تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با خوردن شیر و مشکل لاکتوز آن کنار بیایید

image چطور با خوردن شیر و مشکل لاکتوز آن کنار بیایید

من دیگر شیر نمیخورم چاره کار نیست. شما هر چه کمتر شیر بخورید خود به خود حساسیت بدن خود را به شیر و سایر فرآورده های لبنی بیشتر میکنید، زیرا بدن احساس نیاز کمتری به تولید لاکتاز میکند و روزبه روز مشکل حادتر می شود.

شما می توانید با یک ترفند ساده و کمی صبر و حوصله بدن را مجبور به ساخت آنزیم لاکتاز کنید. از همین حالا تا چند روز به اندازه یک قاشق چایخوری و نه بیشتر شیر بنوشید و به مرور از قاشق غذاخوری و مقیاس های بزرگ تر استفاده کنید و آن وقت است که می توانید در روز یک یا دو لیوان شیر بدون هیچ مشکلی بنوشید.

همچنین می توانید علاوه بر شیر کم لاکتوز، شیر را با وعده های اصلی غذا مصرف یا به جای شیر از پنیر و ماست استفاده کنید یا شیر را به صورت جوشیده و گرم به همراه شکر، کاکائو، خرما و موز بنوشید. این را هم بدانید اگر شیر کم لاکتوز خوردید و دیدید مشکلات گوارشی تان رفع نشد، بدانید به پروتئین شیر حساسیت دارید، نه قند آن.

شیرهای کم لاکتوز، بدون قند یا کم قند هستند ولی در مقایسه با شیرهای معمولی شیرین ترند. دلیل این امر این است که تا وقتی شیر حاوی قند لاکتوز است شیرینی قابل تشخیص ندارد، اما وقتی این قند را به وسیله آنزیم تجزیه کننده اش (لاکتاز) می شکنند به واحدهای گلوکز تبدیل و مزه شیرین آن نمایان می شود. گلوکز این شیرها در مقایسه با شیرهای معمولی سریع تر جذب بدن می شود و انرژی لازم را تامین میکند.

تکفارس آی آر

معمولا آنزیم تجزیه کننده لاکتاز از ابتدای تولد تا پیش از پنج سالگی در سیستم گوارشی تولید می شود، اما برخی از ما پس از این دوره استعداد تولید لاکتاز و هضم شیر را از دست می دهیم. البته حساسیت به لاکتوز شیر بیشتر وراثتی است، اما در اثر افزایش سن، جراحی یا عفونت گوارشی، اسهال، مصرف مداوم آسپیرین و آنتی بیوتیک یا در دوران بارداری هم بروز میکند.

سالمندان، شیر بدون لاکتوز نخورند

فقدان ترشح اسید معده (اکلریدریا) که از ویژگی های سالمندی است و منجر به کاهش اسیدیته معده می شود، جذب کلسیم را کم میکند.

به علاوه در افراد مسن، کفایت تولید ویتامین D تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

همه این دلایل سبب افزایش خطر بروز پوکی استخوان در سالمندان می شود.

www.takfars.ir

از آنجا که لاکتوز سبب افزایش جذب کلسیم می شود، حتی در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، توصیه می شود سالمندان برای پیشگیری از پوکی استخوان از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر