آن‌ها کثیفی‌ها و گرد و خاک را از خود دور می‌کنند:

این افراد به طور روزانه و مرتب حوله صورت خود را تغییر می‌دهند. حوله حمام نیز حاوی باکتری‌های مضری است که باید به طور مرتب تغییر پیدا کند. رطوبت، گرما و پوست مرده می‌تواند بر روی حوله شما تجمع کند. زمانی که صورت خود را می‌شویید، همیشه موهای خود را به سمت عقب بکشید. معمولا افراد به هنگام پاکسازی صورت خود در شب به ناحیه خط رویش مو توجهی نمی‌کنند. زمانی که می‌خواهید بخوابید، موهای خود را از روی صورت بردارید زیرا مو همانند یک آهنربا برای کثیفی‌ها و آلودگی‌ها عمل می‌کند و آن‌ها را به خود جذب می‌کند.

آن‌ها از رتینوئید استفاده می‌کنند:

اگر می‌خواهید پوست خوبی داشته باشید می‌توانید از رتینوئید موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید. این مواد هم خانواده ویتامین A هستند و می‌توانند فرآیند تولید کلاژن را تحریک کنند و پوست شما را محکم تر و شاداب‌تر نگه دارند. در این صورت پوست شما عاری از چین و چروک خواهد بود. اگر از این مواد به مدت چند هفته استفاده کنید، مطمئن باشید تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی پوست شما خواهد داشت.

این افراد پوست خود را خشک نمی‌کنند:

بهتر است محصولات مورد نیاز خود را بر روی پوست مرطوب اعمال کنید، بنابراین بعد از شستن و پاکسازی پوست، اجازه دهید رطوبت بر روی صورت شما باقی بماند و سپس مواد مورد نیاز را بر روی آن اعمال کنید. اگرچه بیشتر محصولات بر روی بسته بندی خود پیشنهاد می‌کنند که بر روی پوست خشک مصرف گردد اما کمی رطوبت به مواد اجازه می‌دهد راحت‌تر به پوست شما نفوذ کنند.

آن‌ها همیشه پوست خود را آب رسانی می‌کنند:

پوست شما برای اینکه شاداب‌تر، نرم‌تر و زیباتر باشد به رطوبت نیاز دارد. مرطوب کننده‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند فوق العاده عالی خواهند بود. بهتر است روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.

این افراد به روغن بهای زیادی می‌دهند:

معمولا افرادی که پوست شاداب و زیبایی دارند از روغن زیتون برای پاکسازی و رطوبت رسانی به پوست استفاده می‌کنند. در این حالت پوست هیچ گونه چین و چروکی نخواهد داشت. شما می‌توانید از ترکیب روغن زیتون و آب استفاده کنید. روغن آرگان نیز برای پوست عالی است. روغن‌های طبیعی، مرطوب کننده و پاک کننده عالی برای پوست هستند و می‌توانند مواد آرایشی را در عرض چند دقیقه از روی پوست شما حذف کنند.

آن‌ها از سرم استفاده می‌کنند:

بعد از شستن صورت، استفاده از سرم می‌تواند بسیار مفید باشد. بهتر است از سرم‌هایی استفاده کنید که حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. همچنین می‌توانید از سرم‌هایی استفاده کنید که حاوی فاکتورهای رشد یا مشتقات سلولی هستند و می‌توانند ساخت کلاژن و الاستین را تحریک کنند. در نهایت بر روی پوست خود از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده کنید.

این افراد مراقب لب‌های خود هستند:

هر روز صبح زمانی که از خواب بیدار می‌شوید از یک محصول مرطوب کننده بر روی لب‌های خود استفاده کنید. اینگونه مواد از خشک شدن لب‌ها جلوگیری می‌کند و آب مورد نیاز آن را تامین می نماید.

آن ها توجه ویژه‌ای به چشمان خود دارند:

چشم اولین مکانی است که می‌تواند علائم پیری را نشان دهد پس به توجه ویژه و خاصی نیاز دارد. بهتر است از کرم‌های دور چشم مخصوصی استفاده کنید. مثلا برخی از این کرم‌ها حاوی کافئین هستند و می‌توانند به کمتر شدن پف زیر چشم کمک کنند. شما می‌توانید از کرم‌هایی استفاده کنید که دارای فاکتور رشدی هستند که در طول شب باعث بازیابی سلول‌های مرده می‌شود.

این افراد دمای حمام را با دقت تنظیم می‌کنند:

بهتر است دمای حمام زیاد داغ نباشد. از دمای گرم برای حمام استفاده کنید. اگر دمای حمام بیش از حد داغ باشد، باعث از بین رفتن روغن طبیعی پوست می‌شود و پوست خشک خواهد شد و در نهایت باعث ایجاد خارش در آن می‌شود. از مرطوب کننده های مناسب قبل و بعد از حمام استفاده کنید.

آن‌ها منتظر زمان خواب برای شستشوی صورت نمی‌مانند:

زمانی که از سرکار به منزل بر می‌گردید منتظر زمان خواب برای شستشوی صورت خود نباشید. اگر آرایشی بر روی صورت دارید و می‌خواهید آن را پاک کنید، بهتر است زمان انجام اینکار را به تعویق نیندازید.

این افراد با استراتژی مناسب آرایش خود را پاک می‌کنند:

یکی از قوانین طلایی به هنگام پاک کردن آرایش صورت این است که چشمان خود را نمالید. پوستی که در ناحیه مژه‌ها وجود دارد ظریف‌ترین و حساس‌ترین پوست بدن محسوب می شود و می‌تواند به سرعت پیر شود. مالش تهاجمی این نواحی می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و باعث تسریع فرآیند پیری در این ناحیه گردد. برای پاک کردن آرایش چشم از محصولات مناسب و یک پارچه نخی نرم استفاده کنید. حتی اگر پوست شما دارای آکنه هست باز هم می‌توانید از این روش بهره مند شوید.

آن‌ها تنها بر روی پوست صورت خود تمرکز نمی‌کنند:

بهتر است به پوست سایر نواحی بدن نیز توجه کنید. اگر در پشت و گردن خود آکنه‌ای مشاهده کردید می‌توانید از اسید سالیسیلیک و ژل آکنه برای درمان آن استفاده کنید. بیشتر افراد، توجهی به ناحیه گردن خود نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود نشانه‌های پیری در این قسمت خیلی زود نمایان شود. شما می‌توانید از سرم، مرطوب کننده، ضد آفتاب و سایر محصولات مراقبتی برای این قسمت از پوست خود نیز استفاده کنید.

دنبال کردن قوانین رژیمی زیر برای هر نوع پوست می‌تواند به شما کمک کند تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

پوست معمولی:

پوست معمولی، نرم، عاری از آکنه و معمولا دارای آب کافی است. این نوع پوست اغلب حفره‌های بزرگی ندارد و در آن روغن اضافی و نواحی بدون آب دیده نمی‌شود. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید و نوع پوستتان معمولی باشد، بهترین روش برای مراقبت از آن متعادل نگه داشتن رطوبت، حفظ و نگهداری تولید کلاژن و کاهش التهاب است. البته زیاد هم نباید پوست خود را رها کنید. مطمئن شوید که از رژیم غذایی حاوی مواد ضد التهابی استفاده می‌کنید. یک اصل کلیدی در مورد رژیم غذایی ضد التهابی پایین آوردن مصرف لبنیات و گلوتن، کاهش مصرف شکر و اضافه کردن چربی‌های سالم همچون اسید چرب امگا ۳ ، روغن زیتون و زوغن نارگیل است. دنبال کردن این اصول غذایی به شما کمک می‌کند، پوستی سالم و شاداب داشته باشید. برای اینکه به زیبایی خود بیفزایید، استفاده از مکمل‌های حاوی امگا ۳ نیز مفید خواهد بود. چربی‌های اضافی از جمله روغن گل مغربی و روغن گل گاوزبان ، اسید گاما لینولئیک مورد نیاز پوست را فراهم می کند و همین امر موجب می‌شود پوستی سالم داشته باشید. سعی کنید روزانه ۲ گرم اسید چرب امگا ۳ و ۵۰۰ میلی گرم اسید گاما لینولئیک مصرف کنید.

پوست ترکیبی:

پوست ترکیبی معمولا دارای نواحی معمولی و نواحی است که در آن روغن اضافی بر روی پوست صورت دیده می‌شود و آب کافی نیز در آن وجود ندارد. در اینگونه پوست‌ها حفره‌های قابل مشاهده اندکی وجود دارد. هدف نهایی پوست ترکیبی این است که تعادل PH پوست حفظ شود، چربی اضافی از آن گرفته شود و رطوبت مورد نیاز پوست تامین گردد. بیشتر محصولات متعادل کننده PH صورت برای این نوع پوست عالی خواهند بود اما غذا نیز نقش بسیار مهمی در سلامت و شادابی آن بازی می‌کند. بهتر است روزانه از سرکه سیب استفاده کنید تا تعادل PH به خوبی انجام شود. استفاده از مواد سبز نیز به شدت توصیه می‌گردد. اسموتی‌های سبز و مصرف سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز هستند می‌تواند فیبر، آنتی اکسیدان و کلروفیل مورد نیاز بدن را فراهم کند و در عین حال PH را تنظیم نماید و با افزایش اکسیژن سموم اضافی را دفع نماید. سعی کنید روزانه یک اسموتی سبز در رژیم غذایی خود داشته باشید. بعد از مدتی متوجه بهبودهای حاصل بر روی پوست صورت خود خواهید شد. قانون استفاده از مکمل‌ها نیز همانند قانونی است که برای پوست‌های معمولی ذکر کردیم. سعی کنید روزانه از پروبیوتیک استفاده کنید تا به فرآیند هضم کمک کند و PH را متعادل نگه دارد. استفاده از کلروفیل یا مکمل‌های سبز همچون جلبک یا اسپیرولینا برای پوست ترکیبی عالی است.

پوست چرب:

حفره‌های بزرگ، آکنه و ناحیه تی (تی زون) نرم، برخی از چالش‌های موجود بر روی پوست چرب است. شاید پوست چرب به خاطر وجود مشکلات سیستم گوارشی باشد. برخی از پزشکان قدیمی معتقد بودند که آکنه یا اگزمای پوستی به خاطر شرایط مبتنی بر گرماست که از روده و دستگاه گوارش بدن حاصل می‌شود. پاکسازی رژیم غذایی با اجتناب از خوردن غذاهایی که دیر هضم هستند می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید لبنیات و شکر را کمتر کنید و روزانه ۴۰ گرم فیبر از سبزیجات و میوه‌ها دریافت نمایید. نوشیدن یک فنجان چای قاصدک که یک پاک کننده کبد است می‌تواند موثر باشد. در عرض سه هفته متوجه تفاوت‌‌های ایجاد شده بر روی پوست خود خواهید شد. پروبیوتیک نقش بسیار مهمی در پوست چرب بازی می‌کند و می‌تواند سیستم گوارشی را حمایت کند و PH را متعادل نگه دارد. بعد از هر وعده غذایی آنزیم‌های گوارشی را دریافت نمایید.

پوست خشک:

پوست خشک مستعد ایجاد چین و چروک و سایر موارد است. این پوست به آسانی آب خود را از دست می‌دهد و نگهداری و مراقبت از آن یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. برای اینکه پوست شادابی داشته باشید باید کلاژن، رطوبت و چربی سالم را به آن اضافه کنید. یک رژیم غذایی با چربی‌های سالم و پروتئین برای این نوع پوست بسیار ضروری است. هدف نهایی برای این پوست، اضافه کردن کلاژن، رطوبت و چربی سالم است. رژیم غذایی حاوی چربی و پروتئین به پوست خشک کمک خواهد کرد و موانع پوستی را ضخیم‌تر می‌کند. مصرف نصف قاشق چایخوری از روغن کرمانشاهی یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین نماید. سعی کنید روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا رطوبت پوست تامین شود. بهبود مصرف پروتئین از ایجاد چین و چروک‌های اضافی بر روی پوست جلوگیری می‌کند. پروتئین‌های با کیفیت را از منابع مختلفی همچون گوشت، عدس، آجیل و دانه‌ها دریافت کنید و مطمئن شوید روزانه ۵۰ گرم پروتئین مصرف می‌کنید. استفاده روزانه ۲ گرم از اسیدهای چرب امگا ۳ برای پوست‌های خشک می‌تواند مفید باشد.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید