تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چای سبز بنوشید تا دندان های سالمی داشته باشید

image چای سبز بنوشید تا دندان های سالمی داشته باشید

خواص چای سبز برای حفظ سلامت دندان ها

استرپتوکوکوس موتانس از مضرترین باکتری های موجود در دهان است. این باکتری باعث تشکیل پلاک شده و از عوامل پوسیدگی دندان به شمار می رود. مطالعات نشان می دهند کاتچین موجود در چای سبز می تواند رشد استرپتوکوکوس موتانس را محدود کند. به این ترتیب بهبود بهداشت دهان و دندان، کاهش خطر پوسیدگی دندان ها و نیز کاستن از بوی بد دهان را باید به مزایای مصرف چای سبز اضافه نمود.

محققان مصری روی ده‌ها داوطلب، مطالعاتی انجام دادند. به این ترتیب که داوطلب‌ها روزانه به مدت پنج دقیقه دهان خود را با چای سبز شستشو می‌دادند. محققان متوجه شدند بعد از شستشو با چای سبز، میزان باکتری‌ها و اسید دهان این داوطلبان و همچنین خونریزیِ لثه‌ی آن‌ها کاهش یافته است. پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده است نوشیدن چای سبز از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص چای سبز برای لاغری

تکفارس آی آر

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می‌کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به نام پلی‌فنول می‌تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول‌های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند چاقی افراد داشته باشد.

به لطف ماده ای به نامکاتچین که در چای سبز وجود دارد، شما می توانید لاغر شوید. کاتچین تأثیری مشابه با کاپسایسین دارد. چای سبز حاوی میزان زیادی از این ترکیب است. خوشبختانه کافئین موجود در این چای قدرت این ترکیب مفید را چند برابر می‌کند.

محققان ژاپنی در بررسی های جدیدشان به این نتیجه رسیده اند که آن گروه از افرادی که در روز ۵ فنجان چای سبز میخوردند در مقایسه با افرادی که چای سبز کمتری می نوشند سریع تر و بیشتر لاغر می شوند. البته افراد چاق یا دارای اضافه وزن باید در کنار نوشیدن چای سبز در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه‌ای که دریافت می‌کنند نیز تجدیدنظر کنند.

علاوه براین چای سبز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که به‌واسطه‌ی فعال کردن آنزیم‌هایی باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود. بعد از نوشیدن چای سبز بدن این قدرت را پیدا می‌کند که فعال‌تر باشد و سوخت‌وساز خود را بالا ببرد. مواد آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز همچنین فعالیت هورمون نوراپی نفرین را افزایش می دهد که در نتیجه ذخایر چربی بدن کاهش می یابد.

چای سبز و لیمو برای لاغری

www.takfars.ir

لیمو ترش خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز را پنج برابر افزایش می دهد. افزودن آب لیمو ترش به چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی این نوع چای را ۵۰۰ درصد افزایش می دهد. چای سبز مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد، اما وقتی این نوع چای به هنگام داغ بودن مصرف شود، بخش زیادی از آنتی اکسیدان های آن پیش از آنچه بتواند به خون انسان وارد شوند، از بین می روند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد با افزودن مقادیری آب لیمو ترش به چای سبز میزان حفظ آنتی اکسیدان های این نوع چای در مقایسه با موقعی که آب لیمو ترش به آن افزوده نمی شود، پنج برابر می گردد. ویتامین C موجود در لیمو ترش سبب محافظت از آنتی اکسیدان های چای سبز در هنگام هضم آنها می شود. در واقع، افزودن لیمو ترش به چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می دهد.

۲ قاشق چای خوری چای سبز خشک یا یک عدد چای سبز کیسه ای

یک قاشق چای خوری آب لیموترش تازه

یک فنجان آب داغ

۵ برگ نعناع

مقدار کمی عسل

چای سبز و نعناع را در آب داغ بریزید و مخلوط کنید. این مواد را در ظرف درپوش داری ریخته و در آن را ببندید. بگذارید برای مدت ۱۰-۷ دقیقه به همان حالت بماند یا بگذارید دم بکشد. این مواد را از صافی رد کنید و خوب فشار دهید تا عصاره آن خارج شود. آب لیمو و عسل را به آن بیفزایید. ۴-۳ بار در روز (بالأخص بعد از وعده غذایی) از این نوشیدنی استفاده کنید؛ البته مراقب کم خونی و فقر آهن باشید؛ چای سبز مانع از جذب آهن موجود در مواد غذایی می شود.

چای سبز و دیابت نوع ۱

بدن افرادی که از دیابت نوع ۱ رنج می‌برند نمی‌تواند انسولین تولید کند زیرا سلول‌های پانکراسی که مسئول تولید این هورمون می‌باشد از کار افتاده است. محققان تأثیر آنتی اکسیدان EGCG را روی موش‌هایی از قبل مستعد ابتلا به دیابت بوده‌اند مورد بررسی قرار دادند.

تک فارس

موش‌ها به دو گروه تقسیم شده و گروه اول رژیم غذایی استاندارد و گروه دوم رژیم غذایی حاوی ۰.۰۵ درصد EGCG دریافت کردند. محققان بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که موش‌هایی که EGCG دریافت نکردند ۶۷ درصد به بیماری دیابت مبتلا شدند اما در موش‌های گروه اول که این آنتی اکسیدان را دریافت کرده بودند میزان ابتلا به بیماری دیابت تنها ۲۵ درصد بوده است. از این گذشته میزان ترشح انسولین و ماندگاری آن در موش‌هایی که EGCG دریافت کرده بودند بیشتر از موش‌های دیگر بوده است.

بدین ترتیب محققان تأثیر مثبت آنتی اکسیدان EGCG را روی دیابت نشان دادند. به گفته محققان این ترکیب موجود در چای سبز حاوی قدرت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است و می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهد.

چای سبز و دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ از جمله بیماری هایی است که در چند دهه اخیر به صورت اپیدمی در آمده و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند. مقاومت بدن نسبت به هورمون انسولین موجب افزایش سطح قند خون شده و زمینه ابتلا به این بیماری را به وجود می آورد. مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان امریکایی و چینی نشان می دهد مصرف چای سبز در بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین و در نتیجه کاهش سطح قند خون موثر است. نتایج برخی پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، بیان کننده این موضوع است که مصرف چای سبز با کاهش ۱۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است.

بهبود عملکرد مغز با چای سبز

مصرف چای سبز نه تنها باعث بیدار ماندن می شود بلکه دقت و تمرکز را نیز افزایش می دهد. عنصر کلیدی در این زمینه کافئین است، یک محرک کاملا شناخته شده. میزان کافئین موجود در چای سبز به اندازه قهوه نیست ولی برای افزایش هوشیاری به گونه ای که موجب تلاطم و استرس نیز نشود کافی است. آنچه کافئین انجام می دهد، مهار نوعی انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین است. این روش در واقع باعث افزایش شلیک نورون ها و در کنار آن افزایش تجمع و تمرکز برخی از انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین می شود.

با این حال چای سبز علاوه بر کافئین، دارای اسید آمینه ال تیانین (L-theanine) می باشد. این اسید آمینه می تواند از سد خونی مغزی عبور کند. ال تیانین فعالیت انتقال دهنده عصبی گابا را که دارای اثرات ضد اضطراب هستند، افزایش می دهد. این اسید آمینه هم چنین میزان دوپامین و تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد کافئین و ال تیانین میتوانند اثرات هم افزایی داشته باشند. ترکیب این دو در بهبود عملکرد مغز بسیار قوی عمل میکند. بسیاری از افراد نوشیدن چای سبز را عاملی برای برخورداری از انرژی پایدارتر و بسیار سازنده تر در مقایسه با قهوه می دانند.

چای سبز و محافظت از مغز

یکی از مهم ترین خواص چای سبز نقش آن در بهبود عملکرد مغز در کوتاه مدت می باشد که می تواند به حفاظت از مغز در سنین پیری کمک کند. آلزایمر شایع ترین بیماری نورودژنراتیو در انسان ها است و از علل اصلی دمانس یا زوال عقل به شمار می رود.

پارکینسون دیگر بیماری نورودژنراتیو است که مرگ نورون های تولید کننده دوپامین مغز را موجب می شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز مانع از تخریب سلول‌های مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می‌شود. به عبارتی، آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز با به تعویق ‌انداختن قرارگیری‌ سلول‌های مغز در فاز پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می‌گردند.

T A K F A R S

مطالعات متعدد صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز به حفاظت از سلول های عصبی کمک کرده و بدین ترتیب به صورت بالقوه در کاهش خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر موثر می باشند.

خواص چای سبز برای قلب

بیماری های قلبی عروقی، شامل بیماری های قلبی و سکته قلبی، مهم ترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می شوند. مطالعات نشان می دهند مصرف چای سبز می تواند برخی از مهم ترین عوامل زمینه ساز این بیماری ها را بهبود بخشد. این عوامل شامل کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید می شود. چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی خون را به طور قابل توجهی افزایش می دهد؛ خاصیتی که موجب می شود خون ذرات کلسترول LDL را در برابر اکسیداسیون حفظ کند. اکسیداسیون بخشی از مسیر ابتلا به بیماری های قلبی است.

متخصصان ژاپنی با مطالعه یازده ساله بر روی بیش از ۴۰ هزار زن و مرد ۴۰ تا ۷۹ ساله دریافتند، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز می نوشند ۵۳ درصد کمتر از افرادی که چنین نمیکنند به بیماری های قلب و عروق مبتلا می شوند. همچنین، میزان استرس های روانی با نوشیدن روزانه پنج فنجان چای سبز ۲۰ درصد کاهش می یابد.

نوشیدن چای سبز میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و شانس ایجاد پلاک های چربی بر روی دیواره رگ ها را به شدت کم میکند. نتایج پژوهش های دانشمندان بر روی هزار و هفتصد زن عربستانی نشان داد، افرادی که چای سبز می نوشند ۱۹ درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند. نوشیدن روزانه چهار فنجان چای سبز می تواند شانس بروز حمله قلبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

چای سبز و چربی خون

یکی دیگر از خواص چای سبز برای سیستم قلب و عروق کاهش تری گلیسیرید خون بعد از وعده های غذایی است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز برای سلامت قلب افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند بسیار مفید می‌باشد. آزمایشات نشان داده‌اند کاتچین موجود در چای سبز که با میزان مصرف نسبت مستقیم دارد، مانع از فعالیت لیپاز پانکراس می‌شود (آنزیمی که بوسیله پانکراس ترشح می‌شود و چربیها را هضم می نماید.) در نتیجه این عملیات، سرعت شکستن چربی ها و تبدیل آنها به تری گلیسیرید و همچنین افزایش تری گلیسیرید در خونی که بعد از صرف غذا اندازه گیری می‌شود بسیار آهسته صورت می‌گیرند.

با توجه به اینکه افزایش تری گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک عامل خطر در بروز بیماری قلبی است، مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب جهت کاهش تری گلیسیرید خون است.

خواص چای سبز در پیشگیری از افسردگی

از جمله پژوهش هایی که خواص چای سبز در پیشگیری از افسردگی را تایید نموده، پژوهشی است که توسط دانشمندان ژاپنی به انجام رسیده؛ پژوهشگران ژاپنی در تحقیقات خود نشان داده‌ اند که مردان و زنان مسنی که در روز یک یا چند فنجان چای سبز می‌ نوشند، کمتر دچار احساس افسردگی می ‌شوند. این محققان با مطالعه روی گروهی از زنان و مردان ۷۰ سال یا مسن ‌تر دریافته ‌اند؛ سالمندانی که روزانه دست کم چهار فنجان چای سبز می ‌نوشند، ۴۴ درصد کمتر از همسالان خود علائم افسردگی را نشان می ‌دهند.

تک فارس www.takfars.ir

این در حالی است که در مطالعات اولیه روی ۱۰۵۸ سالمند نسبتا سالم نیز معلوم شد که مصرف چای سبز، باعث کاهش اضطراب‌ ها و تنش‌ های روانی می‌ شود. از کل افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند حدود ۳۴ درصد از مردان و ۳۹ درصد از زنان علائمی از افسردگی داشتند که این علائم در ۲۰ درصد مردان و ۲۴ درصد زنان شدید بود. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، محققان تاکید کردند که تاثیرات مشخص پیشگرانه و محافظتی حاصل از مصرف چای سبز برای مقابله با افسردگی تحت تاثیر شرایط فردی همچون وضعیت اقتصادی، ج.ن.س.یت، رژیم غذایی یا سابقه مشکلات پزشکی، مصرف داروهای ضد افسردگی، مصرف دخانیات و فعالیت‌ های ورزشی قرار نمی‌ گیرد.

از آنجا که انجام مطالعات و بررسی‌ های بیشتری برای تایید و اثبات خاصیت ضد افسردگی چای سبز الزامی و حائز اهمیت است، محققان توصیه می‌ کنند که باید از مصرف بی‌ رویه و بیش از حد این نوشیدنی برای به حداقل رساندن افسردگی خودداری کرد.

خواص چای سبز در کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان، از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. نتایج بسیاری از تحقیقات نقش آسیب های اکسیداتیو را در کمک به پیشرفت سرطان و نیز نقش آنتی اکسیدان ها را در مقابله با سرطان و حفاظت از بدن تایید کرده اند. چای سبز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است و خطر ابتلا به سرطان های مختلف را کاهش می دهد.

خواص چای سبز در پیشگیری از سرطان‌های سرطان معده، مری و کولون

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که این نوشیدنی پرطرفدار از ابتلا به سرطان‌های لوله‌ی گوارش پیشگیری می‌کند. بر اساس نتایج یک پژوهش آمریکایی که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسید، چای سبز خواص زیادی برای مقابله با سرطان معده، سرطان مری و سرطان کولون دارد. محققان برای رسیدن به این نتیجه، پژوهش گسترده ای انجام دادند که حدود ده سال به طول انجامید. در این پژوهش ۷۰۰۰۰ زن چینی میانسال تحت نظر گرفته شدند و در مورد میزان و نوع چایی که این زنان می‌نوشیدند بررسی‌هایی انجام شد.

محققان بعد از ده سال بررسی به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم چای سبز خطر ابتلا به سرطان لوله‌ی گوارش را به میزان ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در روز بروز تومورهای سرطانی را ۲۱ درصد کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که این خواص چای سبز به آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین مربوط می‌شود که در چای سبز وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها صدماتی که به DNA وارد و باعث بروز سرطان می‌شود را مهار می‌کنند.

توصیه می‌کنیم روزانه از مصرف این چای مفید غافل نشوید. اگر دچار اختلالات خواب هستید و تصور می‌کنید با نوشیدن چای دچار بی‌خوابی می‌شوید سعی کنید بعد از ساعت ۵ عصر از نوشیدن چای سبز بپرهیزید.

چای سبز و سرطان ریه

بر اساس نتایج یک پژوهش تایلندی چای سبز خواص ضدسرطانی دارد. نتایج این پژوهش نشان داده است افرادی که روزانه حداقل یک فنجان چای می‌نوشند ۸۰% کمتر از افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کنند در معرض سرطان ریه قرار می‌گیرند. روزانه دو تا سه فنجان چای سبز خاصیت پیشگیرانه‌ای در مقابل سرطان‌ها و به ویژه سرطان ریه دارد.

تکفارس

با توجه به اینکه مصرف کنندگان چای سبز کمتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان قرار دارند می توان حدس زد که این نوشیدنی در افزایش طول عمر نیز موثر است. نتایج تحقیقات انجام شده نیز این موضوع را تایید میکند. بر اساس مطالعه ای که بر روی بیش از ۴۰۰۰۰ فرد بزرگسال و در مدت ۱۱ سال صورت پذیرفت، احتمال مرگ در افرادی که بیشترین مصرف چای سبز (۵ فنجان یا بیشتر در روز) را داشتند، به میزان قابل توجهی کمتر از سایرین بود:

مرگ ناشی از تمام علل: در زنان ۲۳% و در مردان ۱۲% کمتر.

مرگ ناشی از بیماری های قلبی: در زنان ۳۱% و در مردان ۲۲% کمتر.

مرگ ناشی از سکته مغزی: در زنان ۴۲% و در مردان ۳۵% کمتر.

چای سبز در بارداری ممنوع

چای سبز و سیاه توانایی بدن برای جذب اسید فولیک (فولات) را کاهش می دهد؛ پایین بودن سطح فولات در طول بارداری خطر نقص سیستم عصبی در جنین را افزایش می دهد. اسید فولیک یکی از مهمترین مواد مغذی در طول بارداری است. یکی از تحقیقات نشان می دهد

خطر نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا در نوزادانی که مادران آنها در زمان لقاح یا ابتدای بارداری از مقدار زیادی چای سبز استفاده کرده اند افزایش پیدا میکند. اسپینا بیفیدا زمانی اتفاق می افتد که لوله اطراف سیستم عصبی مرکزی که لوله عصبی نامیده می شود، به طور کامل بسته نشود. نقص لوله عصبی مثل اسپینا بیفیدا معمولا در اثر کمبود اسید فولیک بوجود می آید.

چای سبز در جذب آهن نیز تاثیر میگذارد؛ مطالعات نشان می دهد که چای سبز توانایی بدن در جذب آهن از منابع غیر گوشتی مثل لوبیاها را کم میکند. بنابراین به خانم های باردار پیشنهاد می شود که نوشیدن چای سبز را به ۳ تا ۴ فنجان در طول روز محدود کنند.

خواص چای سبز برای درمان گلودرد

و اما آخرین مورد از خواص چای سبز، خواص چای سبز برای درمان گلودرد می باشد. گلو‌درد یکی از بدترین مراحل سرماخوردگی است که اکثر افراد دست به هرکاری می‌زنند تا از شر آن خلاص شوند. بعضی‌ها سراغ قرص‌های چرک‌ خشک‌کن می‌روند و برخی دیگر سعی می‌کنند با آب‌نمک و آب‌ جوش یا حتی آب‌نبات‌های گلودرد این مشکل را درمان کنند. اما در طب سنتی توصیه می‌شود افرادی که گلو دردهای چرکی دارند چای سبز بنوشند. به این نحو که یک قاشق غذاخوری چای سبز را در یک لیوان آب می‌ریزیم تا به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد. نکته اینجاست که برای درمان گلودردهای چرکی نباید چای سبز را به‌صورت روتین دم کرد (‌یعنی روی کتری دم نمی‌کشد).

takfars.ir

خواص چای سبز برای پوست و مو

رفع سیاهی دور چشم با کمپرس چای سبز

چشمان پف کرده و سیاهی دور چشم ها، مساله ای است که این روزها خیلی ها با آن درگیرند. یکی از روشهای مؤثر برای درمان این مشکلات استفاده از کمپرس چای سبز می باشد. از این پس به جای دور ریختن کیسه های تفاله چای سبز، آنها را در یخچال بگذارید تا خنک شوند. سپس از آنها به عنوان کمپرس روی چشمان خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه استفاده کنید. محتویات آنتی اکسیدان برگ چای سبز، چشم ها را پاکسازی کرده و تنش ها و فشارهای اطراف آن را بهبود می بخشد.

رفع چین و چروک پوست با اسموتی چای سبز

این اسموتی حاوی موادی است که برای زیبایی و سلامت پوست و بدن بسیار مفید هستند. این نوشیدنی حاوی چای سبز و عسل است که هر دو باعث از بین رفتن باکتری های مضر در بدن می شوند. اگر به دنبال نوشیدنی ای می گردید که ضد چروک و پیری است حتما این اسموتی را تهیه کنید.

یک پیمانه چای سبز دم شده – اجازه دهید سرد شود و آن را شیرین نکنید

یک پیمانه ماست لیمویی

نصف پیمانه نعناع خرد شده

۷ قالب یخ

یک قاشق چایخوری عسل

تک فارس آی آر

آب و پوست لیموی سبز تازه (۲ عدد متوسط)

چای سبز، حالت دهنده طبیعی مو

امروزه درمان سم زدایی از موها در بین مردم رواج بسیاری پیدا کرده است. اگر چه استفاده از محصولاتی که بر پایه چای سبز درست شده اند بسیار مفید می باشند، ولیکن فواید آنها اگر از چای سبز خانگی کمتر نباشد بیشتر هم نیست. بعد از شستن موها با شامپو، به جای استفاده از حالت دهنده های مو، از عصاره چای سبز با آب به جای نرم کننده مو استفاده کنید. چای سبز به خاطر مواد مغذی فراوانی که دارد، موجب تقویت رشد موها شده و تغذیه موها را بهبود می بخشد.

عوارض و مضرات چای سبز

دمکرده چای سبز فشار را پایین می‌آورد و باعث کاهش قند، کلسترول و چربی می‌شود. برای همین توصیه می‌شود خانم‌های باردار به‌خصوص افرادی که کم‌خونی دارند دور چای سبز را یک خط قرمز بکشند.

روزانه بیش از ۵ فنجان چای ننوشید. نوشیدن این چای درصورتی‌که دچار سردرد یا اسهال هستید توصیه نمی‌شود.

چای سبز را با داروها مصرف نکنید. بعد از اینکه قرصی برای تسکین سردرد میل می‌کنید چای سبز ننوشید چون امکان دارد که سردردتان بیشتر شود.

اگر از تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب) رنج می‌برید چای سبز ننوشید.

اگر کم‌خونی دارید سراغ چای سبز نروید به خاطر اینکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.

TakFars

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر