تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور از نظر احساسی قوی و محکم باشم

افکارتان را تغییر دهید

در عمق تمام احساساتمان، باورهایی وجود دارد که موجب بروز احساساتمنفی می‌شود. مثلا وقتی باور دارید چیزی را از دست داده‌اید، غمگین می‌شوید یا وقتی هدفی برایتان مهم است و به آن نمی‌رسید، عصبانی می‌شوید و وقتی چیزی را خوب می‌دانید و به آن دست می‌یابید، شاد می‌شوید. با تغییر دادن افکارتان ممکن است نتوانید شرایط ناراحت‌کننده را تغییر دهید، اما می‌توانید از اثرگذاری باورها روی احساسات‌تان بکاهید و خیلی زود به هر دلیلی احساسی ناراحت‌کننده بروز ندهید.

با این روش می‌توانید باورهایی که در شما موجب احساساتخوب می‌شوند، جایگزین باورهای بد و نامطلوب کنید. افرادی که دچار اختلال نگرانی هستند، تصور می‌کنند در برابر دیگران کارهای احمقانه می‌کنند، اما اگر یاد بگیرند در مورد خودشان چنین قضاوتی نداشته باشند، هرگز به اضطراب مبتلا نخواهند شد.

از بروز احساسات ناخواسته اجتناب کنید

از اوضاعی که موجب تحریک احساساتناخواسته در شما می‌شود، پرهیز کنید. مثلا ممکن است وقتی عجله دارید، زود عصبانی شوید و با اطرافیانتان بدرفتاری کنید، پس بهتر است کارهایتان را به دقیقه آخر موکول نکنید.

تکفارس آی آر

همیشه به کارها بموقع رسیدگی کنید و حتی زمان بیشتری به آن اختصاص دهید یا اگر دیدن کسی مثلا همسایه‌ای شما را عصبانی می‌کند، سعی کنید راهی بیابید که با آن فرد برخوردی نداشته باشید.

وضعیت موجود را تغییر دهید

شاید احساسی را که می‌خواهید از میان بردارید یا حداقل از شدتش بکاهید، دلسردی است. مثلا شما امیدوارید برای دوستان یا خانواده‌تان بهترین غذا را درست کنید، اما همیشه یک بخش از کارتان اشتباه پیش می‌رود و به هدفتان نمی‌رسید و این مساله حسابی دلسردتان می‌کند.

راه‌حل ساده، پیدا کردن دستور غذاهای خوشمزه و چندبار تمرین کردن است. شما با بالا بردن مهارت‌تان در پخت و پز می‌توانید از شر دلسردی و ناامیدی مورد نظر خلاص شوید. در مورد کارهای دیگرتان نیز می‌توانید این‌گونه عمل کنید تا موجب بروز احساسات ناخواسته در خود نشوید.

توجه‌تان را به چیزی دیگر معطوف کنید

www.takfars.ir

ممکن است همیشه خود را از دیگران کم‌اهمیت‌تر بدانید. مثلا وقتی در سالن ورزشی هستید، احساس کنید که افراد دیگر از تناسب اندام خوبی برخوردارند و از اضافه وزن خود خجالت بکشید و دچار حسادت شوید و تصور کنید هرگز نمی‌توانید مانند آنها باشید. به جای توجه دائم به دیگران، به توانایی‌های خود و راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن معضلات زندگی‌تان بیندیشید. با این رفتار، بهتر می‌توانید به خودتان کمک کرده و دچار حسادت‌های بی‌فایده نشوید. حتی بهتر از همه می‌توانید روی تلاش‌ها و عملکردهای خود متمرکز شده و پیگیر کارهایتان باشید تا سرانجام به برخی از آرزوهایتان جامه عمل بپوشانید.

واکنش‌تان را تغییر دهید

اگر تمام ترفندهای قبلی کارساز نشدند و نتوانستید جلوی بروز احساسات مخرب را بگیرید یا نحوه تفکر و باورهایتان را تغییر دهید یا به جای توجه به خودتان، مدام روی زندگی دیگران تمرکز دارید، پس آخرین گام برای مهار احساساتناخواسته را که کنترل واکنش‌تان به موضوعات مختلف است، به کار بگیرند. وقتی عصبانی یا نگران می‌شوید، ممکن است تپش قلب‌تان بالا برود، پس در این مواقع پی‌درپی چند نفس عمیق بکشید و چشم‌هایتان را لحظه‌ای ببندید تا آرام شوید یا اگر در جایی که همه جدی یا حتی ناراحت هستند و شما اتفاقا نسبت به موضوعی خنده‌تان گرفت، تمام نیروی درونتان را جمع کرده و دست‌کم ظاهر چهره‌تان را طوری حفظ کنید که درونتان هویدا نشود.

پنج روش اشاره شده ساده‌ترین شیوه‌هایی است که در هر لحظه می‌توانید براحتی به کار ببرید و متوجه شوید چقدر خوب و آسان می‌توانید جلوی بروز احساساتناخواسته را بگیرید. با تمرین بیشتر در این کار موفق‌تر هم خواهید شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر