تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا همسرم اینقدر خروپف میکند و درمان آن چیست

علل بسیار گوناگونی میتوانند احتمال خروپف را افزایش دهند که شایع ترین آنها عبارتند از

– بارداری

– آلرژی ها، گرفتگی بینی و سایر مشکلات مربوط به بینی

– چاقی

– سیگار

تکفارس آی آر

– مصرف الکل

– داروها

– سالخوردگی

– عوامل وراثتی

اصلی ترین علت خروپف، ناتوانی در به جریان انداختن هوا در بینی و حلق است که باعث لرزش بافت های مجاور شده و صدای خُرخُر تولید میکند.

www.takfars.ir

واضح ترین علامتی که نشان می دهد خروپف میکنید، صدای آن است؛ صدای خرخری که همه ما می شناسیم و خوشمان نمی آید.

سایر علائم شامل خشکی دهان یا سوزش گلو بعد از بیدار شدن از خواب است.

اگر مشکل توقف موقتی تنفس در خواب (آپنه خواب) دارید، شاید این علائم را هم تجربه کنید:

– توقف تنفس یا احساس خفگی در خواب

– احساس خستگی و بی انرژی بودن در زمان بیداری

– سردرد

– حساسیت پذیری

– مشکل تمرکز حافظه

از دستگاه بخور استفاده کنید

وقتی هوای اتاق خشک باشد، احتمال خروپف بیشتر می شود، چون هوای خشک می تواند غشای بینی یا گلو را تحریک کند و یا حتی باعث تورم شود. استفاده از دستگاه بخور به حفظ رطوبت هوا کمک میکند و در نتیجه می تواند خروپف ناشی از خشکی هوا را برطرف نماید. نکته دیگر اینکه به اندازه کافی آب بنوشید.

تک فارس

مدل خوابیدن تان را عوض کنید

هر کسی که کنار یک فرد خروپفی بخوابد می تواند به شما بگوید که به پشت خوابیدن، خروپف را بیشتر میکند. پس سعی کنید خودتان را عادت دهید به پهلو بخوابید.

اگر در خواب طبق عادت باز هم به پشت برمی گردید، از یک بالش مناسب کمک بگیرید و آن را پشت کمرتان به عنوان مانع بگذارید یا هر کاری که مانع به پشت خوابیدن تان می شود انجام دهید. خوابیدن به پهلوی چپ، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

از وسیله ضدخروپف استفاده کنید

این وسیله هنگام خواب در بالای دندان ها قرار می گیرد و راه هوایی فرد را باز نگه می دارد و باعث می شود هوا به راحتی و آزادانه راه بینی و حلق را طی کند.

راه بینی تان را باز کنید

اگر آلرژی یا گرفتگی بینی دارید، سعی کنید قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و از سرم نمکی برای شستشوی مجرای بینی استفاده کنید یا اسپری بینی بزنید تا راه بینی تان باز شود و آزادانه نفس بکشید.

اتاق خواب و رختخواب تان را تمیز نگه دارید

مایت ها و سایر آلرژن ها میتوانند در ملحفه رختخواب پنهان شده و باعث گرفتگی بینی شوند و در نتیجه احتمال خروپف را بیشتر کنند.

هر هفته اتاق ها را جاروبرقی بکشید و ملافه رختخواب تان را بشویید. رختخواب تان را مرتب نکنید! چون تحقیقات نشان داده درست کردن و مرتب کردن رختخواب می تواند محیطی امن و مناسب برای مایت های گردوخاک تولید کند.

T A K F A R S

سیگار نکشید

دود سیگار، حلق و مجرای بینی را تحریک و حساس میکند، در نتیجه باعث گرفتگی و مسدود شدن جریان هوا می شود. سیگار را ترک کنید تا بتوانید با بینی و حلق تان راحت تر نفس بکشید.

حلق تان را ورزش دهید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تمرین و ورزش دادن روزانه حلق می تواند عضلات دستگاه تنفسی را تقویت کند و در نتیجه وقتی خواب هستید این عضلات راه هوا را مسدود نمیکنند.

ورزش کل بدن هم می تواند عضلات سراسر بدن را تقویت کند که شامل حلق هم می شود، یعنی با تقویت عضلات حلق می توانید راحت تر نفس بکشید. ورزش همچنین با تاثیرات خود روی کاهش وزن، خروپف ناشی از چاقی و اضافه وزن را هم کاهش می دهد.

اگر هیچ کدام از این راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت کمکی به شما نکرد، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا او علت خروپف تان را شناسایی کند و مشکلات جدی تر مانند آپنه خواب را بررسی نماید.

راه حل های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها جراحی است. تا پیدا کردن راه حل مناسب، صبور و پیگیر باشید تا خروپف تان برطرف شده و از سلامت بهتری بهره مند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر