تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور فکر های منفی و بد را از بین ببریم

دکتر مهدی دوایی ،با بیان اینکه اغلب دانشجویان از حواس پرتی و عدم تمرکز لازم هنگام درس خواندن شکایت دارند، گفت: اشتغال ذهنی دانشجویان مانع از تمرکز لازم هنگام فراگیری مطالب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی در انجام کارها دو راهکار کاربردی وجود دارد، گفت: راهکار اول یادداشت افکار مزاحم در دفترچه‌ای است که دانشجویان می‌توانند همیشه به همراه داشته باشند، افکار مزاحمی که هنگام مطالعه به سراغ افراد می آید مانع فهم مطالب خوانده شده می‌شود، در این شرایط باید خواندن کتاب را برای مدت کوتاهی کنار گذاشت و به یادداشت افکاری که مانع مطالعه شده‌اند پرداخت، در ابتدای کار نباید کمتر از ۱۰ دقیقه را صرف نوشتن افکار صرف کرد، نوشتن افکار به مرور می تواند دایره زمانی بیشتری را دربرگیرد.

این دکترای روانشناسی گفت: برای همه پیش می آید زمانی که تلاش میکنند به موضوعی فکر نکنند ناخودآگاه تنها به آن موضوع می اندیشند، به همین دلیل نباید با این افکار مقابله کرد، در واقع نوشتن افکار نوعی استقبال از آنهاست که با مرور زمان حساسیت افراد بر افکار مزاحم کم می شود.

image چطور فکر های منفی و بد را از بین ببریم

دکتر دوایی در خصوص راهکار دوم مقابله با حواس پرتی گفت: می توان با افکار مزاحم گفتگو کرد و به خود بگوییم که حواسمان به او هست، اما زمان دیگری با او مکالمه می کنیم، روش کار به این ترتیب است که عنوان افکار مزاحم را نوشته و پس از مدت زمانی که کار اصلی که به آن می پرداختیم تمام شد، پرداختن به همان فکر مزاحم و فکرکردن به آن را شروع کنیم.

تکفارس آی آر

وی همچنین افزود: باید به افکار بگوییم که ندای او را شنیده‌ایم و حتما زمانی را به گفتگو با او اختصاص می دهیم، پس از نوشتن افکار، شروع به خواندن آن کرده و حدود پنج بار آن را بخوانیم تا زمانی که حساسیت نسبت به آن افکار کمتر شود.

دکتر دوایی در پایان یادآور شد: پس از بکارگیری یکی از این دو روش باید برای رسیدگی به افکار شروع به طبقه بندی کرده و به آنها رسیدگی شود، برخی از افکار مربوط به دلخوری‌هایی از اطرافیان است که باید آنها مطرح شوند در غیر این صورت دچار انباشتگی می شوند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر