تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور می شود همیشه پوستی زیبا و سالم داشت

پوست خود را از اشعه های خورشید حفظ کنید

بهترین راه برای مراقبت از پوست خود، حفظ کردن آن از آفتاب است. اشعه مافرا بنفش(که نامرئی است، اما اشعه شدید خورشید است) به پوست شما آسیب می زند و باعث چین و چروک های عمیق، خشکی، زبری و ناهمواری پوست، لک های تیره و اختلالات جدی دیگری، همچون تومرهای پوستی سرطانی(بدخیم) یا غیر سرطانی(خوش خیم) می شود.

برای بیشترین محافظت پوست خود در مقابل آفتاب، این سه روش را به کار ببرید:

● در طول ساعات شدت بالای نور آفتاب، از قرار گرفتن مستقیم مقابل آن خودداری کنید: اشعه های خورشید از ساعت هشت صبح تا چهار بعدازظهر بیشترین آسیب و زیان را به پوست می رساند. سعی کنید تا در طول این ساعات، زمان کمتری را در فضای آزاد بگذرانید.

● لباس های محافظ آفتاب بپوشید: پوست خود را با لباس هایی مانند تی شرت های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه های لبه پهن بپوشانید. همچنین به خاطر داشته باشید که بعضی پارچه ها و مدل های خاص لباس نسبت به سایر مدل ها، از شما در مقابل خورشید بهتر محافظت میکند. به عنوان مثال پیراهن های آستین بلند از پیراهن های آستین کوتاه مناسب تر است؛ و پارچه های بافته محکم و سفت مانند پارچه های کتانی زبر، از پارچه های بافته شل مانند پارچه های کشباف بهتر است.

تکفارس آی آر

● از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: بیست دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید، به مقدار مناسب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار و بعد از عرق کردن زیاد یا در آب بودن، مجددا ضد آفتاب بزنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می تواند فرآیند پیر شدن طبیعی پوست شما را تسریع کند و به ایجاد چین و چروک کمک کند. تغییرات پوست که براثر سیگار کشیدن ایجاد شده است، در پوست بزرگسالان جوانی که حداقل به مدت ده سال سیگار کشیده اند، قابل دیدن است.

سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگهای خون در بیرونی ترین لایه های پوست می شود. این موضوع موجب کاهش جریان خون می شود و پوست را از اکسیژن و مواد مغذی، از قبیل ویتامین آ، که برای سلامتی پوست مهم و ضروری هستند، تهی میکند. تمامی این عوامل به بافت های کشسان و ارتجاعی، که به پوست شما نیرومندی و استحکام و قابلیت ارتجاعی می دهد، آسیب می رساند.

علاوه بر این، حالتهای تکراری خاصی که هنگام سیگار کشیدن به صورت خود می دهید- مانند جمع کردن لبها به هنگام داخل کشیدن دود و چپ کردن یا نیمه باز کردن چشم ها هنگام بیرون دادن دود- به ایجاد چین و چروک صورت شما کمک میکند. همچنین ممکن است، قرار گرفتن مکرر و مداوم در برابر گرمای حاصل از اشتعال سیگار، به پوست شما آسیب برساند.

www.takfars.ir

پوست خود را به آرامی و ملایمت بشویید

شستشو بخش ضروری و حیاتی محافظت پوست شما است. باید پوست خود را به آرامی بشویید.

● از آب گرم استفاده کنید و زمان شستشو و استحمام را محدود کنید: آب داغ و دوش گرفتن یا حمام طولانی، چربی های روی پوست شما را از بین می برد. زمان استحمام و دوش گرفتن خود را به حدود پانزده دقیقه یا کمتر محدود کنید و از آب گرم، به جای آب داغ، استفاده کنید.

● ازاستفاده از صابون های سخت و محکم خودداری کنید: صابون های سخت- که قادر هستند لایه چربی روی پوست شما را کاملا از بین ببرند- باعث خشک شدن پوست شما می شوند. در عوض صابون های نرمی را انتخاب کنید، که در طول مراحل تولید صابون، به آنها چربی و روغن اضافه شده است.

● از افزودنی های محرک استفاده نکنید: اگر پوست شما حساس است، از محصولاتی که مواد عطری و رنگی دارند، اجتناب کنید. این مواد می تواند باعث تحریک پوست شما شود و آن را آزرده کند، و همچنین ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک بشود.

● آرایش چشم خود را بادقت پاک کنید: از اسفنج، ابر یا پنبه برای پاک کردن آرایش چشم خود استفاده کنید؛ تا مانع آسیب رسیدن به بافت های حساس و ظریف اطراف چشم شما شود. اگر آرایش شما سخت و ضد آب است، ممکن است برای پاک کردن آن به محصول چربی دار و روغنی مانند ژل های روغنی پاک کننده نیاز داشته باشید.

● خشک کردن آرام و مناسب: پس از شستشو یا حمام کردن، به آرامی و به شکلی نوازش گونه پوست خود را با حوله خشک کنید، طوری که مقداری از رطوبت روی پوست شما باقی بماند. سپس فورا پوست خود را با کرم یا ژل مناسب نرم و مرطوب کنید.

استفاده مرتب و مداوم از مرطوب کننده

نرم کردن و مرطوب کردن مداوم، به پوست شما کمک میکند تا سطح طبیعی رطوبت خود را حفظ کند.

نوع مرطوب کننده ای که استفاده از آن برای شما بهتر است و تعداد دفعاتی که لازم است تا از آن استفاده کنید، به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ازقبیل نوع پوست شما، سن شما و اینکه آیا پوست شما شرایط خاصی- مثلا داشتن جوش بر روی صورت- دارد. راه مناسب برای اینکه امتحان کنید که آیا پوست شما به مرطوب کننده نیاز دارد یا نه ،این است که بیست دقیقه بعد از حمام کردن صبر کنید. اگر پوست شما سفت و محکم شد، شما باید از مرطوب کننده استفاده کنید.

تک فارس

مرطوب کننده ای با فاکتور ضد آفتاب((SPF)) حداقل پانزده انتخاب کنید، تا پوست شما را از زیان های اشعه های مافرا بنفش نیز حفظ کند. اگر پوست حساسی دارید، محصولاتی را که مواد رنگی، عطری و سایر افزودنی های آن کمتراست، انتخاب کنید.

اگر پوست شما خیلی خشک است، شاید لازم باشد زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است، از مواد روغنی- مانند روغن بچه- استفاده کنید. چربی و روغن قدرت ماندگاری بیشتری از مرطوب کننده دارد و از تبخیر آب از سطح پوست شما جلوگیری میکند.

اگر پوست شما چرب است، ممکن است لازم نباشد که از مرطوب کننده استفاده کنید.

با دقت و احتیاط موی خود را بتراشید

تراشیدن راهی عمومی و معمول و ارزان برای از بین بردن موهای زائد بدن است. اما تراشیدن ممکن باعث تحریک، سوزش یا خراش پوست بشود، خصوصا اگر پوست شما نازک، کم چرب، خشک یا حساس باشد. برای تراشیدنی صاف و نرم :

● قبل از تراشیدن موی خود، پارچه خیس گرمی را بر روی پوست خود بکشید تا موها را نرم کند؛ یا پس از دوش گرفتن یا حمام آب گرم، موی خود را بتراشید.

● هنگامی که پوستتان خشک است از تراشیدن آن خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست شما با تیغ ریش تراشی خراشیده و آزرده بشود. قبل ازتراشیدن موها؛ از کرم، لوسیون یا ژل ریش تراشی استفاده کنید، تا از پوست شما محافظت کند و آن را نرم و روان کند.

● در جهت رشد مو، آن را بتراشید نه درجهت مخالف آن.

● پس از تراشیدن موی بدن، پوست خود را با آب گرم بشویید.

اگر پوست خراشیده یا ملتهب شد، از لوسیونی که الکل و اتیل نداشته باشد، استفاده کنید. اگرچه الکل و محصولات دارای الکل ممکن احساس خنک شدن به شما بدهد، اما آنها واقعا پوست خراشیده یا ملتهب را آرام نمیکند و تسکین نمی دهد، زیرا الکل به سرعت از سطح پوست تبخیر می شود.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر