تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در تراس کوچک خود باغچه ای سر سبز داشته باشید

image چطور در تراس کوچک خود باغچه ای سر سبز داشته باشید

اگر شما نیز از دوستداران طبیعت هستید با ما همراه باشید تا چند راه اساسی برای داشتن یک باغ کوچک در بالکن خانه را بیآموزیم.

از خاک های مرغوب برای گلدان های خود استفاده کنید و هر چند وقت یکبار آن ها را با کودهای غنی تقویت کنید.

به چرخه رشد گیاهان توجه کنید. گیاهانی را که فصل رشد و شکوفایی متفاوتی دارند در گلدان های جداگانه نگهداری کنید و آنهایی را که در زمان های مشابه شکوفا می‌شوند، نزدیک هم قرار دهید.

اگر ساختمان شما مقاوم است و تراس خانه توانایی تحمل وزن بیشتری دارد، می‌توانید از کاشتن گل در گلدان فراتر بروید و گیاهان خود را مستقیماً در خاک بکارید. برای این کار باید کف تراس را با پوشش های عایق بپوشانید، سپس یک لایه کم عمق ماسه روی آن بریزید و پس از آن خاک. بدین ترتیب می‌توانید گیاهان خود را مستقیماً کف بالکن بکارید و تجربه دلنشین‌ باشید.

تکفارس آی آر

البته بهتر است گیاهانی انتخاب کنید که ریشه های کم عمق دارند و اطمینان حاصل کنید که آب کافی به ریشه آنها می‌رسد.

در مورد اینکه هر گیاه به چه میزان نور خورشید نیاز دارد اطلاعات کافی به دست آورید. این اطلاعات را می‌توانید مستقیماً از گل فروشی هایی که از آن ها خرید می‌کنید بپرسید یا در کتاب ها و سایت های مرتبط پیدا کنید. پس از آن بررسی کنید که تابش نور خورشید به بالکن شما در ساعات مختلف روز و فصول مختلف سال چگونه است. بر اساس این اطلاعات می‌توانید گیاهان خود را در محل مناسب قرار دهید.

بعضی از گیاهان عاشق نور خورشید هستند و باید همواره در معرض آن قرار بگیرند اما برخی دیگر در سایه راحت ترند و با قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم به خطر می‌افتند.

گیاهان موجود در گلدان های مختلف را بر اساس نیازشان به آب دسته بندی کنید. این کار به برنامه ریزی برای آبیاری آن ها بسیار نظم می‌بخشد. توجه داشته باشید که بسیاری از گیاهان در تابستان باید هر روز آبیاری شوند و حتی باید به بعضی از آن ها دوبار در روز آب بدهید.

با موجودات زنده آشتی کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر در باغ بالکنی خود شاهد حشرات کوچک باشید؛ این موضوع نشان می‌دهد که شما موفق شده اید یک زیستگاه حیات وحش واقعی در شهر ایجاد کنید.

www.takfars.ir

گل و گیاه های گرده افشان می‌توانند پروانه ها و زنبورهای عسل را به سمت خود بکشانند. تصور کنید چه منظره بی نظیری است که از خواب برخیزید و آن ها را تماشا کنید که درکنار گل های بالکن شما پرواز می‌کنند. بنابراین اگر دوست دارید این موجودات زیبا را به بالکن منزلتان دعوت کنید بهتر است گل های گرده افشانی را که در منطقه شما به خوبی رشد می‌کنند پرورش دهید.

گیاهان دارویی و سبزیجات به خوبی در گلدان رشد می‌کنند. اگر قصد دارید چیزی بکارید که علاوه بر داشتن زیبایی، خوراکی هم باشد، سبزی ها و گیاهان دارویی را در اولویت قرار بدهید.

میوه هایی مثل توت فرنگی، در باغ بالکنی کوچک شما قابل کشت هستند. ضمن اینکه پرورش آنها آنقدرها هم سخت نیست. به هر حال مطمئن باشید زمانی که در حال خوردن محصولات باغ هستید به این فکر می‌کنید که زحمتی که کشیده اید ارزشش را داشته است.

اگر سطح بالکن شما چندان بزرگ نیست می‌توانید پرورش گیاهان بالارو را امتحان کنید. درختانی مثل درخت انگور و پیچک خیلی زود رشد می‌کنند و به زیبایی، تمام سطح دیوار را می‌پوشانند و یک منظره رویایی برای شما می‌سازند.

در فواصل زمانی معینی خاک گلدان ها را عوض کنید و به آن کودهای مناسب اضافه کنید. کود هایی را انتخاب کنید که بوی آزاردهنده ای نداشته باشند.

توجه داشته باشید که درست کردن یک باغچه و کاشتن گیاه در آن، همیشه بهتر از قرار دادن گیاهان در گلدان نیست. بعضی از گیاهان در گلدان ها بهتر از زمین رشد می‌کنند. به علاوه وقتی گیاه شما درون گلدانی مخصوص به خود قرار دارد رسیدگی به آن بهتر انجام می‌شود و می‌توانید مواردی مثل آبیاری، تقویت و تنظیم PH خاک را منحصراً برای یک گلدان خاص انجام دهید.

تنظیم PH خاک کار چندان سختی نیست و با مواد در دسترس (مثلا یک لیوان قهوه) قابل انجام است.

نحوه کاشت گیاهان هم از مهارت هایی است که در این میان لازم دارید، به عنوان مثال گل هایی مانند نرگس که به صورت پیازی کاشته می‌شوند باید در لایه های عمیق تری از خاک نهفته شوند. لایه میانی محل قرار گیری گیاهان چند ساله است و در بالاترین لایه نیز گیاهان تک ساله کاشته می‌شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر