تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در سال تحصیلی هم خوب کوتاه درس بخوانیم هم مفید

image چطور در سال تحصیلی هم خوب کوتاه درس بخوانیم هم مفید

اولین و مهم‌ترین عامل در برنامه‌ریزی تعیین هدف است. اصلاً برنامه‌ریزی می‌کنیم تا به هدف خاصی که در ذهن داریم برسیم. این هدف به چند بخش تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

هدف کوتاه‌مدت

هدف میان‌مدت

هدف بلندمدت

تکفارس آی آر

این‌ اهداف باید در راستای هم باشند؛ یعنی اهداف کوتاه‌مدت باید بخشی از اهداف میان‌مدت را تکمیل کنند و اهداف میان‌مدت باید کامل‌کننده‌ی اهداف بلندمدت باشند. به عبارت دیگر اهداف بلندمدت از چند هدف میان‌مدت تشکیل شده‌اند و اهداف میان‌مدت هم از چندین هدف کوتاه‌مدت شکل گرفته‌اند. این مسیر باید به صورت پله پله طی شود و اهداف کوتاه‌مدت مصداق همین پله‌ها هستند. همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و با خط درشت هدف خود را بنویسید. به یاد داشته باشید که باید به گونه‌ای بنویسید که گویی همین الان به هدفتان دست پیدا کرده‌اید. باید بدانید که تنها دانستن هدف کافی نیست. نوشتن هدف بر روی کاغذ باعث می‌شود به مرور زمان این هدف در ضمیر ناخودآگاه شما پرورش یابد.

موفقیت زمانی به دست می آید که فرد برای رسیدن به آن تلاش و برنامه ریزی کند.

مسلما با شناختی که هر شخص نسبت به خودش دارد بهترین برنامه ریزی را خود فرد می تواند برای خود تنظیم کند.در این مطلب شما را با روش های داشتن تعادل هنگام مطالعه آشنا خواهیم کرد.

هر کس برای رسیدن به موفقیت نیاز به برنامه‌ریزی دارد و بهترین کسی که می‌تواند برایش برنامه‌ریزی کند خود اوست؛ چون از توان خودش برای مطالعه آگاهی دارد، ساعت کلاس و غذایش را می‌داند و هم‌چنین برنامه‌ی مهمانی و مسافرت را می‌تواند هماهنگ کند. برای داشتن یک برنامه‌ی صحیح نیاز است متعادل مطالعه کنید. این تعادل مطالعاتی شامل موارد زیر است:

تعادل تستی و تشریحی: از ابتدای سال تحصیلی مقداری از زمان مطالعه باید به مطالعه‌ی تشریحی و مقداری به مطالعه‌ی تستی اختصاص پیدا کند. بدیهی است که زمان مطالعه‌ی تشریحی باید بیش‌تر باشد. دانش‌آموزانی که آزمون ورودی مدارس خاص یا کنکور دارند در پایان سال ساعت حل تست را باید افزایش دهند.

www.takfars.ir

تعادل در درس‌های مفهومی و حفظی: وقتی برای درس‌های اصلی و مفهومی در هر مقطعی نیاز است تقریباً دو برابر زمانی است که برای درس‌های حفظی در نظر می‌گیرید؛ ولی این موضوع به توانایی‌های فرد و شرایط و علاقه‌ی او بستگی دارد.

تعادل برای شرکت در کلاس و مطالعه‌ی فردی: برخی فکر می‌کنند صرفاً حضور در کلاس برای یادگیری درس کافی است، در صورتی که قبل و بعد از هر کلاس نیاز دارید خودتان مطالعه کنید. سعی کنید از ابتدای سال در کلاس‌های تقویتی‌ای که لازم است ثبت نام کنید و برای مطالعه‌ی خود نیز برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از افراد در زمان مطالعه حواسشان به موضوعات مختلف پرت می شود و تمرکز حواس ندارند.

ممکن است این موضوع برای شما هم یک دغدغه باشد که چگونه و با چه روش هایی می توانیم تمرکز خود را در زمان مطالعه افزایش دهیم.برای آگاهی از این موضوع و یادگرفتن روش های افزایش تمرکز حواس با ما همراه باشید.

کاستن حواس‌‌پرتی‌های ناشی از شرایط بدنی

خواب نامنظم و فعالیت‌ها و عادات غذایی نادرست می‌توانند از علائم و مشکلات مربوط به تمرکز باشند. به عنوان مثال سنگینی معده و سیری بیش از حد یکی از زمینه‌های عدم تمرکز هنگام مطالعه است. شما باید از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید؛ زیرا با سرازیر شدن خون به سمت دستگاه گوارش، از بنیه‌ی حسی و ذهنی شما کاسته می‌شود. هم‌چنین باید بدانید که صبحانه‌ی کافی و مقوی، نقش مهمی در ایجاد و برقراری تمرکز حواس در طی روز خواهد داشت. در اولین وعده‌ی غذای، همراه با کربوهیدرات، پروتئین نیز میل کنید؛ مثل تخم‌مرغ، ماهی، پنیر یا خشکبار. سعی کنید به این ضرب‌المثل عمل کنید: «صبحانه را مانند پادشاهان، ناهار را مانند شاهزاده‌ها و شام را مانند فقرا صرف کنید.»

یادداشت‌برداری هنگام مطالعه

یادداشت‌برداری، نوعی تکرار درست است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب به‌خاطرسپاری بیش‌تر می‌شود. یادداشت‌برداری خوب، کاری جدی و فعال است که موجب اندیشیدن می‌شود. برای برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز (به منزله‌ی نوعی یادگیری تجسمی چندبعدی) عاملی بی‌نظیر است که تمرکز حواس را تقویت کرده، فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد.

برای تمرکز حواس به دنبال سکوت مطلق نباشید

یکی از باورهای بسیار نادرست برخی این است که برای تمرکز حواس باید در سکوت مطلق باشند. هر چه محیط ساکت‌تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است و ما محیطی را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم که سروصدای کم‌تری داشته باشد، اما به هیچ عنوان نباید در جست‌وجوی محیطی باشیم که سکوت مطلق بر آن حکمفرماست. بهترین مکان برای مطالعه، جایی است که سروصدا در آن از بقیه‌ی جاهای موجود کم‌تر باشد. مثلاً اکنون می‌خواهید مطالعه کنید و تنها مکانی که در اختیار دارید، اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است. مسلماً این محیط، ایده‌آل نیست؛ اما شما در دورترین نقطه‌ی اتاق از تلویزیون و پشت به آن بنشینید و مطالعه کنید. در این حالت شما از بهترین شرایط ممکن برای مطالعه استفاده کرده‌اید. مطالعه در جای کاملاً ساکت، غلط است؛ زیرا اگر شما این گونه به محیط بسیار ساکت عادت کنید، شرطی می‌شوید و فقط در چنین مکان‌هایی می‌توانید مطالعه کنید و در محیط‌های دیگر، با کوچک‌ترین سروصدایی، تمرکز شما به هم می‌ریزد و ایجاد تمرکز دوباره، برای‌تان بسیار مشکل است.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر