تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور میتوانم برای آینده خودم پول پس انداز کنم

۱- لیستی از مخارجتان تهیه کنید
به جای اینکه همه حساب و کتاب ها را در ذهنتان انجام دهید و مرتب از خودتان بپرسید چقدر خرج کرده ام و حالا چقدر پول دارم و … لیستی تهیه کنید و همه هزینه ها را یادداشت کنید. بدین ترتیب هم بر مخارج ماهانه کنترل بیشتری خواهید داشت و هم انگیزه ای برای صرفه جویی و خود داری از مخارج غیرضروری پیدا خواهید کرد.
۲- وقتی احساساتی یا گرسنه هستید به خرید نروید
وقتی احساساتی هستید، مثلا دلتان گرفته یا از چیزی خوشحال هستید، به خرید نروید چون احتمال اینکه ولخرجی کنید و چیزهایی را بخرید که به آنها نیازی ندارید زیاد است. خیلی اوقات برای اینکه از احساسات منفی فرار کنیم و ذهنمان را از چیزهای ناراحت کننده منحرف کنیم، چیزهایی را می خریم که برای لحظاتی شادمان میکنند.

مثلا ممکن است فقط به منظور خرید یک پیراهن به فروشگاه رفته باشیم ولی با یک شلوار، یک کت و چند جفت جوراب و چیزهای دیگر به خانه برگردیم. اگرچه خرید چنین چیزهایی برای لحظاتی ما را شاد میکنند، اما این شادی به زودی از بین می رود و آنوقت ما می مانیم و چند وسیله غیرضروری و یک حساب خالی!
همین مطلب در مورد مواقعی که بسیار گرسنه هستید و به فروشگاه می روید صادق است. ممکن است گرسنگی به شما فشار بیاورد و به محض دیدن هر یک از محصولات داخل مغازه فکر خریدنش به سرتان بزند!
۳- خودتان را با فعالیت های هیجان انگیز و افراد دوست داشتنی سرگرم کنید
به جای اینکه بعد از یک روز کاری برای رهایی از خستگی و دغدغه های کاری به یک رستوران فست فود بروید به فعالیت های دیگری بپردازید که هم خوشحالتان میکنند و هم پرخرج نیستند. به همراه اعضای خانواده یا دوستان به فعالیت های سرگرم کننده یا فعالیت های فردی مثل باغبانی یا نقاشی بپردازید. معمولاً وقتی بی حوصله، احساساتی یا تنها هستیم بیشتر خرج می کنیم، بنابراین سعی کنید به روشهای موردعلاقه خود وقتتان را پر کنید.
۴- کم کم ولی همیشه پس انداز کنید
بعضی ها فکر میکنند چون درآمدشان زیاد نیست نمیتوانند پس انداز کنند ولی این مثل آن میماند که بگوییم چون همه روز بیکار نیستیم نباید یک ساعت را به ورزش اختصاص دهیم. کارشناسان معتقدند که بهترین راه برای تقویت حساب بانکی این است که کم کم پس انداز کنیم ولی این کار را همیشه ادامه بدهیم.

به جای اینکه ناگهان قسمت بزرگی از حقوق ماهیانه تان را به حساب پس اندازتان واریز کنید و مبلغ کمی را برای روزهای باقیمانده ماه نگه دارید، هر بار مبلغ کوچکی را پس انداز کنید. خواهید دید بدون اینکه خودتان متوجه شوید پس اندازتان هر ماه بیشتر خواهد شد. هرچه بیشتر شاهد بیشتر شدن موجودی حسابتان باشید، انگیزه بیشتری برای پس انداز کردن پیدا خواهید کرد.
۵- مبلغی را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهید
بهتر است هر از گاهی هزینه ای را به فعالیت های تفریحی اختصاص دهید. اگر تفریح کافی نداشته باشید ممکن است ناگهان از شرایط خسته و دچار افراط شوید و کل پس اندازتان را یک شبه خرج کنید. دوست دارید تلویزیون جدیدی برای اتاق نشیمن بخرید؟ دوست دارید به یک مسافرت بروید؟ پس از همین الان شروع کنید و پولتان را پس انداز کنید.
۶- به وبلاگ های مالی مراجعه کنید و یا وبلاگ خود را بسازید
وبلاگ هایی با موضوعات پول و درآمد و سرمایه گذاری به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و میتوانند الهام بخش بسیاری از افراد باشند. همچنین سرک کشیدن به زندگی دیگران و خبردار شدن از مخارج آنها می تواند جالب باشد. حتی اگر شجاعت کافی را داشته باشید می توانید وبلاگ خودتان را داشته باشید و توصیه های خود را به اشتراک بگذارید. با این کار نه تنها با کسانی که در زمینه های اقتصادی با شما همفکر هستند ارتباط برقرار میکنید، بلکه نوعی انگیزه و احساس غرور را در شما ایجاد خواهند کرد.
۷- از دیگران کمک بخواهید
اگر واقعا احساس میکنید که تحت فشار هستید خیلی راحت و بدون خجالت از دیگران کمک بخواهید. به یک کارشناس امور مالی مراجعه کنید و شرایطتان را با او در میان بگذارید. این افراد تجربه رویارویی با مشکلی شبیه به مشکل شما را دارند و با ارائه برنامه ای واقع بینانه به حل مشکل مالی شما کمک خواهند کرد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر