تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

پاهای پرانتزی نقص مادرزادی یا محیطی

image پاهای پرانتزی نقص مادرزادی یا محیطی

نرمی استخوان یا همان راشیتیسم، مشکلات استخوانی در محل صفحه رشد، اختلال در اتصال طبیعی استخوان ها، تغذیه نامناسب در سنین کودکی و بعضی بیماری های خاص میتوانند باعث ژنوواروم شوند یا در واقع باعث شوند حالت کمانی پا در زمان کودکی همچنان باقی بماند. اگرچه مسایلی مثل عفونت ها، مشکلات اسکلتی و بعضی تومورها ممکن است باعث کمانی شدن یک طرفه استخوان پا شوند که بسیار نادر است.

پرانتزی بودن پاها یا اصطلاح علمی آن ژنوواروم یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به مفصل زانو است که میتواند بخاطر مشکلات و اختلال در اتصال استخوان ران و ساق به یکدیگر باشد. البته در بسیاری از موارد ژنوواروم، خود استخوان ساق و ران هم دچار انحنا هستند و همین مساله یک حالت کمانی را برای کل پا به وجود می آورد.
درمان نکردن این مشکل در بزرگسالی می تواند منجر به استئو آرتریت زودرس یا همان آرتروز مفصل زانو شود یا مشکلات حرکتی و ساختاری دیگری را برای زانو به وجود بیاورد. ژنوواروم به طور طبیعی بین نوپاها و کودکان زیر دو سال دیده می شود و معمولا تمامی کودکان تا سن سه الی چهار سالگی درجاتی از ژنوواروم را دارند و اغلب اینها خودبه خود و بعد از یک سالگی به تدریج تغییراتی برای اصلاح این حالت در پایشان به وجود می آید اما اگر ژنوواروم باقی ماند باید کودک را تحت نظر قرار داد.
چاقی، زود راه افتادن، سابقه خانوادگی و مشکلات ژنتیکی هم میتوانند باعث باقیماندن پاهای پرانتزی در بزرگسالی شوند. ژنوواروم به طور طبیعی درد و هیچ علامت دیگری ندارد و اختلالی برای راه رفتن ایجاد نمیکند؛ اگرچه پزشکان به افراد دارای ژنوواروم شدید ورزش های سنگین را توصیه نمیکنند و اغلب علت مراجعه مبتلایان به این حالت به خاطر ظاهر است.

اما در موارد حاد بیماری به خصوص مواردی که به علت راشیتیسم به وجود آمده اند برای پیشگیری از آرتریت زودرس به این بیماران توصیه به عمل می شود. ژنوواروم های یک طرفه ممکن است باعث مشکلات اسکلتی بعدی به خاطر تغییرات جبرانی در حالت بدن شوند و به همین دلیل باید این موارد را درمان کرد. ژنوواروم باید توسط متخصصان ارتوپد و به وسیله انجام یک جراحی تقریبا سخت درمان شود.

تکفارس آی آر

محصولات معتبر
محصولات معتبر