تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با طب سنتی سلامت کامل باشیم

image چطور با طب سنتی سلامت کامل باشیم

تمام توصیه ها در طب سنتی برای سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی حاوی جذابیت بیشتری برای آنها نسبت به طب نوین است.

طب ایرانی برای حفظ سلامت ۶ اصل ضروری را به عنوان اصول شش گانه یا «سته ضروریه» تعریف کرده که از این قرارند: آب و هوا، خوراکی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، تحرک و ورزش، پاکسازی بدن از مواد زائد و اعراض نفسانی.

کافی است مردم در زمینه این اصول آموزش دیده و آن ها را در زندگی اجرا کنند.

در واقع تمام توصیه ها در طب سنتی جهت سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی به دلیل اینکه ریشه در فرهنگ مردم دارد، حاوی جذابیت و مقبولیت بیشتری برای آنها دارد.

تکفارس آی آر

در حال حاضر مشکل اصلی مردم در بحث تغذیه، پرخوری و عدم رعایت آداب تغذیه ای است، اگر تدابیر لازم در همین زمینه را به آنها آموزش دهیم، صرفنظر از نوع تغذیه، از بروز بسیاری از بیماری های ناشی از عدم رعایت آداب تغذیه اعم از پرخوری و رو هم خوری در مردم پیشگیری کرده ایم.

در بحث خواب و بیداری نیز باید گفت هم در علوم جدید و هم در طب سنتی بر خواب قبل از نیمه شب تاکید شده در حالی که امروزه به دلیل سبک زندگی، بیشتر مردم بعد از نیمه شب به خواب می روند.

یکی دیگر از معضلات امروز را زندگی ماشینی و کم تحرکی مردم در حالی است که هزار سال پیش یعنی زمانی که مردم تحرک کافی داشتند، باز هم حکما آنها را تشویق به تحرک و ورزش می کردند و بنا به قول بوعلی سینا در کتاب قانون مهمترین تدابیر برای حفظ سلامتی ورزش است.

در بحث پاکسازی بدن از مواد زائد نیز باید گفت به دلیل بدی تغذیه و کم تحرکی امروزه بسیاری از مردم دچار یبوست هستند. در حالی که به ازای هر وعده غذای اصلی، فرد باید اجابت مزاج داشته باشد. در اینجا نیز اصل اصلاح تغذیه و ترویج فرهنگ تحرک و ورزش مطرح است.

در بحث اعراض نفسانی نیز اگر از مسائل مربوط به روح و روان مردم غفلت ورزیم همین امر به بروز انواع بیماری های روانی در جامعه منجر خواهد شد. در واقع اگر اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی و اسلامی انجام شود، هم از بروز بیماری ها پیشگیری کرده ایم و هم هزینه های درمان مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر