تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی غر می زنیم در حال نابود کردن مغز خود هستیم

image وقتی غر می زنیم در حال نابود کردن مغز خود هستیم

شکایت و غر زدن در واقع احساس خوبی در انسان ها ایجاد می نماید، اما همچون دیگر فعالیت های لذت بخش در زندگی مثل سیگار کشیدن و مصرف مواد غذایی چرب و شیرین، غر زدن هم اثرات منفی زیادی بر سلامت جسم و روح شما میگذارد.

مغز انسان صرفه جویی در وقت، ضمن کارایی بالا را دوست دارد و به انجام فعالیت هایی بیش از حدود وظایف ضروری اش علاقه نشان نمی دهد.

وقتی رفتاری غلط مثل غر زدن را مدام تکرار میکنید، نورون ها مجبور به ایجاد شاخه های بیشتر برای پردازش حجم انبوهی از اطلاعات می شوند. این افزایش شاخه و شعب نورون ها، تا جایی ادامه پیدا میکند که تکرار آن رفتار برای مغز شما کاملا عادی و آسان شده باشد و گاها حتی متوجه نمی شوید در حال انجام رفتارغلط همیشگی خود هستید.

در چنین حالتی، نمی توان مغز را مقصر دانست. می توان غر زدن را به رودخانه ای تشبیه کرد که مغز برای گذر از آن پلی دائمی به جای موقتی و غیر کارامد برای خود ساخته است. بنابراین نورون ها در کنار یکدیگر رشد میکنند، در هم تنیده گشته و ارتباط بین آنها نزدیک تر و دائمی می شود.

تکفارس آی آر

غر زدن در واقع پیکر بندی مغز را از طریق همین نورون ها دچار تغییر میکند و به همین دلیل هم احتمال غر زدن و شکایت های متوالی در آینده را افزایش می دهد. به مرور زمان، شما در می یابد داشتن افکار منفی چقدر از تفکرات مثبت، بدون توجه به واقعیت هایی که در اطرافتان می گذرد، راحت تر است. در این حالت شکایت کردن از مسائل روزمره به رفتار پایه ای و اولیه شما تبدیل می گردد و مردم بر همین اساس به درک و قضاوت شما می پردازند.

البته شکایت کردن و غر زدن، دیگر بخش های مغز را نیز تخریب میکند. محققان طی آزمایشات فراوان دریافته اند غر زدن های مداوم، هیپوکامپ را کوچک می نماید. هیپوکامپ در واقع بخشی از مغز است که به حل مشکلات، هوش و تفکر مربوط می شود. آسیب رسانی به این غده نتایج ترسناکی دارد، خصوصا وقتی این نکته را بدانید که هیپوکامپ اولین بخشی از مغز است که توسط بیماری آلزایمر تخریب می گردد.

غر زدن برای سلامتی نیز ضرر دارد

بی اغراق باید بگوییم غر زدن آسیب هایی جبران ناپذیر به مغز وارد می آورد، اما این تنها تاثیر منفی این رفتارغلط نیست. وقتی از زندگی خود دائما شکایت میکنید، بدن کورتیزول و یا همان هورمون استرس بیشتری آزاد می نماید. کورتیزول، بدن را در حالتی که در علم روانپزشکی به جنگ یا گریز مشهور است قرار می دهد و در چنین حالتی اکسیژن، خون و انرژی به سمتی غیر از اندام های حیاتی، که برای ادامه ی زندگی به آنها نیاز دارند، هدایت می شوند. برای مثال، کورتیزول، فشار و قند خون را به صورتی غیر نرمال افزایش می دهد و بدن شما مجبور به انتخاب میان ایستادگی در برابر بیماری و یا فرار از آن می گردد.

تمام کورتیزول آزاد شده در بدن به مرور زمان سیستم ایمنی را تضعیف میکند و موجب پیدایش بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های قلبی و چاقی می گردد. این میزان از کورتیزول حتی مغز را در خطر سکته قرار می دهد.

www.takfars.ir

از آنجایی که انسان ها اجتماعی آفریده شده اند و رفتار اطرافیان خود را تا حدی تکرار میکنند، افرادی که بیشترین وقت را در کنار آنها می گذرانیم بیشترین تاثیر را روی ما خواهند داشت. این پروسه که معکوس عصبی نام دارد، پایه ای ترین دلیل برای ایجاد حس همدلی و همفکری در انسان ها محسوب می شود. در واقع می توان غر زدن را به سیگار کشیدن تشبیه کرد. به عبارت دیگر برای آنکه از دود سیگار صدمه ببینید، لازم نیست خودتان سیگار بکشید. باید مراقب اطرافیانتان که دائما در حال غر زدن هستند باشید. شکایت کننده ها معمولا دنبال همراه برای خود می گردند تا با آنان همدردی کنند. اگر فردی تمام روز در کنار شما سیگار بکشد، آیا استنشاق دود سیگار او را دوست دارید ؟ حتما جواب نه است. در این حالت یا باید از فرد فاصله بگیرید و یا خودتان نیز مانند او سیگاری شوید.

وقتی احساس میکنید باید غر بزنید، دو راه پیش رو دارید.

یکی از آنها شکرگزاری است، یعنی وقتی مغز شما فرمان شکایت درباره ی موضوعی را می دهد، فکر خودتان را به سمت حقایق و داشته های خوشایند زندگی منحرف سازید. این کار ترشح هورمون استرس را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. در تحقیقات ثبت شده افرادی که شکرگزاری و حق شناسی را تمرین میکنند، اخلاق و سطح انرژی بهتری دارند و اضطراب کمتری را تجربه می نمایند. هر گاه افکار منفی و بدبینانه به سراغ شما می آیند، مغز خود را به سمت مسائل مثبت هدایت کنید. رفتار های خوب نیز میتوانند به عادت تبدیل شوند.

راه حل دوم را باید زمانی بکار گیرید که موضوعی واقعا ارزش شکایت کردن داشته باشد. در واقع باید راه حل محور شکایت کنید و به عبارت دیگر شکایت شما باید هدفمند باشد. شکایت راه حل محور خود را به این شکل تنظیم نمایید

هدفی روشن داشته باشید

قبل از شکایت کردن، درباره ی نتایج احتمالی آن بیاندیشید. اگر برای آن هدفی نیافتید، شکایت شما در دسته ی اول قرار می گیرد و ارزش واقعی ندارد.

با نکته ای مثبت آغاز کنید

شاید غر زدن و نکات مثبت در تضاد با یکدیگر باشند، اما همین نکات مثبت شنونده را از حالت تدافعی خارج میکند. برای مثال اگر قصد شکایت از سیستم مشتری مداری ضعیف یک شرکت را دارید، بهتر است با این جمله آغاز کنید مدت زیادی است که مشتری و همیشه تحت تاثیر سرعت خدمات شما بوده ام

روشن و واضح صحبت کنید

شکایت درباره ی یک موضوع خاص وقت مناسبی برای پیش کشیدن تمام ناراحتی ها و عقده ها طی بیست سال گذشته نیست. باید مشکلی که اخیرا پیش آمده مطرح کنید و دقیق باشید.

تک فارس

صحبت خود را با نکته ای مثبت تمام کنید

اگر در آخر صحبت های خود بگویید دیگر هرگز از شما خرید نمی کنم شخص شنونده ارزش چندانی برای حل مشکل شما قائل نمی شود. بهتر است امیدواری خود از نتایج مثبت شکایتتان را با شنونده مطرح نمایید. برای مثال بگوییم امیدوارم این مشکل سریع تر حل شود تا بتوانیم همکاری خود را بهتر از گذشته ادامه دهیم

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر