تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه خوراکی و غذاهایی را نباید در یخچال گذاشت

image چه خوراکی و غذاهایی را نباید در یخچال گذاشت

هندوانه

اگرچه هندوانه پس از بریدن باید در یخچال نگهداری شود، اما بهتر است تا وقتی که بریده نشده، بیرون از یخچال و روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده شود تا بهتر بماند. تحقیقات نشان داده اند که با این روش آنتی اکسیدانهای موجود در هندوانه به میزان بیشتری حفظ شده و از بین نخواهند رفت. پس از برش زدن به آن نیز به یاد داشته باشید که حتما آن را با لفافی بپوشانید تا وقتی که در یخچال قرار داده می شود، طعم و مزه سایر خوراکی ها را به خود جذب نکند و تازه تر بماند.

عسل

اگر ترجیح می دهید که عسل نرم، روان و یکدستی داشته باشید، نباید آن را در یخچال نگهداری کنید. عسل در سرما متبلور شده و بسیار سفت خواهد شد.

تکفارس آی آر

قهوه

بهترین راه برای نگهداری قهوه داخل یک ظرف نگهدارنده در دمای اتاق است که کیپ و بدون منفذ بوده و هوا به درون آن راه ندارد. قهوه اگر در یخچال و خنک نگه داشته شود، طعم و بوی خود را از دست داده و حتی سرعت تقطیر قهوه را بالا می برد که می تواند باعث خرابی پودرقهوه شود. رطوبت برای پودر قهوه و دانه های قهوه مناسب نیست و بر کیفیت آنها تاثیر میگذارد.

کدوحلوایی

کدوحلوایی اگر در یخچال نگهداری شود، رطوبت را در خود جمع خواهد کرد که باعث فساد و خرابی آن خواهد شد. کدوحلوایی باید در جای خنک نگه داشته شود اما محل نگهداری آن باید حتما خشک باشد نه مرطوب. بنابراین می توانید کدو را در آشپزخانه یا زیرزمین خانه خود نگهداری کنید و قطعه ای مقوا نیز زیر آن قرار دهید تا رطوبت به آن اثر نکند.

پیاز

www.takfars.ir

پیازها را قبل از بریدن در دمای اتاق نگهداری کنید. زیرا سرما آنها را نرم، وارفته و خراب میکند. پس از بریدن پیاز باید حتما آن را کاملا خشک کرده در کیسه های پلاستیکی و یا ظروف نگهداری سبزیجات قرار داده و در یخچال نگه داشته و هرچه سریع تر آن را مصرف کرد.

شکلات صبحانه

شکلاتهای صبحانه نباید در یخچال نگهداری شوند زیرا فضای یخچال آنها را سفت کرده بر طعم و مزه شکلات آنها تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین آنها را در کابینت و یا روی میز آشپزخانه نگهداری کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون باید در تاریکی نگهداری شود و به همین دلیل است که بطری های حاوی روغن زیتون اغلب تیره رنگ هستند. اما با وجود اینکه محیط یخچال در بیشتر زمانها محیطی تاریک است، به دلیل سردی آن روغن زیتون سفت شده به حالت جامد در می آید. بعلاوه نگهداری در یخچال بر طعم و مزه روغن زیتون کاملا بکر و خالص تاثیر میگذارد بنابراین روغن زیتون را فقط در محیط تاریک و بدون نورمانند داخل کابینت نگهداری کنید.

گیاهان معطر

بیشتر افراد تصور میکنند که گیاهان معطر مانند نعناع، جعفری و ریحان و…برای ماندگاری بیشتر باید در یخچال نگهداری شوند. اما این تصور صحیح نیست زیرا این گیاهان باید در جای خشک نگهداری شوند در صورتیکه محیط داخل یخچال آنها را مرطوب نگه می دارد. بنابراین برای نگهداری بهتر، انتهای آنها را با قیچی بچینید و در یک شیشه آب قرار دهید.

گوجه فرنگی

بر خلاف تصور عموم، گوجه فرنگی نیز نباید در یخچال نگهداری شود. زیرا علاوه بر اینکه طعمش را از دست می دهد، مولکولهای آن نیز تجزیه شده و پوست آنها لکه دار و زبر خواهد شد. بنابراین گوجه فرنگی را بیرون یخچال و در ظرفی کنار لبه پنجره قرار دهید و سعی کنید آن را هر چه تازه تر مصرف کنید. بهتر است هربار مقدار کمی خریداری کنید تا سریع و تازه مصرف شود.

سس کچاپ و سس های تند

تک فارس

سس کچاپ و سایر سس های تند علاوه بر اینکه ماده اصلی آنها گوجه فرنگی است، به دلیل اینکه در تولید آن سرکه به کار می رود و سرکه نوعی ماده نگهدارنده طبیعی است که آن را تازه نگه می دارد، نیازی به یخچال ندارد. همچنین ممکن است نگهداری در یخچال بر طعم و تندی آنها تاثیر گذاشته و از کیفیت آنها بکاهد.

تن ماهی کنسروشده

تن ماهی کنسرو شده باید در انباری و یا کابینت آشپزخانه نگهداری شود و نیازی به یخچال ندارد. اگر در یخچال نگهداری شود، مستعد زنگ زدن خواهد شد و بر محتویات آن اثر بدی خواهد گذاشت و اگر فقط در جایی خشک نگهداری شود، ماندگاری آن بیش از پنج سال خواهد بود. اما در صورتیکه درب آن را باز کردید، باید حتما باقی مانده آن را از قوطی در آورده، در ظرف دیگری خالی کنید و در یخچال قرار دهید و سعی کنید هرچه زودتر آن را مصرف نمایید.

نان

اگر نان در یخچال نگهداری شود، خشک و بیات خواهد شد. بنابراین نان را یا تازه مصرف کنید و یا برای نگهداری طولانی تر در فریزر قرار دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی را باید در انباری منزل و یا زیر زمین نگه داری کرد. زیرا اگر در یخچال قرار داده شود، نرم و شل شده و نشاسته موجود در آن تجزیه خواهد شد.

سیب

سیب اگر خارج از یخچال نگهداری شود به مدت چند هفته ماندگار خواهد بود. رطوبت و سرما باعث می شود که سیبها سریعتر رسیده شوند. بنابراین سعی کنید سیب را دو تا سه هفته بعد از خرید میل کنید و اگر در این مدت مصرف نشد پس از آن برای ماندگاری بهتر در یخچال قرار دهید.

خیارشور

T A K F A R S

خیارشورهای کنسروی نیز به علت دارا بودن سرکه و نمک نیازی به یخچال ندارند. بنابراین بسته به سلیقه خود که ترجیح می دهید آن را گرم بخورید و یا خنک می توانید آن را در یخچال یا بیرون از آن نگهداری کنید.

سیر

سیر دریخچال سریعتر جا افتاده و رسیده شده و بر طعم و بوی سایر خوراکی های درون یخچال تاثیر خواهد گذاشت. سیر به جریان هوا نیاز دارد در غیر این صورت بر تمام نواحی فضای سربسته ای که در آن قرار دارد نفوذ خواهد کرد.

موز

قرار دادن موز در یخچال نه تنها از ایجاد لکه های قهوه ای بر پوست آنها جلوگیری نمیکند بلکه پروسه رسیده شدن آنها را نیز کند خواهد کرد.

انواع ادویه

مانند سایر خوراکی های لذیذ و خوش طعم، رطوبت و سرما، طعم و بوی ادویه ها و طعم دهنده ها را نیز کمتر کرده و یا از بین می برد. بنابراین آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر