تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور به طور طبیعی هورمون تستوسترون را افزایش دهید

image چطور به طور طبیعی هورمون تستوسترون را افزایش دهید

ورزش کنید و وزنه بزنید

ورزش، یکی از موثرترین راهها برای جلویگری از بسیاری از بیماریهای مرتبط با سبک زندگی می باشد. جالب است که ورزش می تواند تستوسترون شما را نیز افزایش دهد.

بررسی روی یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که بطور منظم ورزش کردند، سطح تستوسترون بالاتری داشتند. ورزش در افراد مسن، سطح تستوسترون، تناسب اندام و زمان واکنش را نیز افزایش داد.

تحقیقات جدید روی مردان چاق نشان می دهد افزایش فعالیت فیزیکی برای افزایش تستوسترون ، بسیار مفیدتر از یکرژیم غذایی کاهش وزن بود. تمرین مقاومتی مانند وزنه برداری، بهترین نوع ورزش برای افزایش تستوسترون ، هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت است. تمرین اینتروال با شدت بالا (HIIT) نیز می تواند بسیار موثر باشد، هر چند تمام انواع ورزشها باید تا حدی موثر واقع شوند.

تکفارس آی آر

ممکن است مصرف کافئین و کراتین مونوهیدرات بعنوان مکمل، در هنگامیکه با یک برنامه تمرینی ترکیب شود، سطوح تستوسترون شما را بیشتر افزایش دهد.

حرف آخر: همه اشکال ورزش ممکن است سطوح تستوسترون شما را افزایش دهند اما وزنه برداری و تمرین اینتروال با شدت بالا، موثرترین تمرینات هستند.

پروتئین، چربی و کربوهیدرات بخورید

آنچه که شما میخورید، تاثیر عمده ای بر سطوح تستوسترون و همچنین سایر هورمونها میگذارد. بنابراین شما باید به مصرف کالری دراز مدت و استراتژی رژیم غذایی تان توجه کنید. رژیم گرفتن دائمی یا پرخوری ممکن است در سطوح تستوسترون شما اختلال ایجاد کند. خوردن پروتئین کافی می تواند به حفظ سطوح مناسب تستوسترون و کاهش چربی که آن هم با تستوسترون شما در ارتباط است، کمک کند.

مصرف کربوهیدرات نیز نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان می دهند که کربوهیدراتها میتوانند به بهینه سازی سطوح تستوسترون در طول تمرین مقاومتی کمک کنند.

www.takfars.ir

با اینحال تحقیقات نشان می دهند که چربیهای سالم کافی نیز برای تستوسترون و سلامت، مفید هستند. یک رژیم غذایی که عمدتا بر پایه غذاهای کامل باشد با یک تعادل مناسب چربی، پروتئین و کربوهیدراتها بهترین است. چنین رژیمی می تواند سطوح هورمون ها و سلامتی دراز مدت را به حد مطلوب برساند.

حرف آخر: پرخوری نکنید و در دراز مدت، کالری ها را بیش از حد محدود نسازید. سعی کنید مقادیر متعادلی از کروبهیدراتها، چربی و پروتئین را مصرف کنید.

سطوح استرس و کورتیزول را به حداقل برسانید

تحقیقات همیشه بر خطرات ناشی از استرس طولانی مدت که می تواند سطوح هورمون کورتیزول را بالا ببرد، تاکید میکنند. افزایش غیر طبیعی کورتیزول می تواند به سرعت تستوسترون را کاهش دهد. این هورمون ها رابطه معکوس دارند هنگامیکه یکی بالا رود، دیگری پایین می آید.

استرس و کورتیزول بالا میتوانند مصرف مواد غذایی، افزایش وزن و ذخیره سازی چربی مضر بدن در اطراف اندامهای شما را نیز افزایش دهند. این تغییرات به نوبه خود ممکن است بطور منفی بر سطوح تستوسترون شما تاثیر بگذارند. بخاطر سلامت و سطوح هورمونی مطلوب، شما باید سعی کنید موقعیتهای استرس زای تکراری در زندگی تان را کاهش دهید.

روی یک رژیم غذایی براساس غذاهای کامل، ورزش منظم، خواب خوب، خنده و یک سبک زندگی متعادل تمرکز کنید، تمام اینها میتوانند استرس را کاهش داده و سلامت و سطوح تستوسترون شما را بهبود ببخشند.

حرف آخر: سطوح بالای استرس برای سلامت شما در دراز مدت، مضر می باشد و می تواند سطوح تستوسترون شما را کاهش دهد.

کمی آفتاب بگیرید یا یک مکمل ویتامین D مصرف کنید

ویتامین D بسرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین ویتامینها در جهان است. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین D، مزایای سلامتی مختلفی دارد. همچنین ممکن است مانند یک تقویت کننده طبیعی تستوسترون عمل کند.

علی رغم اهمیت آن، نزدیک به نیمی از جمعیت ایالات متحده دچار کمبود ویتامین D هستند و حتی درصد بالاتری، سطوح ویتامین D زیر حد مطلوب دارند.

تک فارس

یک مطالعه ۱۲ ماهه دریافت که استفاده از حدود ۳۰۰۰ واحد ویتامین D3 در روز، سطوح تستوسترون را در حدود ۲۴ درصد افزایش داد.

ویتامین D و کلسیم در سالخوردگان نیز سطوح تستوسترون را به حد مطلوب رساند که به کاهش خطر سقوط منجر شد.

برای افزایش تستوسترون و بهره مندی از سایر مزایای ویتامین D، سعی کنید بطور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید یا روزانه حدود ۳۰۰۰ واحد مکمل ویتامین D3 مصرف کنید.

حرف آخر: مکمل های ویتامین D3 ممکن است سطوح تستوسترون را افزایش دهند، بخصوص در افراد مسن و کسانی که سطوح ویتامین D خونشان پایین است.

از مکملهای ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید

اگرچه مزایای مولتی ویتامینها بشدت مورد بحث هستند اما ممکن است ویتامینها و مواد معدنی خاص، مفید واقع شوند.

در یک مطالعه، مکملهای روی و ویتامین B، کیفیت اسپرم را تا ۷۴ درصد افزایش دادند. روی نیز تستوسترون را در ورزشکاران و کسانی که کمبود روی دارند، افزایش داد.

سایر مطالعات نیز نشان می دهند که ویتامین های A، C و Eمیتوانند نقش مهمی در سطوح هورمون ج.ن.س.ی و تستوسترون شما ایفا کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از بین تمام ویتامینها و مواد معدنی موجود، تحقیق روی تستوسترون نشان می دهد که ممکن است مکملهای ویتامین D و روی، بهترین باشند.

حرف آخر: ویتامین D و روی، دارای قوی ترین شواهد بعنوان افزایش دهنده تستوسترون می باشند. سایر ریز مغذی ها نیز ممکن است مزایایی داشته باشند اما به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

T A K F A R S

مقدار زیادی خواب با کیفیت و آرام داشته باشید

داشتن خواب کافی، درست به اندازه رژیم غذایی و ورزش برای سلامت شما ضروری است. همچنین ممکن است تاثیرات عمده ای روی سطوح تستوسترون شما داشته باشد.

مقدار ایده آل خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما یک مطالعه دریافت که خوابیدن فقط بمدت ۵ ساعت در شب، با یک کاهش ۱۵ درصدی در سطوح تستوسترون در ارتباط بود.

یک مطالعه طولانی مدت، مشاهده کرد افرادی که فقط ۴ ساعت در شب می خوابیدند، سطوح تستوسترون شان در لب مرز کمبود قرار داشت. سایر مطالعات طولانی مدت از این نتیجه، حمایت میکنند. یک مطالعه محاسبه کرد که به ازای هر ساعتخواب اضافی، سطوح تستوسترون بطور متوسط ۱۵ درصد افزایش می یابد.

اگرچه بنظر می رسد برخی از مردم با خواب کمتر، سالم هستند اما تحقیقات می گویند که ۱۰ – ۷ ساعت خواب در شب برای سلامت طولانی مدت و سطوح تستوسترون شما بهترین است.

حرف آخر: برای حفظ سطوح مناسب تستوسترون و بهینه ساختن سلامت طولانی مدت تان، مطمئن شوید مقدار زیادی خواب با کیفیت دارید.

از موارد طبیعی برای افزایش تستوسترون استفاده کنید

تنها تعداد معدودی از افزایش دهنده های طبیعی تستوسترون، توسط مطالعات علمی پشتیبانی می شوند.

گیاهی که بیشترین تحقیقات روی آن انجام شده، آشواگاندها نامیده می شود. یک مطالعه، اثرات این گیاه را روی مردان نابارور آزمایش کرد و متوجه یک افزایش ۱۷ درصدی در سطوح تستوسترون و یک افزایش ۱۶۷ درصدی در تعداد اسپرم شد.

آشواگاندها در مردان سالم، سطوح تستوسترون را تا ۱۵ درصد افزایش داد. یک مطالعه دیگر دریافت که این گیاه، کورتیزول را حدود ۲۵ درصد کاهش داد که ممکن است به تستوسترون نیز کمک کند.

تک فارس www.takfars.ir

عصاره زنجبیل نیز ممکن است سطوح تستوسترون شما را افزایش دهد. زنجبیل، یک گیاه خوش طعم است که مزایای سلامتی متعدد دیگری نیز دارد.

اکثر تحقیقات در مورد زنجبیل، روی حیوانات انجام شده است. با این حال، یک مطالعه روی افراد نابارور دریافت که زنجبیل می تواند سطوح تستوسترون را حدود ۱۷ درصد افزایش دهد و سطوح سایرهورمونهای ج.ن.س.ی مهم را بالا ببرد.

سایر گیاهان محبوبی که توسط برخی مطالعات انجام شده روی حیوانات و انسانها پشتیبانی می شوند، عبارتند از

horny goat weed، Mucuna pruriens، shilajit and tongkat ali.

با اینحال مهم است که توجه داشته باشید اکثر تحققیات مثبت روی موشها یا افراد نابارور با سطوح تستوسترون کم انجام شده است.

اگر شما دارای عملکرد سالم و سطوح نرمال تستوسترون هستید، معلوم نیست که آیا از این مکملها بهره زیادی خواهید برد یا نه.

حرف آخر: چند مکمل گیاهی، یک راه طبیعی برای افزایش تستوسترون افرادی هستند که مشکل ناباروری یا سطوح پایین تستوسترون دارند.

یک سبک زندگی سالم را دنبال کرده و از ترکیبات شبه استروژن، اجتناب کنید

چندین عامل دیگر وجود دارند که ممکن است بر سطح هورمون شما تاثیر بگذارند. یک زندگی ج.ن.س.ی سالم، نقش مهمی در تنظیم هورمونه ج.ن.س.ی و سطوح تستوسترون شما ایفا میکند.

قرار گرفتن زیاد در معرض مواد شیمیایی شبه استروژنی نیز ممکن است بر سطوح تستوسترون شما تاثیر بگذارد. بنابراین سعی کنید قرارگیری روزانه در معرض BPA، پارابن و سایر مواد شیمیایی موجود در برخی از انواع پلاستیک را به حداقل برسانید. احتمالا جای تعجب نیست که الکل بیش از حد یا استفاده از مواد مخدر ــ چه جنبه پزشکی داشته باشد و چه تفریحی ــ نیز می تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد.

تکفارس

در مقابل، خنده، شادی و موفقیت ممکن است به افزایش تستوسترون شما کمک ـ بنابراین مطمئن شوید که آنها بخشی از زندگی روزانه تان هستند.

حرف آخر: کاهش قرارگیری در معرض مواد شیمیایی شبه استروژنی، الکل و مواد مخدر می تواند تاثیر مثبتی بر سطوح تستوسترون و سلامت شما بگذارد.

چرا سطوح تستوسترون اهمیت دارد؟

از سنین ۳۰ – ۲۵، سطوح تستوسترون یک مرد بطور طبیعی، شروع به پایین آمدن میکند. این، یک مشکل است زیرا تحقیقات مطمئن، ارتباطی بین تستوسترون پایین و چاقی، افزایش خطر ابتلا به بیماری و مرگ زودرس را نشان می دهند.

سطوح مناسب تستوسترون برای خانمها نیز مهم است، به همراه سایرهورمونهای کلیدی مانند استروژن و پروژسترون.

بنابراین همه باید قدم های لازم را برای بهینه ساختن سطوح تستوسترون بردارند. شما سلامتی و بدنتان را بطور همزمان، بهبود خواهید بخشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر