تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور می توان به سیاره مریخ سفر کرد

image چطور می توان به سیاره مریخ سفر کرد

یک نهاد هلندی تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۲۳ یعنی درست ۱۰ سال دیگر چهار انسان را به سطح سیاره مریخ ببرد. سفری که قرار است بی بازگشت باشد و کلونی های ۴ نفره ای که هر دو سال یک بار عازم این سیاره می شوند، رفته رفته به شکل گیری اجتماع اولیه در آن کمک کنند.

این طرح را شرکتی هلندی به نام مارس – وان یا همان مریخ – یک در سال گذشته میلادی ارائه داد. این شرکت اما در اواخر سال ۲۰۱۲، تصمیم به تغییر در هویت خود گرفت و از شرکتی تجاری تبدیل به سازمان مردم نهاد (NGO) غیرانتفاعی شد. این سازمان دیروز، در حالی شرایط اولیه برای گزینش فضانوران ابدی خود را اعلام کرده است که در همین فرصت کوتاه نزدیک به یک هزار درخواست از مردم برای سفر به مریخ دریافت کرده است.

لازم نیست نخبه باشید

اگر قصد سفر به مریخ دارید، لازم نیست که نابغه باشید یا سواد عالی خاصی داشته باشید. مبدعان و برنامه ریزان ماموریت مارس –وان، مانند عموم ماموریت های فضایی، فقط محتاج خلبانان نظامی یا دانشمندان نیستند. مارس – وان به دنبال افراد بالغی (بالای ۱۸ سال) می گردد که هم از هوش کافی برخوردار باشند و هم سلامتی روح و جسم کافی. با اینحال این شرایط برای سفر به مریخ کافی نیست و اگر سودای مریخ در سر دارید باید بتوانید هشت سال به طور مستمر در برنامه آمادگی و تمرین سفر به مریخ حضور داشته باشید.

تکفارس آی آر

تمامی مراحل انتخاب که از پایان سال اخیر شروع می شود، به طور زنده از شبکه های تلویزیونی پخش می شود و مردم جهان در جریان مراحل مختلف این رقابت قرار می گیرند. البته پخش تلویزیونی محدود به زمین نمی شود و این گروه تمامی جزئیات ماموریت و سفرشان به صورت زنده (البته با تاخیر ذاتی ناشی از فاصله مریخ تا زمین) روی شبکه های تلویزیونی خریدار این برنامه پخش می شود.

بدین ترتیب درآمدهای حاصل از حق پخش تلویزیونی این ماموریت، طرح پرهزینه سفر به مریخ را که تا به حال دولت ها هم از انجام آن عاجز بودند، عملیاتی میکند. جالب اینجاست که قرار نیست نخستین پیشگامان سفر به مریخ به زمین بازگردند و تا به امروز اعلام شده که این سفر، راهی بی بازگشت است. شاید یکی از علل اصلی انتخاب مردم عادی به جای خواص در این سفر یکطرفه فضایی هم به یکطرفه بودن سفر و البته تماشایی بودن حضور آنها در مریخ و چالش های روزانه شان برمی گردد.

در هر صورت اگر قصد سفر به مریخ دارید فقط کافی است اندکی شکیبایی به خرج دهید تا دروازه ثبت نام مارس – وان باز شود. در صورتی که حائز شرایط بودید، حضور در برنامه تلویزیونی و البته انتخاب نهایی کارشناسان مارس – وان، فهرست نهایی را مشخص خواهد کرد.

جدول پرواز به مریخ

هزینه های مستعمره ساختن مریخ برای زمینی ها را همانطور که پیشتر گفته شد، رسانه های خریدار حق پخش تلویزیونی می پردازند. بدین ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ماموریت های رباتیک حمل محموله به مریخ انجام می شود. اگر همه چیز درست پیش برود دو سال بعد از آن (سال ۲۰۲۳)، نخستین گروه ۴ نفره قدم بر سیاره سرخ خواهند گذاشت. این طرح با اینکه مشتاقان بسیاری دارد و مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است، می تواند پیامدهای تلخی هم البته در پی داشته باشد.

www.takfars.ir

تمامی برنامه های طولانی شبیه سازی سفر به مریخ با مشکلات بسیاری همراه بودند. به درستی می توان گفت پروژه مارس ۵۰۰، باقی پروژه های شبیه سازی، با اختلافات و مشکلات روانی بسیاری بین داوطلبان مواجه شدند. مشکلاتی که بعضا به زد و خورد منجر شده است. این شرایط را روانشناسان مشابه با شرایط حضور انسان در سلول های چند نفره ولی محکوم به حبس ابد می دانند. از طرف دیگر اختلاف فاصله بسیار بین زمین و مریخ، امکان گفت و گوی تصویری یا تلفنی مستقیم با زمین را هم برای آنان ناممکن میکند. بدین ترتیب فضانوردان مریخی با چالش های بسیاری روبرو خواهند بود اما معلوم نیست که جلوی این ترومن شو واقعی، خودداری میکنند یا خیر؟

محصولات معتبر
محصولات معتبر