تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در خانه برای مبل ها کاور بدوزید

image چطور در خانه برای مبل ها کاور بدوزید

به استفاده از کاور برای مبل در خانه، می‌توان از ۲ زاویه متفاوت نگاه کرد؛

اول اینکه ممکن است فرزند کوچکی داشته باشیم و نخواهیم که او را به‌خاطر نگهداری وسواس‌گونه وسواس‌گونه از وسایل خانه محدود کنیم، پس باید این محدودیت را به محیط خانه بدهیم و سراغ خلاقیت‌هایمان برویم.

نگاه دیگر آنجاست که ما دنبال تنوع هستیم اما نمی‌خواهیم برای آن هزینه سرسام‌آوری انجام دهیم.

اینجا می‌توانیم با دوخت‌های متفاوت و پارچه‌های رنگارنگ، خودمان را به صحنه‌هایی جدید و زیبا از منزل‌مان دعوت کنیم. کار به هیچ‌وجه سخت نیست. مقداری پارچه مناسب لازم داریم، به همراه مقادیری صبر و تلاش.

تکفارس آی آر

قبل از اینکه درباره انواع کاورهای مبل بگوییم، باید درباره نحوه کشیدن الگو توضیح دهیم.

با توجه به تنوع بسیار مبل‌ها ارائه یک الگوی پایه برای همه مبل‌ها کاری منطبق بر واقعیت نیست. شما می‌توانید با داشتن اندازه‌های مؤثر در دوخت یک کاور مبل، به الگوی خوبی برای برش پارچه مدنظرتان برسید. برای شروع، اندازه‌های زیر را یادداشت کنید:

۱- ارتفاع پشت

۲- عرض پشت

۳- عرض مبل

www.takfars.ir

۴- فاصله انتهای تشک تا سطح زمین

۵- ارتفاع دسته‌ها از سطح روی آنها تا سطح تشک کف

۶- طول دسته‌ها از پشت تا جلو

۷- ارتفاع قسمت تکیه‌گاه از بالا تا سطح روی تشک (با احتساب قطر تکیه‌گاه)

۸- طول مبل از قسمت جلو در فاصله میان دسته‌ها

۹- ارتفاع دسته‌ها تا سطح زمین

۱۰- طول دامن پایین مبل

۱۱- ارتفاع دامن پایین مبل

۱۲- طول پشتی (تکیه‌گاه) تا محلی که به سطح پشت مبل متصل می‌شود

۱۳- عرض نشیمنگاه

تک فارس

برای اینکه سراغ برش پارچه بروید هنوز احتیاج دارید که از الگوی‌تان مطمئن‌تر شوید. سراغ کاغذهای نازک الگو بروید و آنها را روی مبل به کمک چند عدد سوزن ثابت کنید، حالا طرح مبل را روی کاغذها پیاده کنید و نهایتا الگوی مدنظرتان را به کمک سوزن به پارچه‌ رومبلی مدنظر وصل کنید و بُرش بزنید. پارچه‌ای که برای این کار استفاده می‌شود بسیار مهم است. سعی کنید از پارچه‌های مخصوص پرده استفاده کنید چراکه این نوع پارچه‌ها از عرض بیشتری برخوردارند و صرفه‌جویی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورند. پارچه‌ها را قبل از شروع کار بشویید تا اگر پارچه قرار است بعد از شست‌و شو جمع شود، همین حالا قبل از دوخت این اتفاق برایش بیفتد. بعد از برش، قسمت‌های مختلف را با کوک به هم وصل کرده و روی مبل امتحان کنید تا از درست‌بودن الگوی‌تان اطمینان حاصل کنید.

اولین گزینه

اولین گزینه‌ای که برای کاورهای مبلمانی اغلب اوقات پیشنهاد می‌شود کاورهای طلقی یا ژلاتینی است که می‌توانند علاوه بر محافظت از مبل‌ها و پارچه‌ها از لک و گرد و خاک، جلوه اصلی مبل‌ها را که قسمتی از سلیقه خانم آن‌ خانه است، به نمایش بگذارند. اما یکی از برجسته‌ترین مشکلات آنها تعریق و گرمای زیاد حین استفاده از مبلمان‌هاست. اما به هر حال عده‌ای به این نوع علاقه‌مند هستند. برای شروع باید الگو را مانند روشی که ذکر شد پیاده کنید و نهایتا آن را روی پلاستیک‌های شفاف مخصوص همین کار که خریداری کرده‌اید قرار دهید و آنها را برش بزنید. برای دوخت، احتیاج به نوار اریب دارید تا بتوانید ۲لایه پلاستیکی را به‌هم بدوزید.

پیراهن مبل

پیراهن مبل به همان انواعی از کاور مبل گفته می‌شود که تمام سطح مبل را به وسیله پارچه‌ می‌پوشاند. روش الگو و برش در این مدل نیز مانند همان گام صفری است که بیان شد. می‌توانید برای تنوع از انواع کش‌دوزی‌ها روی پارچه‌ها استفاده کنید تا از مدلی متفاوت برای پوشش مبل خود استفاده کرده باشید. دقت کنید در این روش شما به مقدار پارچه بیشتری احتیاج دارید تا بتوانید کش‌دوزی‌ها را به درستی انجام دهید.

کمی چاشنی خلاقیت

چند مدلی که قبل از این گفته شد، بیشتر از هر نوع دیگری پیشنهاد می‌شود اما هنوز مدل‌های زیادی از کاورهای مبلمان می‌شود تهیه کرد. یکی از آسان‌ترین آنها مدلی است که تنها با استفاده از چند تکه مستطیل شکل پارچه و اندازه‌های نزدیک به اندازه‌های مبل می‌توان، یک رو مبلی ساده تهیه کرد. این مدل احتیاج به الگوی دقیق و نزدیک به مدل اصلی ندارد. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف آن را به کمک دکمه و کش از زیر مبل به هم وصل کنید تا مانع حرکت پارچه‌ها روی مبل شوید.

باز هم ساده‌تر

اگر کمی از پیچیدگی‌های فکرها کم کنیم به روش‌های خوبی می‌رسیم. برای مثال شما می‌توانید برای تشکچه‌های مبل، کاورهای جداگانه بدوزید و برای قسمت رویی آن چند برش پارچه دوردوزی شده آماده کنید. به همین راحتی و سادگی می‌توانید جلوی کثیف شدن مبل‌ها را بگیرید و مهم‌تر از آن تنوعی برای خودتان دست و پا کنید.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر