تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا بعضی وقت ها مرتبا یه آهنگ را در ذهن خود می شنویم

دانشمندان نشانه هایی یافته اند که انسان های باستان دانش خود را با استفاده از آهنگ ها منتقل می کردند که ممکن است منشا این پدیده در انسان های امروزی باشد.

هر چه شما به یک آهنگ بیشتر گوش کنید، احتمال اینکه در ذهن شما به دام بیفتد بیشتر خواهد شد. گوش دادن به آهنگ شایع ترین دلیل به دام افتادن آن در ذهن است. این عامل به زمان گوش دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگی دارد.

به نقل از انگجت، کرم گوش ، کرم مغزی ، خارش گوش و حتی سندرم تکرارهای غیراختیاری، بعضی از اسم هایی هستند که در مورد این موضوع به کار می روند.

اصطلاح «کرم گوش» یا (earworm) در حقیقت مشتق از یک کلمه آلمانی با همین نام هست. در موسیقی آلمان این اصطلاح در مورد گونه ای از آهنگ ها به کار می رود که ریتم تندی دارند و در آن ها بعضی از جملات موسیقی بارها و بارها تکرار می شوند. به گونه ای که در عین جذابیت و زیبایی، حالتی آزار دهنده به خود می گیرند. در اصطلاح بین المللی کرم گوش به بخش های معمولا کوتاهی از یک ترانه یا آهنگ گفته می شود که به صورت ناخودآگاه وارد ذهن شخص شده و او احساس میکند در حال شنیدن آن موسیقی است. اما در حقیقت هیچ منبع صوتی در حال پخش آن نیست.

تکرار یک آهنگ در ذهن یک امر غیر ارادی است

تکفارس آی آر

در بسیاری موارد افرادی که به این موضوع دچار می شوند حتی دلیل و خاطره ای از چگونگی ابتلا به آن ندارند. یعنی در خاطرشان نیست کجا، چه وقت و یا حتی از چه منبعی آن را شنیده و به قولی به آن مبتلا شده اند.

محققان به مقایسه این تکرارهای بی اختیار با سایر آهنگ هایی پرداختند که در همان زمان شهرت یافته بودند اما در ذهن تکرار نمی شدند.

کلی جاکوبوفسکی، مولف ارشد این تحقیق اظهار کرد:این آهنگ های جذب کننده دارای چند ویژگی مشترک هستند از جمله اینکه ضرب آهنگ تندی دارند که با یک شکل ملودیک مشترک و فواصل یا تکرارهای غیر معمول همراه است.

برای مثال برخی از آن ها از یک الگوی مکرر گام بالا و پائین پیروی میکنند و برخی دیگر، نت های بیشتری را تکرار میکنند که با فواصل غیرمنتظره همراه هستند.

محققان با بررسی این تکرارهای آهنگین غیراختیاری همچنین توانستند شیوه عملکرد شبکه های مغزی دخیل در احساسات، حافظه و افکار خود انگیخته را در افراد مختلف درک کنند.

www.takfars.ir

محققان به عنوان راه حل هایی برای خلاصی از این تکرارهای ذهنی می گویند بهتر است حواس خود را پرت کرده و اجازه دهید تا بطور طبیعی این حالت کمرنگ شود یا آهنگ مورد نظر را تا انتها گوش دهید یا شعر را تا انتها بخوانید تا دیگر گرفتار تکرار آن نشوید.

این یافته ها در مجله Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts منتشر شده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر