تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی کسی از ما انتقاد میکند چطور با او برخورد کنیم

image وقتی کسی از ما انتقاد میکند چطور با او برخورد کنیم

رفتارتان را تغییر دهید:

به انتقاد به عنوان فرصتی برای آموختن و بهتر شدن نگاه کنید. فردی که از شما انتقاد می‌کند معمولا دوست دارد در عملکرد شما بهبود حاصل شود. با ذهنی باز و پذیرا با این موقعیت برخورد کنید و از فرد مقابل سپاسگزار باشید که برای کمک به شما وقت گذاشته است. با این کار در مقابل وسوسه‌ی در لاک دفاعی فرو رفتن، مقاومت می‌کنید.

خود را از انتقاد جدا کنید:

باید متوجه باشید که انتقاد در مورد کاری است که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید و نه در مورد شخصیت‌تان. سعی کنید احساسات شخصی‌تان را از انتقاد جدا کنید تا بتوانید حقیقت را در حرف طرف مقابل ببینید.

تکفارس آی آر

واقعا گوش کنید:

حتما با دقت به حرف‌هایی که زده می‌شود گوش دهید. ممکن است فقط سر تکان دهید و وانمود کنید که موافق هستید، در حالی که در ذهن‌تان به این فکر می‌کنید که به محض اینکه حرف طرف مقابل تمام شد، شما چه جوابی به او بدهید. این کار با گوش دادن واقعی خیلی فرق دارد. شما باید با دقت گوش کنید تا دقیقا منظور آنها را متوجه شوید.

فورا پاسخ ندهید:

همیشه برای جمع‌بندی افکارتان وقت بگذارید و قبل از اینکه حرفی بزنید آرامش خود را حفظ کنید. همیشه وقتی سریع جواب می‌دهیم، حرف‌هایی می‌زنیم که از گفتن آنها پشیمان خواهیم شد و این باعث می‌شود فردی غیرحرفه‌ای به نظر برسیم. اگر فکر می‌کنید که به بیشتر از چند دقیقه برای آرام شدن نیاز دارید، این را مطرح کنید. از آنها بخواهید که برای پاسخ دادن به شما وقت بدهند و اگر انتقاد را از طریق ایمیل دریافت کرده‌اید، فورا بعد از خواندن آن گزینه‌ی جواب دادن را انتخاب نکنید.

انتقاد را به زبان خودتان تکرار کنید:

www.takfars.ir

تکرار حرف‌های طرف مقابل از زبان خودتان، باعث می‌شود مطمئن شوید آنها را کاملا فهمیده‌اید. در اینجا از رویکردی غیرتهاجمی استفاده کنید. آرام بمانید و جملاتی را که گفته شده، از زبان خودتان و به روشی آرام و بدون تهدید تکرار کنید. ممکن است با این جملات شروع کنید: خُب، اگر درست متوجه شده باشم، شما فکر می‌کنید که…

حقایق را پیدا کنید:

اگر فردی که از شما انتقاد می‌کند، منظورش را خیلی واضح و دقیق بیان نمی‌کند، از او سؤال بپرسید. باید حتما متوجه شوید که مشکل واقعی در کجاست. اگر رئیس‌تان می‌گوید: من از آخرین گزارشت راضی نبودم. حتما از او درباره‌ی جزئیات بیشتر و اینکه علت راضی نبودنش دقیقا چه چیزی بوده سؤال کنید.

به اشتباه خود اعتراف کنید:

افرادی که به اشتباهات‌شان اعتراف می‌کنند مورد ستایش و احترام هستند. وقتی مسئولیت چیزی را که آن طور که شما انتظار داشتید پیش نرفته برعهده می‌گیرید، حرفه‌ای بودن و بالغ بودن خود را ثابت می‌کنید. اگر اشتباهی از شما سر زده، اعتراف کرده و عذرخواهی کنید. موافقت کردن با فردی که از شما انتقاد می‌کند فضایی سازنده و مملو از احترام دوطرفه به وجود می‌آورد.

از تجارب خود درس بگیرید:

اگر از انتقاد منصفانه درس بگیریم، در بهبود عملکردمان کمک زیادی می‌کند. پس، کمی وقت بگذارید و به اتفاقی که افتاده و چیزی که فرد منتقد‌ گفته، فکر کنید. برای اصلاح موقعیت برنامه‌ریزی کنید و مراقب باشید تا دیگر همان اشتباه را تکرار نکنید.

سپاس‌گزار باشید:

بعد از اینکه تجربه‌ای جدید آموختید، از فردی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده تشکر کنید. همانطور که خیلی از افراد از دریافت انتقاد ناراحت و معذب می‌شوند، انتقاد کردن هم برای خیلی از افراد ناراحت کننده است. حتما به آنها توضیح دهید که انتقاد‌شان خیلی سازنده بوده است و شما از آن نکته‌های زیادی آموخته‌اید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر