تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور می توان شب ها خوابی خوب و کافی داشت

یک ساعت قبل از خواب تجهیزات الکترونیکی از قبیل رایانه، تلفن و تلویزیون را خاموش کنید.

نور با خواب هم‌خوانی ندارد و ممکن است وقتی باید خواب باشید، مغز را به بیدار ماندن فریب دهد. هم‌چنین، محرک‌هایی که از وسایل دریافت می‌کنید با آن‌ چه برای رسیدن به آن در تلاش هستید، در تضاد هستند و به هیچ وجه موبایل‌تان را هنگام خواب نزدیک سرتان قرار ندهید. اگر مغز بداند چند اینچ آن‌طرف‌تر، هر لحظه ممکن است تماس یا پیامی برسد، شاید ناخودآگاه در برابر خواب عمیق مقاومت کند.

فقط وقتی خسته هستید، بخوابید.

آدم‌ها اغلب اشتباه بزرگی که مرتکب می‌شوند این است که قبل از این‌ که آماده باشند به خواب می‌روند، که منجر به یک چرخه نخوابیدن و نگرانی از بیدار بودن می‌شود.

طرز فکرتان را در مورد خواب عوض کنید.

تکفارس آی آر

آنها که خواب ضعیفی دارند، غالبا هر مشکلی را که دارند به مسئله‌ خواب نسبت می‌دهند. تفکرات منفی را نسبت به خواب عوض کنید. بدانید که بعضی مشکلات را می‌توان به خواب نسبت داد ولی بقیه ربطی به خواب ندارند.

تمرین‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید.

خیال‌بافی هدایت شده، مدیتیشن یا مراقبه و حرکات کششی عضلات به بسیاری از بیماران من کمک کرده‌است ذهن‌شان را آرام کنند و می‌تواند به شما هم کمک کند.

ساعت زنگ‌دارتان را از دیدرس‌تان دور کنید.

مطمئن باشید که هر وقت باید زنگ بزند، می‌زند. نگاه کردن به زمان فقط تشویش خواب رفتن و به اندازه‌ کافی خوابیدن را بیش‌تر می‌کند.

www.takfars.ir

در طول روز فعال باشید.

این کار تمایل‌تان را به خواب بیش‌ تر می‌کند. انجام تمرین‌های ایروبیک (هوازی) نیز کمک می‌کند ولی نباید به زمان خواب خیلی نزدیک باشد.

حداقل ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف کافئین (چای، قهوه، نوشابه) و غذاهای تند خودداری کنید.

هر دوی آنها بدن را تحریک می‌کنند. الکل ننوشید؛ به ویژه نزدیک وقت خواب. بر عکس آن‌ چه خیلی‌ها فکر می‌کنند، شما را مانند یک کودک به خواب نخواهد برد. ممکن است در آغاز، هوش و حواس شما را ببرد، ولی پس از چند ساعت، وقتی بدن شروع به زدودن الکل می‌کند، بیدارتان می‌کند، یا حداقل باعث می‌شود خواب ناآرامی داشته‌ باشید.

محیط خواب‌ راحتی ایجاد کنید.

ما به‌ طور میانگین ۲۴ سال از عمرمان را در خواب می‌گذرانیم. مطمئن شوید اندازه‌ تخت، سفتی تشک و دما مناسب است و اتاق به اندازه‌ای که می‌خواهید تاریک است. بسیاری از بیماران من در محیط خواب از یک دستگاه تولید صدای برفک برای پوشش دادن سروصدای خیابان استفاده می‌کنند.

از تخت خواب فقط برای خواب استفاده کنید. در تخت خواب غذا نخورید، کار نکنید یا تلویزیون تماشا نکنید. فعالیت‌های تخت ‌خواب و فعالیت‌ های بیداری را تفکیک کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر