تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا مرتبا تبخال می زنم راه درمان چیست

image چرا مرتبا تبخال می زنم راه درمان چیست

عواملی مانند استرس، آفتاب‌سوختگی، سرماخوردگی، از خواب پریدن ناگهانی، ترس، سرما و … عوامل تحریک کننده برای فعالیت این ویروس هستند.

افرادی که تبخال عودکننده دارند، باید به علت بروز آن توجه کنند؛ مثلا اگر بروز تبخال‌شان در اثر آفتاب‌سوختگی است، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنند و البته بهتر است که این افراد اصول مدیریت استرس را هم بیآموزند.

استفاده از وسایل شخصی در دوران ابتلا به این بیماری الزامی است

تبخال دهان، التهاب بخشی از پوست با تاول‌های ریز است که معمولا کناره‌های دهان، سوراخ بینی، گاهی هم روی لثه و کام دهان ظاهر می‌شود.

تکفارس آی آر

البته احتمال انتقال آن به دست، لای انگشتان و… که غیر معمول‌تر است، نیز وجود دارد.

ضایعات دهانی ممکن است با آفت اشتباه گرفته شود. فرد مبتلا به تبخال حداکثر از چند روز قبل علائم گزگز و مورمور را در محلی که قرار است تبخال زده شود، احساس می‌کند.

بعد از تشکیل ضایعات تاول‌ها ممکن است پاره شوند و در این زمان بیشترین احتمال انتقال وجود دارد. ویروس تبخال بعد از ورود به بدن وارد سلول‌ها می‌شود و دیگر بیرون نمی‌رود.

تبخال حداکثر تا ۲ هفته باید بهبود یابد. در غیر این صورت باید به علت طولانی شدن دوره بیماری به پزشک مراجعه کرد.

اگر مبتلا به تبخال هستید از تماس با نوزادان اجتناب کنید

www.takfars.ir

از تماس با افراد مبتلا به اگزما، آلرژی و حساسیت‌های پوستی و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی (بیماران مبتلا به سرطان، پیوند عضو و ایدز) خودداری کنید.

فرد مبتلا به تبخال نباید دست آلوده خود را به ناحیه تناسلی، چشم و سایر نقاط بدن بزند.

گاهی بیمار دچار حملات مکرر تبخال می‌شود. در این مواقع باید از داروهای ضدویروسی استفاده کند. این داروها شدت تبخال را کمتر و فواصل عود بعدی را بیشتر می‌کنند.

همچنین احتمال انتقال ویروس را به سایر نقاط بدن و دیگران کمتر خواهند کرد.

در طول مدت بیماری سعی کنید با دیگران تماس نداشته باشید و حتما وسایل شخصی خود مانند حوله، ظروف و… را از دیگران جدا کنید.

از کرم‌های ضدآفتاب در ناحیه تبخال استفاده کنید. نور آفتاب ممکن است باعث تشدید ضایعات شود. کرم ضدآفتاب را در زمستان هم استفاده کنید.

تبخال معمولا در طول سال اول ابتلا زیاد عود می‌کند و بعد از آن بدن تا حدودی نسبت به ویروس مقاوم خواهد شد.

وقتی بدن دچار ضعف سیستم ایمنی شود، احتمال عود وجود دارد.

اگر تبخال زده‌اید، کودکان را نبوسید.

سیستم ایمنی نوزادان بسیار ضعیف است و احتمال بروز بیماریهایی مثل بیماری ویروسی تبخال دهانی در صورتی که مادر یا فرد مبتلا به تبخال فعال با نوزاد تماس پوستی داشته باشد، وجود دارد.

تک فارس

البته در دوران شیرخواری نزدیکترین فرد به کودک مادر است و معمولا مادر مبتلا، این ویروس را به کودکش انتقال می‌دهد.

ضایعات تبخال ممکن است در اطراف دهان یا داخل لثه و مخاط کودک ایجاد شود.

تبخال فعال یعنی اینکه ضایعات دارای ترشحاتی هستند که با برخورد به پوست کودک می‌توانند بیماری ایجاد کنند، بنابراین در زمان فعال بودن ضایعه مادر باید از ماسک استفاده کند، کودک را نبوسد و هنگام شیردادن و بغل کردن کودک دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشوید و اگر تبخال روی پستان مادر ایجاد شده باشد تا بهبود کامل ضایعه باید از شیر دادن به کودک از آن پستان اجتناب کند.

تبخال به تنهایی بیماری خطرناکی نیست، ولی مادران باید به این نکته توجه داشته باشند به دلیل ضعف سیستم ایمنی نوزاد احتمال دارد ویروس در بدن او به سرعت منتشر شود و به مغز برسد که می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

البته این احتمال بسیار پایین است، ولی دیده شده است. همچنین کودک ممکن است ویروس را از اطراف یا داخل دهان به چشم منتقل کند و تبخال در ناحیه چشم ایجاد شود که در این مواقع هم خطر زخم قرنیه وجود دارد.

وقتی مادر می‌گوید همه نکات بهداشتی را رعایت کرده و باوجود این کودک دچار تبخال شده، باید به پزشک مراجعه کند تا از وجود تبخال در دهان کودک مطمئن شود.

ضایعات زیادی ممکن است در دهان شیرخواران ایجاد شود که یکی از آنها ممکن است تبخال باشد، بنابراین باید از تشخیص درست این بیماری مطمئن شد. در صورت لزوم می‌توان برای کودک دارو هم تجویز کرد.

اگر سیستم ایمنی تضعیف شود، تبخال عود میکند

تبخال از طریق ترشحات از پوست فردی به پوست فرد دیگر منتقل می‌شود. البته یکی- دو روز قبل از بروز ضایعات تبخالی شکل نیز امکان سرایت وجود دارد، ولی انتقال عمدتا از طریق برخورد پوست با ترشحات تبخال است.

همه افراد ممکن است ویروس تبخال را در بدن خود داشته باشند، ولی این ویروس در بدن افراد به اشکال مختلفی خود را نشان می‌دهد. در بعضی‌ها ممکن است فقط یکبار بروز کند و در بعضی دیگر به‌طور مکرر عود کند.

T A K F A R S

در افرادی که ویروس برای بار اول در بدنشان فعالیت خود را شروع می‌کند، ممکن است با شدت بیشتری بروز کند، مثل نوزادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد و برای بار اول تبخال می‌زند.

در این کودک ممکن است تبخال با تب و لرز، ضایعات متعدد در لثه و اطراف دهان و… توام باشد.

تبخال داخل دهان معمولا تغذیه نوزاد را با مشکل مواجه می‌کند یعنی کودک به دلیل وجود ضایعات یا بیحالی و تب و لرز ناشی از آن نمی‌تواند شیر بخورد، اما به تدریج علائم حتی بدون مداخله پزشکی فروکش می‌کند و ضایعات از بین می‌روند و کودک هم تغذیه را از سر می‌گیرد.

برای این کودکان می‌توان از داروی آسیکلوویر به صورت قطره یا قرص‌های حلال استفاده کرد. اگر کودک دچار تبخال شود، احتمال دارد دیگر ویروس در بدن فعال نشود.

در واقع، بدن با یکبار ورود ویروس ایمنی کافی به دست آورد، ولی در بعضی از افراد ویروس تحت شرایط خاصی فعالیت خود را آغاز می‌کند و به صورت عود کننده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر