تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور سفری شاد و سلامت داشته باشم

image چطور سفری شاد و سلامت داشته باشم

سفر از هر نوعی که باشد باعث می شودبرای مدتی از زندگی عادی خود دور شوید و همین مسئله به تنهایی انرژی شما زیادی به شما می دهد.

بازگشت به طبیعت

سفرکردن باعث می شود که از چاردیواری خانه و محل کار و از همه مهم تر روزمرگی ها دور شوید و از طبیعت و هوای تازه و سالم لذت ببرید. هیچ فرقی نمیکند مقصدتان جنگل باشد یا مناطق ساحلی و کوهستانی چون بازگشت به طبیعت، آرامش بخش است و حال تان را حسابی جا می آورد.

خداحافظی با یکنواختی

تکفارس آی آر

زمانی که سفری در پیش دارید، حتی یکنواختی و سختی کار باعث می شود بهتر با مشکلات کاری کنار بیایید. این در حالی است که مسافرت علاوه بر اینکه شما را با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف آشنا میکند، باعث می شود دید تازه ای نسبت به شهر خودتان پیدا کنید.

و عکس یادگاری بگیرید

اگر امسال توانایی دارید هرکجا که دوست دارید سفر کنید، حتما این کار را انجام دهید، چون ممکن است بعدها پشیمان شوید یا شرایط حال حاضر را نداشته باشید. توصیه می کنیم در طول سفر حتما خاطرات خود را بنویسید و عکس های یادگاری بگیرید تا بعدها بتوانید از آن خاطرات به خوبی یاد کنید.

بهبود روابط

سفر به شما این امکان را می دهد که بدون فکرکردن به وظایف و مسئولیت های خانه، زمان بیشتری را با خانواده صرف کنید و اگر کدورتی از یکدیگر دارید، با گفت و گو و حل مشکل، آن را به فراموشی بسپارید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

www.takfars.ir

یادتان باشد بیشتر اوقات، بسیاری از مشکلات خانوادگی و حتی دوستانه در طول سفرهای نوروزی از بین می رود و این اتفاق خوشایندی است.

۱- انتخاب غذای همراه

یادتان باشد برای مسافرت های نوروزی نباید غذاها را نیم پز کنیم، بلکه توصیه می شود آنها را خام یا پخته همراه خود ببریم، چون میکروب ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد میکنند اما در غذاهای کامل پخته شده از بین می روند. همچنین میکروب ها در محیط مرطوب به خوبی رشد میکنند،

بنابراین اگر قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارید، نباید مواد غذایی را از ابتدای سفر داخل نان قرار دهید بلکه لازم است ظرف نان و موادغذایی دیگر مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنید. حتی بهتر است

از فلاسک های اسفنجی برای خنک نگه داشتن موادغذایی استفاده کرد و در یک نایلون بزرگ تر، قالب های یخ و در نایلونی کوچک تر، موادغذایی را قرار داد. این کار باعث می شود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.

۱- شستن مداوم دست ها

یکی از مهم ترین مواردی که مسافرت نوروزی شما را خراب میکند، ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراین هرطور که شده باید جلوی بروز این بیماری ها را که عمدتا هم منشا ویروسی دارند، بگیرید.

ساده ترین راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی است. البته همه ما شستن دست ها را از کودکی یاد می گیریم،

اما بنا به دلایل مختلف این کار را بادقت انجام نمی دهیم و حتی با وجود آگاهی نسبت به اهمیت و ضرورت این کار، شستن دست ها را فراموش می کنیم. برای شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید.

به کمک این نکات به سلامتی سفر کنیدهنگام شست و شو دست های تان را به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بین انگشتان و پشت دست ها و زیر ناخن ها را فراموش نکنید.

تک فارس

در صورتی هم که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می توانید از ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید که همان کارایی را دارد. داروهای ضروری سفر مثل مسکن، قطره استریل چشمی، قرص ضد آلرژی، پماد سوختگی و… هم حتما همراه تان باشد.

۳- اگر رستوران برو هستید

بدون شک ظاهرا غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف کننده از مهم ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران ها هستند، ولی آیا توجه به اهمیت موارد در انتخاب غذا کافی است؟ آیا وضعیت بهداشتی محل طبخ و ارائه این مواد غذایی اهمیت ندارد؟

به کمک این نکات به سلامتی سفر کنیداینکه این غذاها با چه مواد اولیه و چه کیفیتی فراهم می شوند، مهم نیست؟ پیش از انتخاب رستوران باید همه جوانب را درنظر بگیرید. پیشنهاد ما این است که برای غذاخوردن در رستوران های بین جاده ای سراغ آنهایی بروید که شلوغ تر هستند.

چون احتمال اینکه دچار مسمومیت شوید، به مراتب کمتر خواهدبود. برای انتخاب رستوران در شهرهای مختلف هم سراغ بهترین ها را از محلی ها بگیرید.

۴- غذای بیرون، فقط روزی یک وعده

در طول سفر حداکثر روزی یک وعده غذای بیرون بخورید و چه بهتر که این یک وعده، ناهار باشد. در انتخاب غذا بهتر است به جای انتخاب غذاهای سرخ شده از غذاهای گریل شده یا کبابی و بخارپز استفاده کنید.

به جای کباب کوبیده هم سراغ کباب برگ، ششلیک، چنجه یا جوجه کباب بروید چون هم سالم ترند و هم کالری کمتری دارند.

۵- نوشیدنی، فقط کم کالری

یادتان باشد در طول سفر تا حدامکان سراغ نوشیدنی های کم کالری بروید. باور کنید اصلا لازم نیست صدها کالری اضافی از نوشیدنی های شیرین وارد بدن مان کنیم. آب یا آبمیوه طبیعی و دوغ، بهترین جایگزین برای نوشیدنی های پرکالری مثل نوشابه و دلستر و… محسوب می شوند.

T A K F A R S

۶- حواس تان به ترازو باشد

اگر میخواهید از مسافرت خود لذت ببرید و پس از بازگشت به خاطر افزایش وزن، خود را سرزنش نکنید، حواس تان به کالری غذاها و فعالیت بدنی تان باشد. به عنوان مثال پرس غذای تان را کوچک انتخاب کنید.

حتی می توانید از منوی کودک، غذا سفارش دهید و به جای غذای اصلی فقط پیش غذا سفارش دهید. همچنین می توانید غذای خود را با یکی از همراهان تان شریک شوید.

۷- معضلی به نام آب به آب شدن

اصطلاح «آب به آب شدن» را شنیده اید؟ این اصطلاح زمانی به کار می رود که به دلیل سفر، وضعیت خواب، استراحت و تغذیه فرد به هم میریزد و دچار مشکلات متعدد گوارشی می شود.

بد نیست بدانید مصرف نوشیدنی های سالم و طبیعی تا حد زیادی جلوی بروز این حالت را می گیرد، اما مصرف میوه و سبزیجات تازه و البته ضدعفونی شده هم تاثیر به سزایی در رفع مشکل ایجادشده دارد.

۸- اگر با هواپیما سفر میکنید

حتما شنیده اید که وقتی برخی ها با هواپیما سفر میکنند، دچار برخی مشکلات پروازی می شوند که آزاردهنده است. به همین دلیل توصیه می شود چند روز قبل از مسافرت، سیستم ایمنی خود را با مصرف موادغذایی مفید و ویتامین های مثل ویتامین C تقویت کنید.

همچنین با مشورت پزشک، یک روز قبل از مسافرت های طولانی تا سه روز بعد از آن، آسپرین مصرف کنید، زیرا مشکل ترومبوز وریدهای عمقی با تشکیل لخته در عروق جزو مواردی است که در اثر بی تحرکی طولانی ایجاد می شود.

تک فارس www.takfars.ir

همیشه سعی کنید یک بطری آب خنک و یک اسنک در کیف همراه خود داشت ب اشید.

به کمک این نکات به سلامتی سفر کنیدحتی وقتی مدت زمان پروازتان بسیار کوتاه است. از طرفی حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز از داروهای ضداحتقال برای پیشگیری از بروز مشکلات بینی و گوش استفاده کنید. این داروها به حفظ سلامت و عدم احتقان سینوس ها و گوش ها کمک میکنند.

هنگام سوارشدن به هواپیما هم آدامس بجوید. این کار باعث مساوی شدن فشار هوا در گوش میانی شما می شود و از گرفتن گوش پیشگیری میکند.

۹- اگر قطار را انتخاب کرده اید

بسیاری بر این باورند قطار در مقایسه با اتومبیل وسیله راحت تری برای مسافرت است اما کابینی که انتخاب میکنید باید در بخش خانوادگی و دربست باشد. حتی اگر فکر میکنید هوا سرد نیست باز هم لباس گرم همراه داشته باشید.

چون تغییر دمای هوا در طول مسیر اجتناب ناپذیر است. در عین حال، اگر در قطار دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، هنگام حرکت، کتاب و مجله نخوانید و در صندلی هایی که خلاف جهت حرکت قطار هستند، ننشینید.

هرجا هم که قطار توقف کرد، پیاده شوید، کمی آب بخورید و نفس عمیقی بکشید و کمی پیاده روی کنید. این کار موجب می شود خون در پاهای تان که مدت طولانی بی حرکت بوده است، جریان پیدا کند و مشکلی برای تان ایجاد نشود.

۱۰- سفر با اتومبیل شخصی

اولین شرط سفر با خودروی شخصی این است که پیش زا حرکت حتما سلامت ماشین را چک کنید. فراموش نکنید مواد غذایی و نوشیدنی بسته بندی شده و فاسدنشدنی مثل بیسکوییت و آب معدنی و کنسرو هم حتما باید همراه تان باشد.

ترجیحا روز و ساعاتی را برای سفر انتخاب کنید که جاده ها شلوغ و پرترافیک نباشد. به عنوان مثال شب عید و روز اول فروردین زمان مناسبی برای شروع سفر نیست. همچنین تاریخ برگشت تان را هم به آخرین روز تعطیلات و عصر سیزده به در موکول نکنید.

تکفارس

در طول مسیر از قراردادن وسایل اضافی مانند بالش یا کیف در قسمت پشت صندلی های عقب که مانع دید راننده می شود، خودداری کنید.

در عین حال این نکته را آویزه گوش تان کنید که خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی، عامل اصلی ۳۰ درصد تصادفات در آزادراه ها و ۲۰ درصد تصادفات جاده ای است و بیداری شبانه و کاهش هوشیاری عامل بسیار خطرناکی در بروز تصادفات مرگبار است که متاسفانه بسیاری آن را نادیده می گیرند.

۱۱- حواس تان به محل اقامتتان باشد

اگر قصد اقامت در هتلی ارزان قیمت و مناسب دارید، می توانید سراغ هتل آپارتمان ها بروید. باید توجه داشته باشید که این هتل ها مکان هایی هستند که در آنها برای مدت کوتاهی از مهمان پذیرایی می شود و همه امکانات هتل های پرستاره را ندارند.

اگر هم قصد کرایه کردن اقامتگاه های غیر از هتل را دارید، می باید ملحفه و روبالشی های تمیز حتما همراه تان باشد که دچار مشکلات پوستی و حساسیت و حتی بیماری ها عفونی مسری نشوید. همچنین اتاقی را انتخاب کنید که کمتر آلرژی زا باشد.

به عنوان مثال اتاق های موکت دار یا فرش هایی با پرزهای فراوان، تخت هایی با پتوهای پرزدار، پرده های ضخیم و… ممکن است مشکل آفرین باشند؛ به ویژه برای بچه ها، سالمندان و افرادی که زمینه آلرژی های پوستی و تنفسی دارند.

۱۲- شرط باز کردن چمدان ها

وقتی از سفر نوروزی به خانه برگشتید حتما باید چمدان ها را داخل حمام باز کنید. در این صورت، اگر حشره ای را با خودتان به خانه آورده باشید، همان جا از شرش خلاص خواهیدشد. وسایل کثیف را همان جا بشویید و لباس ها را از داخل نایلون به ماشین لباسشویی انتقال دهید.

هر چیز غیرقابل شست و شویی را هم باید با الکل یا مواد ضدعفونی کننده دیگر ضدعفونی کنید.

۱۳- از مسافرت تا تندرستی

takfars.ir

بدون شک یک سفر خوب نوروزی خستگی یک سال کاری را از تن آدم بیرون میکند و باعث کاهش استرس و فشارهای روانی می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر