تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا سر شوره می زند و راه های خلاصی از شوره سر

بدن شما با قارچ (مخمر) پوشیده شده است. بله، قارچ! قارچ بعنوان بخشی از میکروبیوم ما باکتریها و قارچهای طبیعی که بشکل همزیستی با ما زندگی میکنند روی پوست همه افراد زندگی میکند.

این قارچ در برخی افراد، NBD است. در بقیه، سیستم ایمنی آنها خشمگین شده و سعی میکند با آن مبارزه کند که به التهاب منجر می شود. یعنی: یک پوست سر خارش دار و پوسته های سفید.

برخی افراد در تمام طول سال از شوره سر رنج می برند، در حالیکه بقیه فقط در طول ماههای گرم تر، به آن دچار می شوند. در آب و هوای گرم و مرطوب، ما بیشتر عرق می کنیم و چربی روی پوستمان به دام می افتد.

چربی بیشتر به معنای یک محیط مساعد برای رشد قارچهاست و سطوح قارچ نسبتا بالاتر ممکن است به شوره سر بیشتر منجر شود.

اما در نهایت چگونه از شر آن خلاص می شوید؟ برای داشتن یک پوست سر بدون شوره این نکات را امتحان کنید. مواد تشکیل دهنده اصلی را پیدا کنید.

تکفارس آی آر

با وجود درمانهای بدون نسخه بسیاری که برای شوره سر وجود دارند، دشوار است که بدانید کدام را باید انتخاب کنید. در اینجا مواد تشکیل دهنده ای که باید به دنبالشان باشید را به تفکیک بیان می کنیم:

زینک پریتیون، سولفید سلنیوم و کتوکونازولاین مواد تشکیل دهنده در واقع سطوح مخمر روی پوست را کاهش می دهند. درست مانند بستن گاز منتهی به اجاق گازتان کشتن مخمرها منبع التهاب در پوست را از بین می برد.

آنها در محصولاتی مانند شامپوهای هد اند شولدرز، سلسان بلو و نیزورال وجود دارند. شما همچنین می توانید درمانهای ضد قارچ نسخه ای از متخصصان پوستتان دریافت کنید.

سالیسیلیک اسید

در حالیکه بیشتر بخاطر کاربردش در درمان آکنه معروف است اما به لایه برداری از سلولهای مرده پوست و از بین بردن چربی اضافه نیز کمک میکند.

www.takfars.ir

اگر دارای فلس های ضخیم روی پوست سرتان هستید، سالیسیلیک اسید در نازک کردن آنها بسیار موثر است. این ماده در محصولاتی مانند شامپوی T/Sal وجود دارد.

تار (قطران)که دهه هاست برای درمان بیماریهایی مانند پسوریازیس بکار می رود، دارای خواص ضدالتهابی بوده و در درمان فرم های شدیدتر شوره سر، مفید است. معمولا در کنار سایر درمانها مورد استفاده قرار می گیرد و در محصولاتی مانند شامپوی T/Gel وجود دارد.

استروئیدهای موضعیاستروئیدهای موضعی مستقیما التهاب پوست را فرو می نشانند و میتوانند برای بهبود خارش پوست، بسیار مفید باشند. آنها معمولا در کنار درمانهای ضدقارچ برای شوره سر بکار می روند و باید بطور مستقیم روی اکثر نقاط خارش دار استفاده شوند.

نمونه های آن عبارتند از Scalpicin که بدون نسخه در دسترس است. انواع نسخه ای قوی تر آن با تجویز متخصص پوست در دسترس قرار می گیرند.

از شامپوی ضدشوره تان بدرستی استفاده کنید. در حالیکه شامپوهای ضدشوره موهایتان را خواهند شست اما به یاد داشته باشید که شوره یک مشکل پوست سر است نه یک مشکل مو این می تواند کمی گیج کننده باشد، چون به آنها شامپو می گویند اما در واقع باید به این محصولات بعنوان درمانهای پوست سر نگاه شود.

بنابراین با استفاده از نوک انگشتان تان، مطمئن شوید که این محصولات را روی پوست سرتان ماساژ می دهید و اجازه می دهید کمی روی سرتان بمانند تا بتوانند کارشان را انجام دهند.

زدن آن به سرتان و سپس بلافاصله آبکشی کردن، زمان کافی برای تماس به آنها نمیدهد، بنابراین من معمولا به بیماران می گویم که بعد از زدن شامپوی ضدشوره، حروف الفبا را نام ببرند (کمی صبر کنند) و سپس موهایشان را آبکشی نمایند.

استروئیدها را راحت بگذارید. یعنی هنگامیکه از یک محلول استروئید موضعی استفاده میکنید، باید به پوستتان مالیده شود و روی آن بماند. از آن بیش از دو هفته متوالی استفاده نکنید.

اگر پس از سپری شدن آن زمان، بهبودی مشاهده نشد، یا اگر مشکل پوست سر شما واقعا شدید است حتماً برای یک ارزیابی به متخصص پوست مراجعه کنید.

حقایق را بپذیرید در نهایت اینکه آیا ما دچار شوره سر می شویم یا نه، توسط ژن های ما و ترکیب بدن مان مشخص می شود. ما نمی توانیم ژنتیکی که به مشکلات قارچی منجر می شود را تغییر دهیم بنابراین اگر شوره سر، یک مشکل تکرار شونده برای شماست، وحشت نکنید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر