تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه غذاهایی برای داشتن موهای پرپشت و زیبا مفید است

image چه غذاهایی برای داشتن موهای پرپشت و زیبا مفید است

مشاهده تغییرات (چه خوب و چه بد ) در موها خیلی بیشتر از پوست زمان می‌برد. بعنوان مثال، فقط داشتن یک هفته رژیم‌غذایی بد می‌تواند منجر به ایجاد جوش روی پوست و خشک‌ شدن آن شود. اما درمورد موها ممکن است چند ماه طول بکشد تا کمبودهای غذایی یا تاثیرات یک رژیم بد خود را نشان دهد.

موادغذایی مصرفی شما به مستحکم‌تر کردن فولیکول‌های موهایتان و پوسته دور آن کمک می‌کند. اگر فولیکول‌های موهایتان قوی‌تر باشد، موهای سالم‌تری هم خواهید داشت. اگر پوست سرتان سالم‌تر باشد، موهایی سالم‌تر خواهید داشت.

البته عوامل دیگری هم به جز رژیم‌غذاییتان در سلامت موهایتان موثر است. سیگار کشیدن، عدم توازن هورمونی و نداشتن خواب کافی نیز می‌تواند در وضعیت ظاهری و باطنی موهایتان تاثیر بگذارد. هیچ ماده جادویی وجود ندارد که جایگزین این مشکلات شود.

اگر یک رژیم‌غذایی متعادل، متنوع و سرشار از پروتئین داشته باشید که از این ۱۰ ماده‌ غذایی به وفور در آن استفاده شود، نیازهای موهایتان را به خوبی برطرف خواهید کرد و موهایی سالم و درخشان خواهید داشت.

تکفارس آی آر

۱ – ماهی سالمون

ماهی سالمون علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین و ویتامین D است ( که هر دو در استحکام موها اهمیت دارند )، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن قادر به ساختن آن نیست و برای رشد موها بسیار لازم هستند. حدود ۳٪ از ساقه مو از این اسیدهای چرب تشکیل شده‌اند. امگا ۳ در غشای پوست سر و روغن‌های طبیعی که پوست سر و موها را ‌آبرسانی می‌کند، نیز یافت می‌شود.

انتخاب‌های دیگر: اگر از ماهی سالمون خوشتان نمی‌آید، می‌توانید این اسیدهای چرب را از ماهی‌های دیگری مثل ساردین، شاه‌ماهی، قزل‌آلا و ماهی خال‌مخالی و همچنین آوکادو، دانه‌های کدوتنبل و گردو نیز یافت می‌شود.

۲ – گردو

این تنها نوع آجیل و خشکبار است که مقدار قابل‌ توجهی اسید چرب امگا ۳ در خود دارد. همچنین سرشار از بیوتین و ویتامین E است که به محافظت از سلول‌ها دربرابر تخریب DNA محافظت می‌کند. از آنجا که موها را به‌سختی می‌توان از اشعات آفتاب در امان نگه داشت، این مسئله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. کمبود بیوتین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. گردو همچنین حاوی مس است که ماده‌ معدنی است که به محافظت از رنگ طبیعی موها کمک می‌کند.

www.takfars.ir

انتخاب‌های دیگر: می‌توانید از روغن گردو بعنوان چاشنی سالاد یا برای پخت غذاها به جای روغن‌های مایع آفتابگردان استفاده کنید.

۳ – صدف خوراکی

صدف سرشار از زینک است که کمبود آن موجب ریزش مو (حتی در مژه‌ها ) و خشک شدن پوست سر می‌شود. می‌توانید از طریق سیریال‌های غنی‌شده با زینک و نان‌های غلات کامل زینک مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنید اما صدف علاوه بر زینک مقدار قابل‌توجهی پروتئین نیز به بدنتان می‌رساند. به خاطر داشته باشید که موها ۹۷٪ از پروتئین ساخته شده‌اند. بدون پروتئین کافی بدن قادر نخواهد بود موهایی را که روزانه به طور طبیعی می‌ریزد را جایگزین کند.

انتخاب‌های دیگر: زینک مورد نیاز خود را می‌توانید از خشکبار، تخم‌مرغ و گوشت‌گاو تامین کنید.

۴ – سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین منبعی عالی از آنتی‌ اکسیدان بتاکاروتین است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. هیچ سلولی از بدن قادر نیست بدون ویتامین A عمل کند. همچنین به محافظت از روغن‌هایی که از پوست سر محافظت می‌کند کمک می‌کند و کمبود ویتامین A حتی ممکن است موجب شوره زدن سر شود.

انتخاب‌های دیگر: هویج، طالبی، انبه، کدو تنبل و زردآلو همه منابع خوبی از بتاکاروتین هستند.

۵ – تخم‌مرغ

تخم‌مرغتان را هرطور که دوست داشته باشید، چه آب‌پز، چه نیمرو یا املت، برای موهایتان عالی است. تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین است. همچنین حاویبیوتین و ویتامین B12 است که ازجمله مواد مغذی مهم برای زیبایی به شمار می‌رود.

۶ – اسفناچ

تک فارس

اسفناچ که منبعی عالی از پروتئین است سرشار از ۴ ماده‌ معدنی اصلی است:زینک، سلنیم، سولفور و آهن. آهن اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا به سلول‌ها کمک می‌کند اکسیژن را به فولیکول‌های مو برساند و کمبود آهن (آنمی) یکی از دلایل اصلی ریزش مو به‌ویژه در خانم‌ها می‌باشد.

انتخاب‌های دیگر: می‌توانید ازطریق منابع حیوانی مثل مرغ، ماهی و گوشت گاو، ذخائر آهن بدنتان را تقویت کنید.

۷ – عدس

عدس سرشار از پروتئین، آهن، زینک و بیوتین است که آن را به یک منبع غذایی عالی هم برای گیاهخواران و هم گوشتخواران به شمار می‌رود.

انتخاب‌های دیگر: عدس را به همراه حبوبات دیگر مثل سویا و لوبیا در سالاد یا سوپ خود استفاده کنید.

۸ – ماست کم‌ چرب

لبنیات ازجمله ماست سرشار از پروتئین، ویتامین B5 ( اسید پانتوتنیک–ماده‌ای که معمولاً آن را روی محصولات مخصوص مو می‌بینید ) و ویتامین D می‌باشد. تحقیقات ویتامین D را بر سلامت فولیکول‌های مو موثر می‌داند اما طریقه کارکرد آن هنوز مشخص نیست.

انتخاب‌های دیگر: پنیر محلی، پنیر کم‌چرب و شیر کم‌چرب نیز به همین میزان موثر هستند.

۹ – تمشک آبی

این میوه سرشار از ویتامین C است که برای گردش‌ خون در پوست سر الزامی است و از رگ‌های خونی کوچک که فولیکول‌ها را تغذیه می‌کنند محافظت می‌کنند. کمبود ویتامین C در رژیم‌غذایی می‌تواند موجب شکسته شدن موها شود.

T A K F A R S

انتخاب‌های دیگر: کیوی، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی.

۱۰ – مرغ

این ماده‌غذایی سرشار از پروتئین است و همچنین مقدار قابل‌توجهی زینک، آهن و ویتامین‌های B در خود دارد که برای تقویت و سلامت موها الزامی هستند. موادغذایی حاوی پروتئین به طور کل جزء اصلی‌ترین مواد برای تقویت موها هستند.

انتخاب‌های دیگر: گوشت گاو نیز منبع خوب دیگری از پروتئین است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر