تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور حافظه خود را به سادگی تقویت کنید

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید:

نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن حافظه بازی می‌کند. یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

مغز خود را تمرین دهید:

تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد. سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

تمرینات فیزیکی انجام دهید:

تکفارس آی آر

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند. زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

خواب کافی داشته باشید:

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

از استرس خودداری کنید:

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود. بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

www.takfars.ir

چند وظیفگی را متوقف کنید:

چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

از مکمل‌های مناسب استفاده کنید:

شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

سعی کنید مهارت‌های جدیدی بیآموزید:

به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

بخندید:

حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

از دستگاه‌های حفظی استفاده کنید:

دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار ، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند. اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

تک فارس

بخش اول:

بهبود بخشیدن مهارت تفکر و کلمات:

تا جایی که می توانید مطالعه کنید.

خواندن یکی از تمرینات اصلی و عالی برای تقویت مغز محسوب می شود. شما می توانید روزنامه، مجله یا کتاب هایی که دوست دارید را مطالعه کنید اما به خاطر داشته باشید که هر چقدر متن موجود چالش برانگیز باشد، مغز شما تمرین بیشتری دریافت میکند. همانند هر تمرینی، کار خود را با موارد کوچک تر آغاز کنید و سپس ساعات مطالعه را افزایش دهید.

دایره لغات خود را افزایش دهید:

از طریق دیکشنری یا تقویم یک کلمه در روز، کلمات جدیدی یاد بگیرید. این تمرین باعث تقویت بخش زبان مغز شما می شود.

چیزی بنویسید:

نوشتن نیازمند تفکر است. شما می توانید داستان بنویسید یا اتفاقاتی را یادداشت کنید که برایتان رخ داده است. همچنین می توانید در مورد موضوعاتی که به آن علاقه مند هستید، مقالاتی بنویسید.

یک زبان جدید یاد بگیرید:

یادگیری یک زبان جدید همانند هک کردن مغز است و می تواند مسیرهای جدیدی را به روی شما باز کند. این تمرین بخشی از مغز را که اطلاعات زبانی را ذخیره میکند تقویت میکند و می تواند صحبت کردن زبان اصلی را نیز بهتر کند.

T A K F A R S

راه حل های پس از مشکل را مدنظر قرار دهید:

احتمالات مختلفی در مورد نحوه انجام کارها و حل مشکلات مدنظر داشته باشید و نتایج موجود را کاوش کنید. این فعالیت می تواند خلاقیت شما را بهبود ببخشد و مهارت حل مشکل را بهتر کند.

تلویزیون را خاموش کنید:

تلویزیون به شما می گوید در مورد چه چیزی فکر کنید و چگونه فکر کنید. این موضوع باعث می شود مغز در حالت خودکار قرار گیرد. به همین خاطر است که تماشای تلویزیون می تواند آرامش بخش باشد. اگر میخواهید مغز خود را از پیری محافظت کنید اولین کاری که باید انجام دهید خاموش کردن تلویزیون است. اگر واقعا میخواهید تلویزیون تماشا کنید از مغز خود به هنگام تماشا استفاده نمایید. برنامه های آموزشی را تماشا کنید و اگر میخواهید برنامه محبوب را ببینید برنامه ای را با تعاملات شخصیتی و خطوط پیچیده انتخاب نمایید. زمانی که به تماشای تلویزیون می پردازید به این موضوع فکر کنید و تلاش نمایید آن ها را تجزیه و تحلیل کنید یا اتفاقی که قرار است رخ دهد را حدس بزنید.

بخش دوم:

بازی کردن برای داشتن مغزی بهتر

به طور روزمره جدول کلمات متقاطع و پازل را حل کنید:

پازل های ساده همچون جدول کلمات متقاطع می تواند به مغز شما کمک کند کارهای اصلی را انجام دهد. این جداول را می توان به راحتی در برنامه روزانه گنجاند. می توانید این جداول را به صورت آنلاین و رایگان پیدا کنید.

بعد از پیشرفت کار، پازل های پیچیده تری را انتخاب کنید:

پازل های بزرگ و پیچیده به مغز کمک میکند تمرینات قوی تری داشته باشد. حل چنین پازل هایی ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد اما ارزش تلاش را خواهد داشت. این موضوع به معنای یافتن پازل های سنتی نیست. می توانید از پازل هایی که امروزه طراحی شده اند نیز استفاده کنید.

تک فارس www.takfars.ir

شطرنج را فراموش نکنید:

شطرنج یک بازی استراتژیک و در عین حال تاکتیکی است. یادگیری شطرنج ساده است و می توان به راحتی آن را بازی کرد.

بازی های ویدئویی داشته باشید:

ایا می دانستید که بازی های ویدئویی میتوانند شما را باهوش تر کنند؟بازی های حل پازل مثل ماریو، زلدا، میست تمرین خوبی برای مغز شما هستند و میتوانند به شما در حل مشکلات کمک کنند.

بخش سوم:

خود را به چالش بکشید

دست غالب خود را که برای نوشتن از آن استفاده میکنید عوض کنید:

اگر از دست راست برای نوشتن استفاده میکنید آن را عوض کنید و از دست چپ بهره ببرید. این موضوع برای افرادی که چپ دست هستند برعکس می شود. چنین کاری می تواند بخشی از مغز را که عضلات را کنترل میکند تحریک کند.

ابزارهای موسیقی بنوازید یا مکعب روبیک حل کنید:

بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال است که مغز انسان درگیر استفاده و ایجاد ابزارهای مختلف است. با انجام کارهایی که مشابه استفاده از ابزارهاست می توانید به مغز خود کمک کنید و آن را تقویت نمایید. به عنوان مثال ویولون زدن یا بازی روبیک می تواند چنین شرایطی را ایجاد کند. همه این ها نیازمند استفاده از مهارت های حرکتی برای اجرا و تشخیص موارد است. به همین خاطر انجام روزانه یا دوبار در روز این فعالیت ها می تواند به تقویت مغز کمک کند.

تکفارس

بخش چهارم:

بیشتر از قبل در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

با افراد صحبت کنید:

در مورد خودتان یا چیزهایی که آن ها می دانند با افراد صحبت کنید. صحبت کردن در مورد سیاست، مذهب و سایر موضوعات چالش برانگیز می تواند یک تمرین اصلی برای مغز باشد.

به گروه های مورد علاقه خود بپیوندید:

گروه یا باشگاه برای افراد می تواند بسیار جذاب باشد. شما می توانید در باشگاه های سرگرمی، گروه های سیاسی، گروه های بحث یا هر چیزی که دوست داشتید عضو شوید. صحبت کردن با افرادی که علاقه مندی های مشابه با شما دارند می تواند شما را وادار به استفاده از مغز کند و مهارت هایتان را بهبود ببخشد.

بخش پنجم:

یادگیری را جزو زندگی خود کنید

دوباره به مدرسه بروید:

بازگشت به مدرسه یک روش عالی برای کار کشیدن از مغز است و یادگیری بیشتر می تواند مزایای واضحی به همراه داشته باشد. لازم نیست کل مدارک موجود را بگیرید. کارمندان شما ممکن است برای انجام کارهای موجود در شرکت به کلاس های مالی نیاز داشته باشند. این کلاس ها را تشکیل دهید. همچنین می توانید یک کلاس واحد در مورد موضوعی که به آن علاقه مند هستید داشته باشید.

takfars.ir

از کلاس های رایگان استفاده کنید:

اگر پول یا زمان کافی ندارید می توانید از کلاس های رایگان آنلاینی که برگزار می شود استفاده کنید.برخی از این کلاس ها از طرف موسسات و دانشگاه های برتر برگزار می شوند.

از مهارت هایی که اخیرا به دست آورده اید استفاده کنید:

باید همیشه از مغز خود کار بکشید. اگر از مهارت هایی که دارید استفاده نکنید آن را فراموش خواهید کرد. هر چقدر مدت زمان استفاده نکردن از اطلاعات و مهارت ها بیشتر باشد، زودتر فراموش می شوند. از مهارت هایی که اخیرا یاد گرفته اید استفاده کنید.

یک سرگرمی تازه برای خود انتخاب کنید:

یادگیری مهارت جدید نیز یک روش عالی برای تمرین دادن مغز است. مهارت های خلاقانه همچون موسیقی و هنرهای تجسمی می تواند بخش های مختلفی از مغز را تمرین دهد و مزایای خوبی به همراه داشته باشد.

چیزی بسازید:

استفاده از مغز برای درک نحوه ساخت موارد متعدد می تواند یک تمرین عالی برای آن باشد. مهارت های ساختن را بیآموزید و از آن برای کارهای خلاقانه استفاده کنید. خلاقیت های کاربردی را برای کار کشیدن از مغز فراموش نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر