تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ویال سفازولین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

عوارض جانبی

واکنش های آلرژیک شامل کهیر و بثورات جلدی و علائم حساسیت مفرط شامل شوک آنافیلاکتیک ، تهوع ، استفراغ و اسهال و علائم مربوط به کولیت پسودوممبران با مصرف این دارو گزارش شده اند .

هشدارها

۱- در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی سیلین ها، و مشتقات آنها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین با احتیاط فراوان مصرف شود.

۲- این دارو ممکن است موجب ایجاد پاسخ مثبت کاذب در آزمون کومبس و قند ادرار شود.

تکفارس آی آر

۳- در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه ، کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است .

۴- سفالوسپرین ها ممکن است سبب بروز کولیت پسودوممبران شوند.

موارد مصرف

این دارو در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو از جمله عفونت های ادراری به ویژه در دوران بارداری و نیز به عنوان پیشگیری از عفونت قبل از عمل جراحی مصرف می شود .

مکانیسم اثر

www.takfars.ir

فارماکوکینتیک

غلظت سرمی دارو ۲-۱ ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد نیمه عمر دارو به طور متوسط ۵/۱ ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا ۴۲ ساعت نیز ممکن است افزایش یابد . ۸۶-۷۰ در صد دارو از راه کلیه و از طریق ترشح توبولی، دفع می شود.

موارد منع مصرف

در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین یا ابتلای به بیماری پورفیری، نباید مصرف شود.

تداخل دارویی

در صورت مصرف همزمان سفالوسپورین ها با آمینوگلیکوزید ها یا وانکومایسین ، احتمال بروز مسمومیت کلیوی افزایش می یابد . پروبنسید دفع سفالوسپورین ها از توبول های کلیوی را کاهش داده و لذا سبب افزایش غلظت سرمی این داروها و در نتیجه احتمال بروز مسمومیت می شود. اثر انعقادی وارفارین در صورت مصرف همزمان با سفالوسپورین ها ممکن است افزایش یابد.

نکات قابل توصیه

۱- در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن دارو را باید مصرف کرد. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد.

۲- مخلوط کردن سفازولین با سایر داروها ( به ویژه آمینوگلیکوزیدها ) در یک محلول توصیه نمی شود .

۳- در صورت بروز اسهال شدید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال، باید با پزشک مشورت شود.

تک فارس

مقدار مصرف

بزرگسالان : از راه وریدی یا تزریق عضلانی یک گرم از دارو ۱-۵/۰ ساعت قبل از شروع عمل، ۱-۵/۰ در حین عمل و ۱-۵/۰ گرم هر ۸ ساعت پس از جراحی تا ۲۴ ساعت مصرف می شود.

برای پیشگیری از آندوکاردیت ، یک گرم ۵/۰ ساعت قبل از شروع جراحی، در درمان پنومونی پنوموکوکی ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت، در عفونت حاد مجاری ادراری، یک گرم هر ۱۲ ساعت و برای سایر عفونت ها ۲۵۰ میلی گرم تا یک گرم هر ۸-۶ ساعت از راه وریدی یا عضلانی تزریق می شود.

کودکان : برای پیشگیری از آندوکاردیت ۲۵mg /kg نیم ساعت قبل از شروع عمل جراحی تزریق وریدی یا عضلانی می شود. در مورد سایر عفونت ها، برای نوزادان بزرگتر از یک ماه ۶/۲۵-۲۵ mg/kg هر ۶ ساعت و برای نوزادان با سن کمتر از یک ماه ۲۰mg/kg هر ۱۲- ۸ ساعت تزریق وریدی یا عضلانی می شود.

اشکال دارویی

For Injection : 250 mg

For Injection:500 mg

For Injection : 1g ( as sodium )

۳۲

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر