تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور آپارتمان خود را حرفه ای دکور کنید

image چطور آپارتمان خود را حرفه ای دکور کنید

عملکرد فضا

به نوع کاربری اتاق و تعداد افرادی که از اتاق استفاده می‎کنند، دقت کنید. اهمیت این مسئله در این است که می‎توانید نوع مبلمان و تعداد آن را مشخص کنید.

نقطه کانونی اتاق

نقطه کانونی، اولین منطقه‎ای است که به محض ورود به اتاق توجه شما را جلب می‎کند؛ مثل شومینه، تلویزیون و… . نقطه کانونی را پیدا و مبلمان را جاسازی کنید. حواستان باشد به‎طور معمول بزرگ ترین مبل، مقابل نقطه کانونی قرار ‎گیرد. اگر می‎خواهید در اتاق تلویزیون نگاه کنید، فاصله بین مبل و تلویزیون باید حداقل ۳ برابر اندازه صفحه تلویزیونباشد؛ یعنی اگر تلویزیون شما ۴۰ اینچ است، مبل شما باید ۳ متر با تلویزیون فاصله داشته‎باشد.

تکفارس آی آر

اولویت‎بندی در چیدمان

وقتی بزرگ ترین قطعات را در اتاق جاسازی کردید؛ برای مثال مبلمان بزرگ اتاقِ نشیمن یا تخت در اتاق خواب که به طورمعمول مقابل نقطه کانونی قرار می‎گیرد، باید فواصل را تنظیم کنید. فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی‎متری مبل و صندلی‎ها از یکدیگر فضای مناسبی برای گفت‎وگو ایجاد می‎کند. البته به جز مواردی که اتاق خیلی کوچک است و امکان رعایت فواصل استاندارد وجود ندارد.

چیدمان متقارن

به طورمعمول این نوع چیدمان برای فضاهای رسمی مثل پذیرایی استفاده می‎شود؛ چیدمان‎های غیرمتقارن، درمقابل به فضای شما حالت خودمانی‎تری می‎دهد.

چیدمان بر اساس ترددها

www.takfars.ir

به راه‎هایی که برای ورود وخروج لازم دارید، فکر کنید. مسیرهای تردد در خانه نباید با گذاشتن وسایل بزرگ بسته شود. عرض مسیرهای تردد بین حداقل ۷۵ سانتی‎متر تا حداکثر ۱۲۰ سانتی‎متر، بسته به اندازه و کاربرد فضا، متفاوت است. سعی کنید چیدمان به گونه‎ای باشد که بتوان در اطراف وسایل حرکت کرد نه از وسطشان، آن‎هم وقتی عده‎ای مشغول صحبت هستند. اگر رفت‎وآمدها از وسط اتاق ‎انجام می شود، بهتر است دو فضای کوچک تر مجزا برای نشیمن داشته‎باشیم تا یک فضای بزرگ در وسط.

تنوع مبلمان و وسایل دکوری

اندازه مبلمان را متفاوت در نظر بگیرید تا چشمان شما در اتاق گردش کند. وقتی یک قطعه بزرگ یا بلند را در یک اتاق قرار می‎دهید، با قرار دادن قطعه دیگری با همان اندازه در سمت دیگر به چیدمان تعادل ببخشید. از کنار هم قرار دادن دو شیء بلند در کنار هم خودداری کنید.

تضاد (کنتراست) در جزئیات

خطوط صاف و نوک‎تیز را با خطوط منحنی در کنار هم قرار دهید. اگر مبلمان شما مدرن و با خطوط صاف یا گوشه‎دار است، آن را با یک میز گِرد کامل کنید. اگر در مبلمان شما از خطوط منحنی استفاده شده‎است، یک تکه گوشه‎دار به آن اضافه کنید. نکات دیگری که برای ایجاد کنتراست می‎توانید رعایت کنید، قراردادن یک صندلی پایه دار کنار یک میز بدون پایه یا یک مبل تمام‎پارچه کنار میزی با پایه‎های بلند منبت‎کاری‎شده است.

راحتی اهل خانه

در چیدمان غیر از زیبایی و چشم‎نوازی، راحتی اهل خانه هم باید درنظر گرفته شود. کنار هر مبل باید یک میز با فاصله مناسب وجود داشته‎باشد. کنار هر صندلی که برای مطالعه در نظر گرفته شده، یک لامپ پایه‎دار قرار دهید. برای ایجاد فضایی برای حرکت پاها، میز جلوی مبل باید حداقل ۲۵ تا ۴۵ سانتی‎متر از صندلی فاصله داشته‎باشد.

مسیر گردش

در اتاق ناهارخوری، هر طرف میز ناهارخوری باید حداقل ۱۲۰ سانتی‎متر از دیوارها یا از چیدمان‎های دیگر فاصله داشته‎باشد. اگر یک طرف میز ناهار خوری مسیر تردد نداشته باشیم، این اندازه می‎تواند ۹۰ سانتی‎متر باشد. حداقل فاصله تخت از ورودی باید ۹۰ سانتی‎متر باشد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر