تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی کودک در نوشتن املا مشکل دارد چطور به او کمک کنید

image وقتی کودک در نوشتن املا مشکل دارد چطور به او کمک کنید

در حل مشکلات یادگیری تاکید بر آموزش مستقیم است یعنی باید به طور فعال و مستقیم با کودک تمرین کرد. به خصوص والدینی که فرصت بیشتری را با کودک سپری میکنند برای اجرای این آموزش نقش تعیین کننده ای دارند؛ البته اگر اختلالات یادگیری توسط فرد متخصص مورد درمان قرار گیرد، زودتر به نتیجه رسیده و راحت تر حل می شود. بسیاری از والدین توان پرداخت هزینه برای معلم خصوصی یا بردن کودک به مراکز مشاوره برای رفع مشکلات یادگیری را ندارند. همچنین از آن جا که هیچ فردی همچون والدین نمی تواند فرصت زیادی را به این کار اختصاص دهد لذا بر آن شدیم تا با آموزش والدین به حل این مسئله بپردازیم. در این نوشتار سعی داریم به چند تکنیک ساده اشاره کنیم که می تواند توسط والدین در حل این مشکل استفاده شود.

از اشتباهاتش فهرست تهیه کنید

سعی کنید بر روند تحصیلی فرزندتان نظارت داشته باشید به خصوص هنگام انجام تکالیف با کودک ارتباط برقرار کرده و مشارکت کنید. هر هفته فهرستی از کلماتی که در نوشتن آن مشکل دارد تهیه کنید. باتوجه به اینکه هر زبانی خزانه حروف و واژگان مشخصی دارد بنابراین کلماتی هم که کودک باید یاد بگیرد محدود است. سعی کنید هر هفته دفتر املا یا مشق فرزندتان را مرور کنید و کلماتی را که به نظر می رسد اشتباه هستند، وارد فهرست کنید. سپس زمانی را در طول روز یا هفته مشخص کنید تا به اصلاح این اشتباهات بپردازید. لازم نیست زمان زیادی را صرف این کار کنید. حتی اگر شاغل هم هستید باز هم در طول روز اختصاص نیم ساعت وقت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

با کلمات بازی کنید

تکفارس آی آر

از کودک بخواهید با کلماتی که در فهرست خود یادداشت کرده اید جمله بسازد. اگر نتوانست از او بپرسید درباره آن کلمه چه می داند؟ یا آن کلمه چیست؟ و چه مفهومی دارد؟ باز هم اگر نتوانست پاسخ دهد، با آن کلمه برایش جمله ای بسازید و معنی آن را برایش توضیح دهید. حتی می توانید چند کلمه را در قالب یک داستان به کودک آموزش دهید و اگر تصویری از آن کلمه موجود است به او نشان دهید. برای مثال کودکی که کلمه سنتور را اشتباه می نویسد، در اینترنت جست و جو کنید و عکس آن را به کودک نشان دهید. اگر کلمه ای در کنار تصویر آن قرار گیرد، فرآیند یادگیری و سپس یادآوری آن را افزایش می دهد.

این مشکل یک شبه حل نمی شود

در هر نوبت فقط یک یا دو کلمه با کودک تمرین کنید نه بیشتر چون این کار باعث می شود کودک خسته شود و تمرکزش را از دست بدهد؛ برای مثال اگر هر روز میخواهید یک ساعت با کودک کار کنید، آن را به ۳ وقت بیست دقیقه ای تقسیم کنید و در هر نوبت فقط یک کلمه آموزش دهید. این باعث می شود کودک یک کلمه را به خوبی به خاطر بسپارد و تصویری از آن در ذهنش ایجاد کند و موقع نوشتن مشکلی نداشته باشد.

تاثیر تشویق در ازای هر موفقیت

تلاش های موفقیت آمیز کودک را تشویق کنید. این تشویق می تواند به شکل های مختلف انجام شود. به طور مثال تشویق کلامی با گفتن جملاتی مانند: آفرین، احسنت، چقدر خوب و … یا تشویق فیزیکی مانند: نوازش کردن، دست روی شانه اش گذاشتن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و … در این زمینه مثمر ثمر است. گاهی هم می توان از طریق ژتون یا استفاده از جدول ستاره ها کودک را تشویق کرد که این نوع تشویق ها برای کودکانی که دچار مشکلات شدیدتر و اختلال یادگیری می باشند استفاده می شود. تمامی این روش ها باعث می شود تا کودک از کانال های مختلفی برای یادگیری کلمات استفاده کند و همین اتفاق باعث می شود تا یادگیری و نوشتن برای او راحت‌تر شود.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر