تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور خود را به خوردن صبحانه علاقه مند کنید

image چطور خود را به خوردن صبحانه علاقه مند کنید

پس از پایان خوابیدن و ۸ -۱۰ ساعت وقفه در سوخت رسانی بدن، صبحانه خوردن به عنوان عاملی برای تجدید قوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

این زمان بیشترین وقفه میان وعده‌های سه گانه غذایی است. وقتی خواب هستید، بدن به غذا، سوخت و انرژی برای تپش منظم قلب، تنظیم اعصاب و سلول‌های عصبی و همچنین غذارسانی به مغز احتیاج دارد که بیشتر این سوخت از گلوکزهای خون، ماهیچه‌ها و شش‌ها که اکسیژن را به خون می‌رسانند، تأمین می‌شود.

با آغاز صبح، بدن از حالت استراحت بیرون می‌آید و به انرژی و غذا احتیاج دارد و این سوخت را باید از خوردن وعده‌های غذایی تأمین کند. به همین علت خوردن صبحانه، مخصوصاً برای کودکان بسیار اهمیت دارد.

صبحانه بخورید تا شاداب و سرحال باشید

تکفارس آی آر

وقتی فرد صبحانه نمی‌خورد، بدن او به علت نرسیدن غذا به مغز، خسته‌تر است و در بین روز بیشتر با خوردن چای یا قهوه و یا بعضاً خوردن شکلات‌ها و شیرینی که حاوی مقدار بسیاری قند زائد است، به ظاهر نیاز بدن را برطرف می‌کند اما این نیاز برای مدت زمان کمی رفع نمی‌شود و در نتیجه فرد با خوردن غذا هنگام ظهر این کمبود و گرسنگی خود را جبران می‌کند.

کج خلقی و بی‌حوصلگی در صبح از نتایج نخوردن صبحانه است و این گونه افراد تمایل بیشتری برای خوردن غذا در ظهر دارند.

اگر صبحانه‌ای کامل که مورد احتیاج بدن است، فراهم کنیم، عادت غذایی به صورت متعادل در می‌آید و در نتیجه در وعده‌های دیگر غذایی فرد تمایلی به غذای بیش از احتیاج بدن که موجب اضافه وزن او می‌شود، ندارد.

اهمیت مصرف صبحانه در کودکان

مصرف صبحانه در میان کودکان نیز اهمیت فراوانی دارد.

www.takfars.ir

کودکان با خوردن صبحانه، گیرایی بیشتری برای درست خواندن و فهمیدن مطالب جدید دارند و به جای این که به فکر رفع گرسنگی باشند، به فکر درس خواندن و فهمیدن مطالب درسند. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در تمام روز احساس خستگی خواهند داشت همچنین خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن در این گروه از کودکان بیشتر خواهد بود.

صبحانه بخورید تا لاغر بمانید

صبحانه خوردن موجب تعادل وزن در افراد و بخصوص در کودکان می‌شود.

افرادی که صبحانه نمی‌خورند سعی می‌کنند افت قندخون خود را در طی روز با انواع شیرینی‌ها به مدت کوتاهی جبران کنند این گروه با توجه به اینکه مدت طولانی گرسنه می‌مانند در وعده بعدی یعنی ناهار نیز حجم بیشتری از مواد غذایی را دریافت خواهند کرد که به مرور باعث ایجاد چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

دیابتی‌ها مصرف صبحانه را جدی بگیرند

صرف وعده صبحانه در بیماران مبتلا به دیابت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

این بیماران باید بر اساس نوع داروی مصرفی هر روز در زمان معینی صبحانه میل کنند تا در طی روز افت قندخون نداشته باشند. توصیه می‌شود افراد دیابتی در نخستین ساعات روز و به طور منظم صبحانه میل کنند.

ایجاد تنوع در نوع صبحانه

یکی از راه‌های تشویق افراد به مصرف صبحانه ایجاد تنوع در نوع صبحانه دریافتی است به خصوص کودکان از خوردن صبحانه‌های تکراری مانند نان و پنیر به صورت دائمی خودداری می‌کنند.

شکل ظاهری صبحانه

تک فارس

سعی کنید در شکل ظاهری صبحانه به ویژه کودکان تغییرات دلپذیری ایجاد کنید تا افراد به صرف صبحانه تشویق شوند.

دورهم بودن

قرار گرفتن تمامی اعضای خانواده بر سر سفره در هنگام صرف صبحانه باعث افزایش میل غذاخوردن سایرین خواهد شد سعی کنید حداقل در روزهای تعطیل همه با هم بر سر میز صبحانه حاضر شوید.

فضای غذاخوردن

سعی کنید در هنگام صرف صبحانه از بحث و مشاجره و حتی ایجاد ترس از دیر رسیدن به محل کار یا مدرسه در اعضای خانواده خودداری کنید آرامش داشتن می‌تواند کمک موثری به افزایش اشتها خواهد داشت.

بهترین مواد غذایی در وعده صبحانه کدامند؟

صبحانه مغذی شامل پروتئین‌ها، فیبرها، غذاهای سبوس‌دار، گندم، ویتامین و امثال آنها هستند. منابع پروتئینی را می‌توان در غذاهایی مانند گوشت‌های کم چرب، شیر و تخم‌مرغ یافت.

فیبر نیز در میوه‌ها و سبزی‌ها و جو به فراوانی یافت می‌شود. این مواد نه تنها بهترین و سالم‌ترین منابع غذایی به حساب می‌آیند و کمک شایانی به تقویت و رشد حافظه کودکان می‌کنند، بلکه انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه به بدن می‌دهند.

می‌توانیم در صبحانه از میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده کنیم. اگر خوردن صبحانه برایتان مشکل است، می‌توانید در ۲ یا چند وعده، غذاهای مورد نیاز را به بدن برسانید.

به طور مثال خوردن مقداری نان و یا شیر در خانه، و بعد در محل کار خوردن حتی یک سیب می‌تواند انرژی بدن را تا حدودی تأمین کند. اما بهتر آن است که با آرامش و بدون عجله، صبحانه‌ای کامل بخوریم.

T A K F A R S

برخی افراد مصرف مواد غذایی گرم را به انواع پنیر یا شیر ترجیح می‌دهند مصرف غذاهای گرم مانند عدسی، فرنی، حلیم و از این دست نیز می‌تواند علاوه بر تأمین انرژی باعث ایجاد تنوع و در نهایت افزایش اشتها خواهد شد.

برای تنوع بخشیدن به غذای کودکان نیز می‌توانید مواد غذایی با اشکال مختلف تهیه کنید تا کودکان به صرف صبحانه ترغیب شوند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر