تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بفهمیم گوش ما دچار عفونت شده یا نه

image چطور بفهمیم گوش ما دچار عفونت شده یا نه

علل بروز عفونت گوش

بیشتر کودکان زیر ۶ سال به این مشکل دچار می شوند ، خصوصا اگر ساعت های زیادی را در مرکز نگهداری روزانه از کودکان بگذارنند ، برای مدت های طولانی در استخر شنا کنند و یا آلرژی داشته باشند .

به طور کلی می توان چند دلیل عمده برای عفونت گوش ارائه داد :

بیشتر عفونت های گوش زمانی اتفاق می افتند که فرد درگیر درمان بیماری و یا عفونت دیگری ، خصوصا سرماخوردگی ، عفونت مجاری تنفسی و آنفولانزا ، است . این بیماری ها یعنی ترشح مایع مخاطی و فعالیت بیشتر باکتری های موجود در غشاهای مخاطی که میتوانند وارد گوش شوند . عفونت گوش میانی را ، دیگر بیماری ها و التهابات ، مثل التهاب شیپور استاش ( کانالی که گوش میانی را به گلو وصل میکند ) بوجود می آورد .

تکفارس آی آر

گوش شناگران عفونت دیگری است که در صورت گیر افتادن باکتری ها در کانال گوش اتفاق می افتد . این باکتری ها ممکن است همراه با آب وارد گوش شوند و عفونت را بوجود آورند و یا باکتری های بدن خود فرد موجب بروز عفونت شوند .

آلرژی هم می تواند دلیل عفونت گوش ، خصوصا گوش میانی ، باشد . آلرژی ها سیستم تنفسی بالایی را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب تجمع باکتری ها در گوش می شوند .

اما چرا کودکان بیشتر در معرض ابتلا به چنین عفونتی هستند ؟ کودکان شیپور استاش کوتاه تر و باریک تری نسبت به بزرگسالان دارند . همین موضوع هم بروز التهاب و گرفتگی را در گوش کودکان آسانتر میکند . کودکان همچنین در صورت ایجاد عفونت ، درد بیشتری خواهند داشت ، زیرا عصب های این قسمت در کودکان حساس تر هستند .

 

گوش درد : ممکن است ، خصوصا در طول شب ، گرفتگی گوش را احساس کنید و یا گوش شما سوت بکشد . بیشتروقتی به یک سمت دراز می کشید ، به دلیل فشار بیشتر به گوش و درد ، خواب برای شما سخت خواهد بود .

www.takfars.ir

تب : درجه حرارت بدن گاهی در کودکان بالا می رود ( بالاتر از ۳۸ درجه ی سانتی گراد ) . علاوه بر افزایش درجه حرارت ممکن است کودک عرق کند ، سرگیجه داشته باشد ، اشتهای خود را از دست دهد ، حالت تهوع داشته باشد و یا احساس ضعف و خستگی نماید .

پرده ی گوش قرمز و ملتهب : احتمالا فقط پزشک قادر به مشاهده ی این مورد، زمانی که گوش شما را معاینه میکند ، می باشد . گاهی پرده گوش حتی تا قسمت بیرونی هم پف میکند و از آن مایعات مخاطی ترشح می شود .

خارش درون گوش .

درد اطراف گوش که به سمت گردن و اطراف سر گسترش می یابد .

گریه و تکان های سر در کودکان : به این دلیل که کودکان قادر به تشخیص و درک صحیح از منبع درد نیستند ، برخی از آنها مدام سر ، معده و گوش خود را تکان و یا ماساژ می دهند . نوزادان و کودکان با عفونت گوش معمولا بی قرار شده ، بیش از حد معمول گریه میکنند ، و نمیتوانند شب ها بخوابند .

علائم سرما خوردگی : سرفه ، عطسه و گرفتگی و آبریزش بینی میتوانند نشانه هایی برای عفونت گوش باشند ، زیرا تمام این علائم در نتیجه ی التهاب غشاهای مخاطی ، که مشکلات تنفسی را نیز گاها در پی خواهند داشت ، اتفاق می افتند . گاهی اوقات از اسپری های مخصوص برای گشودن مجرای تنفسی استفاده می شود . اما به کاهش و از بین بردن عفونت کمک نمیکند .

تولید مایعات در گوش : گاهی عفونت گوش موجب تولید مایع مخاطی چسبناک در گوش می شود . این مایع ممکن است شفاف و یا همراه با خون باشد .

در صورت عفونت گوش داخلی ، گاهی تغییراتی در شنوایی ، سرگیجه ، عدم تعادل و حالت تهوع مشاهده شود .

آیا ممکن است عفونت گوش مشکلات پیچیده تری را بوجود آورد ؟

تنها در موارد بسیار نادر بهبود عفونت گوش ممکن است به بیش از دوهفته زمان نیاز داشته باشد و در چنین شرایطی نیز باید برای درمان و پیشگیری از اختلالات پیچیده ، به پزشک مراجعه نمایید . برخی از علائم عفونت طولانی مدت گوش عبارت اند از :

تک فارس

اختلال شنوایی : در موارد حاد ، عفونت موجب ورم غشاهای مخاطی و ترشح مایع مخاطی، حتی چند هفته بعد از شروع عفونت گوش داخلی می شود . شرایطی که به گوش چسبناک نیز معروف است و معمولا در پی ایجاد حفره در پرده ی صماخ گوش اتفاق می افتد ، معمولا در گوش میانی بوجود می آید و پس از گذشت تنها چند روز از بین می رود ، اما اگر به هر دلیل بعد از چند روز عفونت از بین نرفت ، فرد با مشکلات شنوایی و عدم تعادل مواجه می شود .

هرچند بسیار نادر است ، اما گاهی اختلال شنوایی موجب ایجاد اختلال در کلام و تغییرات در صحبت کردن ، اگر کودک نتواند با این بیماری به طور صحیح کنار بیاید ، می شود .

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر