۱. احساس گناه کردن

این که کسی را دست کم بگیرید، کار زشتی است، به خصوص اگر این کار را دوباره تکرار کنید. بر اساس تحقیقات دانشگاه آکسفورد به این دلیل اکثر افراد حاضر به همکاری یا مساعدت با شما می شوند، زیرا احساس گناه می کنند از این که درخواست قبلی شما را رد کرده اند.

۲. از کلمات جادویی یا سحرآمیز استفاده کردن

اگر شما می خواهید از خیابانی در تایلند بازدید کنید ولی دوستتان حاضر به انجام این کار نیست، از کلمه ی خواهش می کنم استفاده کنید و اگر باز هم نپذیرفت چیزی شبیه به این بگویید: شما دوست ندارید از این مکان جدید دیدن کنید؟ به این ترتیب نه تنها درخواست او را در اولویت قرار داده اید بلکه به خود او اهمیت داده اید. مهم این است که یک حس همکاری(همدلی) را در طرف مقابل به وجود آورید.

۳. شخصی کردن

بر طبق مطالعات دانشگاه سام هوستون، اساتیدی که یک نامه یا یادداشت مبنی بر همکاری، روی میز خود دریافت نموده اند ۴۰% بیشتر تمایل برای انجام کارشان نشان داده اند، نسبت به افرادی که هیچ درخواست کتبی ای نداشته اند. لازم است درخواست همکاری در پروژه به صورت کتبی نوشته شود، به این صورت که نام همکارتان را در بالا و نام خود را در پایین ذکر کنید.

۴. منافع یا مزایای تأکید کردن

بر اساس نظرات یک دانشمند آلمانی، بهترین راه برای انجام درخواستتان این است که توجه خود را متمرکز کنید روی منافع یا دست آوردهایی که از این همکاری به دست می آورید. مثلاً اگر می خواهید مبل خود را با قیمت ۱۰۰ دلار بفروشید، بهتر است بگویید من در ازای ۱۰۰ دلار یک مبل راحت را از دست می دهم و شما در عوض آن را به دست می آورید.

۵. حق انتخاب دادن(آزاد گذاشتن)

قبل از بیان درخواست، به طرف مقابل بگویید حق انتخاب با شماست. می توانید نه بگویید. اما توجه داشته باشید شما با این جمله در واقع باید درخواست امتناع فرد از انجام ار را به نفع خود پایان دهید.

۶. تند و سریع هدف قرار دادن

اگر می خواهید زمین خود را بفروشید، بدون حاشیه اصل مطلب را بیان کنید. براساس تحقیقات مجله ی روانشناسی اجتماعی این کار باعث می شود تا خریدار ۳۵ درصد بیشتر به انجام معامله ترغیب شود.

۷. دست دادن

محققان می گویند: دست دادن و لمس شدن باعث می شود تا فرد ۴۲ درصد بیشتر به درخواست شما پاسخ مثبت دهد.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید