تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور کار نیمه وقت مناسب دانشجویی پیدا کنیم

image چطور کار نیمه وقت مناسب دانشجویی پیدا کنیم

کمک گرفتن از دوستان و خانواده

اولین و مهمترین گام طرح نمودن این موضوع با خانواده است. این کار می تواند چند مزیت بزرگ داشته باشد. اول اینکه خانواده و دوستان شما به این موضوع آگاه خواهند شد که شما زمان کمتری را برای گذراندن با آنها دارید. بنابراین بعد از مدت زمانی از حضور کمرنگ شما در جمع های خود ناراحت نخواهند شد.

با کارفرمای خود صحبت کنید

این موضوع می تواند به شما کمک بزرگی نماید. اغلب کارفرمایان از افزایش تحصیلات و مهارت های کارکنان شان حمایت میکنند. بنابراین بهتر است با مطرح نمودن این مسئله با کارفرمای تان، این شانس را به خود بدهید که برنامه کاری منعطف تری داشته باشید.

تکفارس آی آر

اغلب کارفرمایان در چنین شرایطی حجم کاری را کاهش می دهند و برای شما مرخصی های بیشتری در طول سال در نظر می گیرند. به هر حال، حتی اگر شما تحصیلات خود را با هزینه و تلاش های خودتان ادامه می دهید، کارفرمای خود را نسبت به برنامه و اهداف خود مطلع کنید.

زمان را کنترل کنید

شاید به نظر برسد ایجاد تعادل میان کار و درس بسیار سخت بوده و نتوانید از پس آن برآیید اما به شما اطمینان می دهیم در صورتی که برنامه ریزی دقیق و صحیحی داشته باشید خواهید توانست کار را پیش برده و به هیچ کدام نیز لطمه ای وارد نکنید.

این برنامه می تواند شامل تمامی وجوه زندگی شما شود به طور مثال می توانید از زمان های رفت و آمد و حضور در سرویس های حمل و نقل عمومی برای مرور درس های خود استفاده نمایید.

تمرکز بر نقاط قوت خود تمرکز

www.takfars.ir

در اغلب افراد روش های مطلوب و کارآمد مطالعه و زمان هایی که فرد تمرکز و قدرت فهم بیشتری دارد متفاوت است. از این رو با دقت به ویژگی های شخصیتی خود برنامه مطالعه خود را به درستی تنظیم نمایید تا بتوانید بهترین بهره وری را از آن کسب کنید.

محدوده مشخص برای مطالعه

یک محدوده زمانی و مکانی مناسب برای مطالعه خود مشخص نموده و این مطلب را به خانواده نیز اطلاع دهید. این موضوع می تواند باعث شود تا در زمان های تعیین شده خانواده زمان کمتری را از شما درخواست نمایند و شما را با کتابهایتان تنها بگذارند.

بسیاری از فرصت‌های شغلی در دانشگاه خود وجود دارد‎

*اما قبل از شروع کار می بایست به این نکات توجه کرد:

اولین نکته مهم

اگر شما دانشجویید و به دنبال شغل دانشجویی یا کار پاره وقت هستید، بهترین جا برای شروع جستجو، دانشگاه خودتان است. بسیاری از فرصت‌های شغلی در همین دانشگاه خودتان وجود دارد. در دوره دانشگاه، زمان کم است و به همین خاطر، بسیار گرانبهاست و در همین حین، مخارج دانشگاه هم به طرز شگفت‌انگیزی بالا می‌رود. یک شغل پاره وقت، تا وقتی که به زمان مطالعه و فعالیت‌های فوق‌العاده شما لطمه نزند، راه بسیار خوبی برای کاهش هزینه‌هاست.

– کار در دانشگاه

ساعتی‌هزارو۲۰۰تومان برای مقطع کارشناسی و ساعتی‌هزارو۵۰۰تومان برای مقطع ارشد و دکترا. این مبلغ قرارداد معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها با دانشجویان برای کار دانشجویی است. برای تمامی واحدهای پژوهشی، فرهنگی، خدمات دانشجویی و… نیاز به نیروی کار وجود دارد که دانشگاه‌ها تحت عنوان کار دانشجویی، از دانشجویان برای انجام این کارها استفاده می‌کنند.

دانشجویان در این کارها مسوول واحد تکثیر می‌شوند، در کتابخانه مسوول تحویل کتاب می‌شوند و در کمیته پژوهشی وظایف نشریه را برعهده می‌گیرند. دانشجویان در تمامی واحدهای دانشگاه که نیاز به کمک دارند مشغول به‌کار می‌شوند.

تک فارس

– کار رایگان

برخی کارها در دوره دانشجویی برای کسب تجربه و مهارت در کار آنقدر لازم اند که حتی باید برای کار رایگان هم داوطلب شوید!

– پله پله

دنبال میز مدیریتی نباشید کار دانشجویی از اسمش مشخص است کار نیمه وقتی است که معمولا درآمد خیلی بالایی ندارد اما همیشه برای پیشرفت پله خوبی است بسیاری از دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل در مراکزی که در آنها کارورزی کرده اند و یا برای کار دانشجویی مراجعه کرده اند استخدام شده اند.

– چرا که نه؟

یکی از نیازها و در خواست های اساسی کارفرمایان در دنیای امروز سابقه کاری است، از سوی دیگر بسیاری از نکات کلیدی در مورد کار را در دانشگاه نمی توان آموخت پس اگر این امکان برای شما فراهم شد که حتی به صورت رایگان برای مراکز مهم و اصلی مرتبط با تحصیل تان کار کنید شک به دلتان راه ندهید و رزومه کاری تان را رنگین کنید.

– کار مرتبط

شاید در نظر اول پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلی تان به نظر رویا پردازانه باشد اما خیلی ها هستند که این روزها کارهای نیمه وقت و حتی سطح پایین اما مرتبط با رشته شغلی شان انجام می دهند.

دانشجویان پزشکی که دستیاری استادانشان را میکنند، روانشناسان و مددکارانی که با نصف دستمزد در مراکز درمانی مشغول کارند، حتی تدریس دروس پایه رشته تحصیلی تان بهتر از انجام دادن کارهای غیر مرتبط است.

– آمار گیری

T A K F A R S

اشتباه برداشت نکنید منظور از آمار گیری مشارکت در پژوهش های میدانی و تحقیقاتی مثل نظر سنجی است که اگرچه کار سختی است اما به دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته ای علوم انسانی کمک میکند در بطن جامعه حاضر باشند.

– گول نخورید

برخی از سودجویان با استفاده از نام کار دانشجویی اقدام به بیگاری کشیدن از علاقمندان به کار میکنند. حتی کلاهبرداری هایی هم با این عنوان مشاهده شده پس قبل از مراجعه به هر مکانی برای استخدام و گرفتن کار دانشجویی نهایت دقت خود را به کار ببرید.

– کار عار نیست

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم دوران دانشجویی دوران گذار است. اگر واقعا باید کار کنید به پرستیژ و جایگاه اجتماعی کار چندان اهمیت ندهید. آنچه مهم است آن است که از راه درست کسب درآمد کنید منشی گری،بازاریابی ، رانندگی و حتی پیک موتوری مهم این است که در پناه حق سربلند باشید.

*عوامل استرس زای شغلی

الزامات و خواسته‌های زیاد شغل از فرد،‌ کمبود منابع و حمایت‌ها، عدم تناسب مهارت فرد با جایگاه شغلی، کیفیت روابط فرد با همکاران و اعضاء خانواده‌اش می‌تواند در او استرس شغلی ایجاد کند. اگر شما بدنبال “کار دانشجویی” هستید، بدانید کار هم برای خودش استرس هایی دارد.

– سوءاستفاده‌های فیزیکی و کلامی ( هر هفته ۲۰ کارگر در ایالات‌ متحده آمریکا به قتل می‌رسند و سالانه ۱۸ هزار کارگر آزار جنسی می بینند.)

– عدم‌ حمایت یا رابطه خوب با همکاران ( نتایج ۸۶ درصد نظرسنجی‌ها نشان دهنده بدرفتاری با کارگران است. )

– کار بیش از اندازه

تک فارس www.takfars.ir

– روش‌های مدیریتی

– امنیت شغلی و نگرانی‌های آینده

– شرایط محیط کار(کمبود فضا، صدای بیش از اندازه، هوای آلوده و… )

– عدم‌شفافیت در مسئولیت‌ های شغلی

– تغییرات محیط کار

– مشکلات شخصی و خانوادگی

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر