تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با خوردن بادمجان لاغر و خوش اندام شوید

image چطور با خوردن بادمجان لاغر و خوش اندام شوید

خواص بادمجان برای لاغری و کاهش وزن

بادمجان برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، یا اینکه وزن کم کرده اند و نمی خواهند دوباره چاق شوند، مفید است. البته برای کاهش وزن نباید بادجان را سرخ کنید، بلکه آن را به صورت کبابی یا بخارپز باید مصرف نمود. فیبر موجود در بادمجان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کنترل وزن است. در واقع خوردن بادمجان سبب ایجاد حس سیری و کاهش اشتها شده و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه کالری دریافتی بدن‌تان کاهش می‌یابد. بادمجان همچنین یک ماده دیوروتیک(ادرارآور) طبیعی فوق العاده است که باعث کاهش حالت احتباس آب می‌شود. در زیر نیز دو روش استفاده از بادمجان برای کاهش وزن مطرح شده است.

نوشیدنی پرتقال و بادمجان برای لاغری

همچنین می‌توانید با ترکیب بادمجان با آب پرتقال تازه نیز یک نوشیدنی لاغرکننده داشته باشید. برای اینکار به یک عدد بادمجان بزرگ یا دو عدد بادمجان کوچک و دو عدد پرتقال نیاز دارید. بادمجان را به ۷ قسمت مساوی تقسیم کنید و آب پرتقال ها را بگیرید. با هم ترکیب کنید و برای صبحانه بنوشید.

تکفارس آی آر

لازم است این نوشیدنی را در همان موقع مصرف آماده کنید و این کار را نیز به مدت دو هفته ادامه دهید. البته لازمه لاغری با آب بادمجان این است که در چهار چوب یک رژیم غذایی کم کالری و به همراه ورزش(۳ جلسه در هفته) مصرف شود. علاوه بر این لازم است که روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید تا روند لاغری تان با سرعت بیشتری پیش رود.

معجون بادمجان برای لاغری و کاهش وزن

برای کاهش چربی‌های دور شکم می‌توانید یک معجون خانگی تهیه کنید. برای تهیه این معجون لازم است که یک عدد بادمجان بزرگ را شسته و سپس به شکل مکعب‌های کوچک خرد کنید. بادمجان‌های خرد شده را داخل یک ماهیتابه متوسط بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید به طوری که تا نصف بادمجان‌ها را بپوشاند. ماهیتابه را روی گاز بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشد؛ سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.

در نهایت آب بادمجان را صاف کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید و داخل یخچال قرار دهید. هر روز ۳ تا ۴ لیوان از آب بادمجان به دست آمده میل کنید. می‌توانید کمی آب پرتقال طبیعی با آن مخلوط کنید تا باب طبع تان شود. لیوان اول را به صورت ناشتا قبل از صبحانه میل کنید و لیوان آخر را قبل از خواب. این دوره را حداقل دو هفته ادامه دهید و هر روز آب بادمجان تازه تهیه کنید.

خواص بادمجان برای سلامتی

www.takfars.ir

در بادمجان مقدار قابل توجهی اسید کلروژنیک یافت می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد به شمار می‌رود. این ترکیب سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شود و در بدن نقش یک آنتی‌بیوتیک و آنتی‌ویروس قوی را ایفا می‌کند. اگر میخواهید از خواص بادمجان بهره مند شوید بهتر است آن را به صورت بخارپز یا کبابی مصرف کنید و از خوردن بادمجان سرخ کرده بپرهیزید.

بادمجان برای مبتلایان به فشارخون بالا

یکی از خواص بادمجان کمک به کاهش فشارخون است. در میان املاح معدنی تشکیل‌دهنده بادمجان تقریبا هیچ نمکی پیدا نمی‌شود. در واقع در هر فنجان بادمجان پخته شده فقط یک میلی‌گرم نمک وجود دارد که مقدار بسیار ناچیزی است. افزایش نمک در رژیم غذایی سبب بالارفتن فشارخون و بروز مشکلات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی می‌شود. به گفته متخصصان تغذیه، افراد بالغ نباید روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در رژیم غذایی‌شان داشته باشند. پتاسیم موجود در بادمجان ماده معدنی دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. در هر فنجان بادمجان ۱۲۲ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و البته مقدار مجاز مصرف روزانه پتاسیم ۴۷۰۰ میلی‌گرم است.

یک روش مصرف بادمجان، کبابی کردن آن در غذای میرزاقاسمی است. معمولا در میرزاقاسمی همراه بادمجان سیر هم به کار می‌رود که اثر کاهش‌دهندگی فشار را تشدید می‌کند. حداکثر در هفته دو بار می‌شود بادمجان مصرف کرد،. بعضی‌ها برای اینکه سرخ شدن بادمجان روغن کمتری بطلبد، بادمجان را در آب نمک می‌خوابانند. این روش برای افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، بسیار مضر است. افرادی که از چاقی رنج می‌برند و اضافه وزن دارند، نباید بادمجان بخورند چون در آماده‌سازی بادمجان به شکل سالم حتما از روغن استفاده می‌شود و این روغن برای افراد چاق مضر است.

تاثیر بادمجان در پیشگیری از کم خونی

کمبود آهن خون مشکلی است که می‌تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد. بیماری کمبود آهن همان کم‌ خونی است که با علائمی مانند سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی همراه می‌شود و حتی ممکن است عملکرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف مواد غذایی آهن‌دار از این جهت اهمیت دارد و با کم‌خونی می‌جنگد.

در ترکیبات بادمجان هم مقداری آهن وجود دارد. علاوه بر این در جدول ترکیبات بادمجان مس هم به چشم می‌خورد که این ماده معدنی مانند آهن برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز ضروری است. بدون این دو ماده معدنی تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابد و کم‌خونی ایجاد می‌شود. از این رو بادمجان پخته شده می‌تواند در پیشگیری از کم‌خونی هم نقش داشته باشد.

خواص بادمجان برای سلامت قلب

دانشمندان معتقدند احتمال مرگ‌ و ‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی که در رژیم غذایی‌شان مصرف مواد غذایی حاوی فلاوونوئید وجود دارد به مراتب کمتر است. از این رو محققان می‌گویند غذاهای حاوی فلاوونوئید را برای سلامت قلب در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. بادمجان با داشتن این ترکیب مفید به شما کمک می‌کند قلب و عروق سالم‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از ترکیبات مفید موجود در بادمجان آنتوسیانین است. در تحقیقی معلوم شد افرادی که در هفته سه وعده میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف می‌کنند، نسبت به بقیه با احتمال ۳۴۴ درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. علاوه بر این آنتوسیانین با کاهش فشارخون هم در ارتباط است و از این راه هم به سلامت قلب شما کمک می‌کند.

تک فارس

خواص بادمجان در پیشگیری و درمان سرطان

بادمجان به دلیل وجود ماده ای به نام پلی فنول, دارای خواص ضد سرطانی است. به علاوه آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک در بادمجان, خواص ضد التهابی دارند و از سلول ها در برایر رادیکال های آزاد محافظت میکنند و به نوبه ی خود مانع رشد و تهاجم تومورها و گسترش سلول های سرطانی می شوند.

همچنین اگر بادمجان را با پوست بپزید از آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام ناسونین بهره‌مند می شوید. محققان روی رشد سلول‌های سرطانی حیوانات آزمایشگاهی و همچنین انسان مطالعاتی انجام دادند و متوجه شدند آنتی اکسیدان ناسونین اجازه نمی‌دهد رگ‌های خونی جدیدی تشکیل شود و تومورهای خوش‌خیم را به تومورهای بدخیم تبدیل کند.

بادمجان برای پوست

بادمجان برای پوست نیز مفید است چون حاوی مقدار زیادی آب است که به حفظ سلامت پوست و مو کمک میکند. کم شدن آب بدن و درنتیجه خشک شدن پوست از عوامل مهم افزایش چین و چروک های پوستی است اما خوردنی هایی مثل بادمجان میتوانند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند. استفاده موضعی از آن نیز برای کاهش درد آفتاب سوختگی موثر است. تنها کاری که باید بکنید پخت آن در فر یا به صورت بخارپز و یا در ماهیتانه با میزان کمی روغن زیتون است.

بادمجان برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

یکی از خواص بادمجان که در اینجا می خواهیم به آن بپردازیم، تاثیر مصرف بادمجان در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می باشد. دانشمندان دریافته اند که آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان خون‌رسانی به مغز را تسهیل می‌کند. ضمن اینکه از بروز اختلالات مغزی ناشی از کهولت سن پیشگیری کرده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. بنابراین اگر این روزها تمرکزتان کاهش یافته و حافظه‌تان ضعیف شده برای بهبود وضعیت مغز از بادمجان استفاده کنید.

نکته مهم دیگر این است که بادمجان کالری کمی دارد (هر ۱۰۰ گرم از آن فقط ۲۰ کالری وارد بدن‌تان میکند) و همین موضوع سبب می‌شود که بتوانید به عنوان یک جز اصلی در رژیم‌های کاهش وزن از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بادمجان فقط باید به صورت پخته شده مصرف شود زیرا بادمجان خام سمی است و به بدن آسیب می رساند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر