تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا من احساس خوبی نسبت به بدن خودم ندارم و راهکارهای درمانی

image چرا من احساس خوبی نسبت به بدن خودم ندارم و راهکارهای درمانی

شواهد علمی روزافزون نشان می‌دهند که اعتماد به‌ نفس افراد، تحت تاثیر این تصویر ذهنی قرار دارد و حتی به مشکلات دیگری هم منجر می‌شود.

درواقع، اگر تصویر ذهنی از بدن (body image) نامطلوب باشد، افراد با این مشکلات روبه‌رو می‌شوند: بی‌انگیزگی برای انجام کارها، جلوگیری از رسیدن به اهداف در زندگی و حتی مشکلات روانی و جسمانی.

دکتر لیندا پاپادوپولوس (روان‌شناس)، نکات مهمی را برای تغییر رابطه ما با بدن خودمان ارائه می‌دهد تا رفته‌رفته بتوانیم نگرش مثبتی نبست به بدن‌مان انتخاب کنیم.

رویکرد مثبت در صحبت با خودتان داشته باشید

تکفارس آی آر

فراموش نکنید که هیچ کس به‌ اندازه شما با خودتان صحبت نمی‌کند. پس اگر رویکرد شما در صحبت با خودتان منفی باشد، تصویر ذهنی نامطلوب از بدن را عمیق‌تر خواهید کرد و عزت‌ نفس شما را پایین خواهد آورد. درواقع، تکرار شدن افکار منفی، آن‌ها را تشدید می‌کند و به بدتر شدن وضعیت ذهنی افراد منجر می‌شود.

موقع نگاه کردن در آینه، روی نقاط مثبت تمرکز کنید

صنایع آرایشی-بهداشتی و غذایی باعث شده‌اند که ما همواره خودمان را به‌عنوان موجودات درحال پیشرفت ببینیم و دائما از خودمان بپرسیم که چطور می‌توانیم نقص‌ها را برطرف کنیم یا جنبه‌های نامطلوب را تغییر بدهیم. به همین دلیل، بسیاری از افراد با نگاه کردن به درون آینه، فقط ضعف‌ها و کمبودهای خودشان را می‌بینند. به‌گفته متخصصان، این روند کاملا برای عزت‌نفس افراد مضر است و تصویر ذهنی آنان از بدن خودشان را دچار اختلال می‌کند.

به‌جای فکر کردن به بدن بی‌نقص، در واقعیت زندگی کنید

آگاهی داشتن درباره تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر تصویر ذهنی از بدن، اهمیت ویژه‌ای در زندگی امروزی دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تماشای تصویر دوستان یا افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند تصویر ذهنی زنان از بدن خودشان را متزلزل کند.

www.takfars.ir

برای بدن خودتان از جنبه‌های دیگر، ارزش قائل شوید

امروزه بسیاری از مردم جهان فقط به داشتن وزن ایده‌آل، پوست و موی بی‌نقص و بدن زیبا فکر می‌کنند، ‌درحالی که توانایی‌های مهم دیگر، مانند قوای جسمانی را نادیده می‌گیرند. به نظر متخصصان، ارزش‌گذاری درباره بدن نباید فقط از منظر زیباشناسانه باشد، بلکه عملکردهای مختلف بدن و ویژگی‌هایی مانند قدرت یا استقامت نیز اهمیت ویژه‌ای دارند.

روی استعدادهای دیگرتان سرمایه‌گذاری کنید

امروزه بیشتر مردم جهان، فقط به پول فکر می‌کنند و موفقیت را هم در همین راستا معنا می‌کنند. حتی تصویر ذهنی افراد از بدن خودشان هم تحت تاثیر عامل پول قرار دارد. با این‌حال، اهمیت انسان‌ها فقط به داشتن بدن زیبا و بی‌نقص، وزن ایده‌آل یا پول زیاد وابسته نیست، ‌بلکه براساس ویژگی‌های دیگری تعیین می‌شود. باهوش بودن، خلاق بودن، توانایی قرار گرفتن در جایگاه یک دوست قابل اعتماد، یادگیری مهارت‌های جدید و…، ویژگی‌هایی هستند که نباید در سایه زیبایی و جوانی فراموش شوند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر