تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا تحمل من نسبت به درد اینقدر پایین است

افسردگی

گفته می‌شود که افسردگی روی درد اثر می‌گذارد. هرچند هنوز مشخص نیست که چرا افسردگی در قالب درد فیزیکی خود را نشان می‌دهد، اما احتمالا به خاطر سوء‌عملکرد در درک و شناخت مجاری درد در مغز است. در تحقیقی که بر روی افرادی که افسردگی داشتند صورت گرفت محققان دریافتند که آنها به شکل شاخصی نسبت به افراد سالم بیشتر از درد و شدت آن گله می‌کنند.

مواد مخدر

برخی مواد مخدر خاص ممکن است به‌جای تسکین درد، مسبب درد بوده و آن را افزایش دهند. داروهای مخدر یعنی دسته‌ای از داروها شامل اوکسی‌کنتین و ویکودین به طور ویژه می‌توانند آسیب و ضرر بیشتری به همراه داشته باشند. علتش آن است که در نهایت بدن مقاوم و وابسته به مواد مخدر خواهد شد و خواهان مصرف دوز بیشتری است. افزایش دوز منجر به بروز تغییراتی در مغز می‌شود و افراد نسبت به قبل به درد حساس‌تر خواهند شد.

ژن‌

تکفارس آی آر

عوامل ژنتیکی هم نقش مهمی در تعیین میزان حساسیت شما به درد ایفا می‌کنند. محققان توانسته‌اند ژنی را شناسایی کنند که می‌تواند BH۴ را مسدود سازد: ماده‌ای شیمیایی که باعث افزایش حساسیت درد در افرادی می‌شود که به طور طبیعی بدن‌شان میزان بیشتری از آن را تولید می‌کند. آن دسته از افرادی هم که ژنی را به ارث برده‌اند که BH۴ را مسدود می‌کند حساسیت کمتری به درد داشته و هم میزان بروز دردهای مزمن در آنها کمتر است.

جنسیت

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بعد از جراحی، درد بیشتری نسبت به مردان تحمل می‌کنند و بعد از تحلیل و بررسی پژوهش‌های متعددی درباره درد و جنسیت، محققان به این نتیجه رسیدند که آستانه درد در زن‌ها به مراتب از مردها کمتر است. علت این مسئله می‌تواند به خاطر آن باشد که زن‌ها دارای مکانیسم حسی تغییریافته‌ای هستند که آنها را نسبت به تمام حس‌ها از جمله حس درد سازش‌پذیرتر می‌کند.

مغز

نوع سیم‌کشی مغز شما می‌تواند گویای آستانه درد شما باشد. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در این زمینه صورت گرفت محققان توانستند بین میزان حساسیت درد یک فرد و میزان ضخامت قشر مخ در مغز آنها ارتباطی بیابند. هم‌چنین تحقیقاتی هم درباره میزان ماده خاکستری در مغز صورت گرفته و آزمایش‌های MRI هم نشان می‌دهد که کم بودن میزان ماده خاکستری با بالاتر بودن میزان حساسیت درد مرتبط است.

www.takfars.ir

سطح تمرین و ورزش

میزان ورزشی که انجام می‌دهید می‌تواند بر سطح تحمل درد شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد میزان آستانه درد افراد سالم بعد از ورزش به مراتب بیشتر است. با این حال نتایج درباره آن دسته از افرادی که سابقه دردهای مزمن دارند، کمی گنگ است؛ یعنی برخی از آنها با توجه به وضعیت‌های مختلف درد، حساسیت کمتری نسبت به درد داشته و برخی هم بعد از ورزش حساس‌تر بوده‌اند. در تحقیقی مشابه محققان دریافتند افرادی که از پی‌آسیبیِ دیابتی دردناک رنج می‌برند نسبت به درد حین ورزش حساس‌تر هستند.

رنگ مو

تحقیقات نشان می‌دهد که فردی که موهای قرمز دارد، نسبت به درد حساس‌تر است. در واقع در تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت مشخص شده که افراد موقرمز نسبت به افرادی که موهایشان رنگ دیگری دارد به داروی بی‌حسی بیشتری حین عمل نیاز دارند. علت این مسئله به خاطر جهش در ژنی به نام MC۱R بوده که مسبب قرمزی مو است. گیرنده‌های این ژن به مانند گیرنده‌های درد در مغز در یک خانواده بوده و جهش ژنی می‌تواند بر حساسیت درد اثر بگذارد.

استرس

استرس زیاد با افزایش خطر مشکلات ذهنی و فیزیکی از جمله افزایش وزن، افسردگی و بیماری قلبی مرتبط است. هم‌چنین استرس طولانی می‌تواند منجر به درد شده و بر میزان حساسیت بدن به درد اثر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار استرس و تشویش هستند، آستانه تحمل دردشان پایین‌تر است. در تحقیق دیگری در این زمینه محققان دریافتند که هورمون استرس منجر به بالا رفتن حساسیت به درد در روده‌ها شده و احتمالا می‌تواند سبب بروز سندروم روده تحریک‌پذیر شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر