image, چطور از مبتلا شدن به مرض قند پیشگیری کنیم

۱. هر روز لبنیات بخورید

اگر از لبنیات متنفر هستید، گوش کنید: با توجه به مطالعه منتشر شده درمجله تغذیه که روی بیش از ۸۲،۰۰۰ خانم داوطلب به انجام رسیده، گفته می‌شود آنهایی که محصولات لبنی کم‌چرب مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. محققان بر این باورند که پروتئین موجود در شیر باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود. تعامل بین مواد مغذی مانند ویتامین د، کلسیم و منیزیم خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای لبنیات این است که با خوردن آنها میل کمتری به مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا تنقلات بی‌ارزش خواهید داشت. از این رو، باز هم خطر ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد. برای این کار، می‌توانید نان شیرینی صبحانه یا مافین صبحانه خود را با ماست جایگزین کنید یا یک لیوان شیر بدون چربی به همراه میوه میل کنید.

۲. غذاهای رنگی بخورید

تحقیقات انجام شده در موسسه علوم متابولیک در کمبریج نشان داده که یک رژیم غذایی مغذی و سرشار از پروتئین، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. پژوهشگران در این مطالعه عادات غذا خوردن بیش از ۳.۷۰۰ فرد بزرگسال ۴۰ تا ۷۹ ساله را در یک دوره ۱۱ ساله مورد بررسی قرار داده و دریافتند که مصرف زیاد میوه و سبزیجات (۶ وعده در روز) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۲۱ درصد کاهش می‎دهد. همچنین، افرادی که در طول هفته از ۱۶ نوع میوه و سبزی مختلف استفاده می‌کنند، بیش از کسانی که تنها از ۸ نوع میوه و سبزی استفاده می‌کنند، از خطر ابتلا به دیابت در امان خواهند بود. برای این کار باید در هر وعده غذایی‌تان حداقل یک نوع میوه و یک نوع سبزی میل کنید و هر بار این تعداد را افزایش دهید.

۳. مسائل شخصی‌تان را مد نظر قرار دهید

بر اساس دستورالعمل انجمن دیابت آمریکا گفته می‌شود که قند خون با عواملی همچون سن، وضعیت سلامتی و عوارض دیابت مرتبط است. پزشکان معتقدند افراد جوان و کسانی که در معرض خطر حملات قلبی قرار ندارند، از سطح هموگولوبین A۱c پایین‌تری برخوردارند. با این حال، افراد ۶۵ سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند، چون افزایش سطح قند خون در آنها با عوارض مختلفی همراه خواهد بود. بر اساس این دستورالعمل، قرص متفورمین به عنوان اولین داروی مورد نیاز برای درمان دیابت نوع ۲ در نظر گرفته می‌شود. اگر مصرف متفورمین در بلندمدت جواب ندهد، داروهای دیگری هم برای بیمار تجویز خواهد شد. اگر بیماری‌تان به تازگی تشخیص داده شده یا تغییر خاصی در داروهای خود اعمال کرده‌اید، حتما پزشک‌تان را مطلع کنید.

۴. از خوردن غذاهای فرعی بپرهیزید

مطالعه اخیر محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف برنج سفید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. این مطالعه با جمع‌آوری و بررسی داده‌های مربوط به بیش از ۳۵۰.۰۰۰ داوطلب در یک دوره ۴ تا ۲۲ ساله به انجام رسیده است. نتایج حاکی از آن است که برنج سفید در مقایسه با همتای قهوه‌ای خود از فیبر، منیزیم و ویتامین کمتری برخوردار است. علاوه‌براین، برنج سفید شاخص قند خون بالایی دارد. از این رو، به سرعت هضم شده و قند خون شما را افزایش می‌دهد. اگر از طعم و مزه برنج قهوه‌ای بدتان می‌آید، آن را با برنج سفید مخلوط کنید تا مزه بهتری بدهد.

۵. از پلاستیک دوری کنید

با توجه به مطالعه محققان سوئدی که روی بیش از ۱.۰۰۰ زن و مرد مسن به انجام رسیده است، گفته می‌شود که سطح بالای ماده شیمیایی موسوم به فتالات در خون، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را دو برابر می‌کند. این ترکیبات به وفور در مصالح ساختمانی، لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، بسته‌بندی مواد غذایی، اسباب‌بازی، عطر و محصولات پلیمری یافت می‌شوند. البته ارتباط مشخصی بین فتالات و بیماری دیابت وجود ندارد. با این حال، محققان گمان می‌کنند که این ماده شیمیایی باعث بروز اختلال در روند تولید انسولین می‌شود. از آنجایی که فتالات در بسیاری از محصولات قابل استفاده در طول روز وجود دارد، پرهیز از آن کار دشواری است. با این حال، می‌توانید از ترفندهای مختلف برای کاهش دفعات قرار گرفتن در معرض این ماده استفاده کنید. مثلا می‌توانید از به‌کارگیری ظروف پلاستیکی که حاوی فتالات هستند بپرهیزید. همچنین، بهتر است یک تهویه مناسب در منزل‌تان داشته باشید. چون هوای داخل خانه نسبت به هوای بیرون از سطح فتالات بالاتری برخوردار است.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید