تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا هنگام دویدن وضعیت بدن اینقدر تغییر میکند

واکنش های فیزیولوژیکی در ورزش، عجیب هستند اما معمولا خطرناک نیستند. بسیاری، نشانه آن هستند که به شدت روی بدنتان فشار آورده اید. بقیه مسائل موقتی هستند که معمولا می توانید به راحتی به آنها رسیدگی کنید.

سرفه

شما از خط پایان یک دوی ۵ کیلومتر یا نصفه ماراتن عبور میکنید و تا چند دقیقه پس از آن، با سرفه های آزاردهنده راه می روید. انقباض برونش را مقصر بدانید. این وضعیت، مشابه چیزی است که در افراد مبتلا به آسم اتفاق می افتد اما می تواند برای هر کسی پیش بیاید.

متزل می گوید: انقباض برونش ناشی از ورزش می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما در سطحی بسیار سخت تر از آنچه قبلا تمرین می کردید، به خودتان فشار می آورید. ماهیچه های کوچکی که سطح داخلی ریه های شما را می پوشانند، دچار اسپاسم می شوند. شما آن را بیشتر در ابتدا یا انتهای سال، زمانی که ممکن است مردم در وضعیت جسمی ایده آل نباشند ، مشاهده میکنید.

برخی از مردم نیز از نظر ژنتیکی، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. این وضعیت در هنگامی که در شرایط سرد یا خشک می دوید، شایع تر است زیرا راه های هوایی شما باید برای مرطوب ساختن هوا در هنگامی که وارد ریه های شما می شود، سخت تر کار کنند و در نتیجه میتوانند کم آب و تحریک شوند که منجر به انقباض و سرفه می شود. نفس کشیدن از طریق یک شال روسری نازک می تواند مفید باشد.

تکفارس آی آر

طعم فلزی

شما در باشگاه یا فضای باز، به شدت به خودتان فشار می آورید و در پشت گلویتان، طعم خون را حس میکنید. متزل می گوید: آنها سلولهای قرمز خون شما هستند که می ترکند. او می گوید: هنگامی که بیشتر از آستانه تحمل تان به خودتان فشار می آورید، سلول های قرمز خون شما آسیب می بینند و مقداری آهن آزاد میکنند، به این دلیل است که طعم فلز را حس میکنید.

سلول های قرمز خون میتوانند در طول تمرینات واقعا سخت، به داخل کیسه ها ی هوایی شما نیز نشت کنند. اگر این مسئله موقتی باشد، جای نگرانی نیست اما اگر همیشه طعم خون را حس میکنید، باید برای رد کردن احتمال مشکلات سلامتی اساسی مانند عفونتها به پزشک مراجعه کنید.

آبریزش بینی

داشتن آبریزش بینی در هر باری که برای دویدن بیرون می ورید، به شدت آزاردهنده است. این وضعیت معمولا در سرما بدتر می شود. اما رینیت ناشی از ورزش(یعنی همان آبریزش بینی در طی ورزش) یک شکایت شایع در میان همه افرادی است که ورزش هوازی در فضای باز انجام می دهند، به خصوص در طول زمان هایی که آلرژی هایی مانند گرده، گرد و خاک و هوای خشک، زیاد هستند. مجاری بینی شما تحریک می شوند و منجر به تولید موکوس می گردند.

www.takfars.ir

جالب است بدانید که برخی دانشمندان معتقدند آلودگی هوا، به خصوص اکسید نیتروژن موجود در اگزوز ماشین، یک محرک بزرگ است. توضیح می دهد که چرا ممکن است متوجه شوید درهنگام دویدن در فضای باز(اما نه روی تردمیل) بینی تان مانند یک شیر آب چکه میکند. اگر آبریزش بینی شما واقعا آزار دهنده است، می توانید از پزشکتان بخواهید یک اسپری بینی نسخه ای برایتان تجویز کند یا از یک داروی بدون نسخه مانند شستشودهنده های بینی استفاده کنید. اما در غیر اینصورت، آن را نادیده بگیرید.

نیاز به دستشویی رفتن

نیاز فوری و ناگهانی به اجابت مزاج به علت مکانیک داخلی نامطلوب مرتبط با دویدن، در دوندگان شایع است اما دوچرخه سواران نیز از این مشکل، مصون نیستند. به خصوص در سواری های طولانی که شما مقدار زیادی غذاهای شیرین مصرف میکنید و جریان خون کافی در روده برای هضم آنها وجود ندارد. عادت شما به مصرف کافئین زیاد نیز کمکی به این مشکل نمیکند. با تغییر دادن عادات سوخت رسانی تان به سراغ غذاهای واقعی تر مانند کیک برنج و موز و مصرف کمتر غذاهای آماده انرژی زا بروید.

خارش عجیب و غریب

سه دقیقه پس از دویدن، ران های شما به شدت شروع به خارش میکنند. در برخی از موارد، این خارش فقط به خاطر پوست خشک یا یک واکنش طبیعی به گرم کردن می باشد، چون مویرگ ها و شریان های شما به سرعت منبسط شده و اعصاب مجاور را تحریک میکنند. اما برای برخی از افراد، آن یک واکنش آلرژیک واقعی است که به کهیر ناشی از ورزش معروف است و می تواند باعث خارش، سرخ شدن و همچنین کهیر (در موارد شدید) مشکل تنفسی شود. اگر شما علائم شدیدتری دارید، پزشکتان می تواند اپی نفرین تجویز کند اما آن می تواند باعث عوارض جانبی نامطلوبی مانند خستگی، ضعف و بی نظمی ضربان قلب شود. اگر فقط خارش دارید، پوستتان را مرطوب نگه دارید، خودتان را به تدریج گرم کنید و در صورت نیاز، خودتان را بخارانید.

مغز مه آلود

شما یک ماراتن را تمام کرده اید و نمی توانید به یاد بیاورید ماشین تان را کجا پارک کرده اید یا ماشین تان چه شکلی است یا اینکه اصلا چطور تا آنجا رانندگی کرده اید. سبکی سر بعد از جلسات طولانی و سخت فعالیت بدنی، طبیعی است چون شما تمام گلیکوژن تان (تنها منبع سوخت مغزتان ) را مصرف کرده اید. با مصرف یک نوشیدنی ریکاوری و خوردن یک میان وعده در اسرع وقت، به حالت نرمال تان برگردید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر