تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با خوراکی های خاص احساس شادی را در خود افزایش دهیم

رابطه ما با غذاها پیچیده و حاوی عناصر احساسی بسیار قوی است. یک روز پر استرس را در نظر بگیرید ناخودآگاه به سمت شکلات، نوشیدنی های الکل دار و غذاهای آماده کشیده می شویم نه به سمت غذاهای سالمی مثل بروکلی. اگر احساس خستگی کنیم به سمت کافئین و غذاهای شکردار و هرچیزی که به ما انرژی زیادی بدهد تمایل پیدا می کنیم. بیایید درباره انتخاب هایمان و تاثیراتی که غذا بر روحیه ما می گذارند و اینکه چگونه می توانیم روحیه خود را از طریق تغذیه حمایت کنیم بررسی هایی انجام دهیم.

ارتباط شکم – مغز

سروتونین هورمون شادی، خرسندی و آرامش است. جالب است بدانید ۸۰ درصد سروتونین بدن در شکم تولید می شود. بنابراین سلامت شکم نقش مهمی در احساس ما خواهد داشت. وقتی به روحیه خود فکر می کنیم به ارتباطی که روحیه با مغز دارد نیز فکر می کنیم و اینکه بسیاری از انتقال دهنده های عصبی در شکم تولید می شوند.

غذاهای تخمیر شده: مثل کلم ترش شامل میکروب هایی هستند که برای سیستم گوارشی بسیار مفید هستند و میتوانند روحیه را تقویت کنند. می توانید این غذاها را هم از فروشگاه ها تهیه کنید و هم خودتان درست کنید.

شکلات تلخ منبع تریپتوفان و آمینو اسید است که به تولید سروتونین کمک میکند. مصرف شکلات باعث می شود که مغز ترکیبی شیمیایی به نام آناندامید تولید کند که به طور موقت حس درد و افسردگی را از بین می برد. ماده دیگری که با مصرف شکلات تولید می شود

تکفارس آی آر

دوپامین می باشد که در بهبود و ایجاد روحیه بسیار موثر است. البته برای کسانی سطح دوپامین بدنشان زیاد است مصرف شکلات باعث ایجاد تنش و خشونت می شود. بنابراین مصرف شکلات برای همه افراد به یک شکل نیست. بعضی ها با مصرف شکلات روحیه بهتری می گیرند ولی در بعضی ایجاد خشونت میکند.

موز: به خصوص موز رسیده به تنظیم دوپامین (عامل حس خوب) کمک میکند. زیرا موزها سرشار از تیروزین آمینو اسیدی که به تولید دوپامین در مغز کمک میکند. موز سرشار از ویتامین های گروه BB و منیزیم است. هر دوی این ها برای سیستم عصبی آرامش ضروری هستند. از دیگر غذاهایی که دارای تیروزین هستند بادام، تخم مرغ و گوشت می باشد.

مراقبت از گلوکز خون

تولید منظم گلوکز خون در روحیه نیز بسیار موثر است. این یعنی غذاها و اسنک های دربردارنده پروتئین، چربی و فیبر مصرف کنید تا گلوکز شکرها و نشاسته ها به خون جریان پیدا کند. برای انجام این کار تنها به چربی، پروتئین و فیبرها تکیه نکنید و بیش از حد شکر و نشاسته مصرف نکنید.

علاوه بر غذاهایی که میخورید نوشیدنی ها نیز حائز اهمیت هستند

www.takfars.ir

الکل یک نوشیدنی افسرده کننده است. عملکرد الکل به این گونه است که ابتدا مقداری دوپامین دریافت میکنید اما پس از مدتی کوتاه آثار افسردگی در شما نمایان می شود. بنابراین اگر افسرده هستید و میخواهید روحیه خود را بهتر کنید الکل انتخاب مناسبی نیست. قبل از اینکه برای بهبود احساس و روحیه چیزی را مصرف کنید

بهتر است الکل را کنار بگذارید. با کنار گذاشتن آن ممکن است چیز دیگری نیاز نداشته باشید. روحیه ضعیف و الکل با همکاری همدیگر یک چرخه معیوب در بدن ایجاد میکنند.مصرف بیش از حد کافئین: مصرف قهوه، نوشیدنی های بدون الکل و نوشیدنی های انرژی زا به تولید آدرنالین یکی از هورمون های استرس کمک میکند.

کسانی که بیش از حد کافئین مصرف میکنند به دلیل تاثیر آدرنالین بر گلوکز خون افت و خیزهای زیادی در روحیه و انرژی خود تجربه میکنند. قندهای تصفیه نیز تاثیرات منفی همانند کافئین بر روحیه انسان میگذارد. البته در بعضی افراد مصرف مقدار کمی کافئین روزانه به تقویت روحیه آن ها کمک بزرگی میکند.

افزودنی های غذاها نیز در روحیه تاثیرگذار هستند

نگرانی های زیادی درباره غذاهایی که شامل مواد نگهدارنده هستند وجود دارد. این مواد به غذاها اضافه می شوند تا با مهار برخی باکتری ها عمر غذا را بیشتر کنند. هر انسانی ۳ تا ۵ کیلوگرم باکتری در روده بزرگ دارد. این باکتری ها در سیستم ایمنی بدن، روحیه و مغز موثر هستند.

نگهدارنده هایی که در این غذاها وجود دارند روی این باکتری ها نیز تاثیر می گذارند و این جای نگرانی دارد. بنابراین غذاهای کامل و طبیعی و سبزیجات بخورید تا زندگی سالمی داشته باشید.به خاطر داشته باشید که نحوه خوردن، نوشیدن، فکر کردن، نفس کشیدن و درک کردن، تمام این ها در روحیه شما تاثیر میگذارد.

شیمی حیات و مواد مغذی که روزانه مصرف میکنید به اندازه باورها و اعتقادات شما بر انرژی شما تاثیر میگذارد. باید نیازهای بدن را برطرف کنیم تا بتوانیم در داخل بدن موقعیتی را ایجاد کنیم که به ما حس شادی، سلامت و انرژی بدهد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر