image, وقتی غر می زنیم در حال نابود کردن مغز خود هستیم

شکایت و غر زدن در واقع احساس خوبی در انسان ها ایجاد می نماید ، اما همچون دیگر فعالیت های لذت بخش در زندگی مثل سیگار کشیدن و مصرف مواد غذایی چرب و شیرین ، غر زدن هم اثرات منفی زیادی بر سلامت جسم و روح شما می گذارد .

مغز انسان صرفه جویی در وقت ، ضمن کارایی بالا را دوست دارد و به انجام فعالیت هایی بیش از حدود وظایف ضروری اش علاقه نشان نمی دهد .

وقتی رفتاری غلط مثل غر زدن را مدام تکرار می کنید ، نورون ها مجبور به ایجاد شاخه های بیشتر برای پردازش حجم انبوهی از اطلاعات می شوند . این افزایش شاخه و شعب نورون ها ، تا جایی ادامه پیدا می کند که تکرار آن رفتار برای مغز شما کاملا عادی و آسان شده باشد و گاها حتی متوجه نمی شوید در حال انجام رفتارغلط همیشگی خود هستید .

در چنین حالتی ، نمی توان مغز را مقصر دانست . می توان غر زدن را به رودخانه ای تشبیه کرد که مغز برای گذر از آن پلی دائمی به جای موقتی و غیر کارامد برای خود ساخته است . بنابراین نورون ها در کنار یکدیگر رشد می کنند ، در هم تنیده گشته و ارتباط بین آنها نزدیک تر و دائمی می شود .

غر زدن در واقع پیکر بندی مغز را از طریق همین نورون ها دچار تغییر می کند و به همین دلیل هم احتمال غر زدن و شکایت های متوالی در آینده را افزایش می دهد . به مرور زمان ، شما در می یابد داشتن افکار منفی چقدر از تفکرات مثبت ، بدون توجه به واقعیت هایی که در اطرافتان می گذرد ، راحت تر است . در این حالت شکایت کردن از مسائل روزمره به رفتار پایه ای و اولیه شما تبدیل می گردد و مردم بر همین اساس به درک و قضاوت شما می پردازند .

البته شکایت کردن و غر زدن ، دیگر بخش های مغز را نیز تخریب می کند . محققان طی آزمایشات فراوان دریافته اند غر زدن های مداوم ، هیپوکامپ را کوچک می نماید . هیپوکامپ در واقع بخشی از مغز است که به حل مشکلات ، هوش و تفکر مربوط می شود . آسیب رسانی به این غده نتایج ترسناکی دارد ، خصوصا وقتی این نکته را بدانید که هیپوکامپ اولین بخشی از مغز است که توسط بیماری آلزایمر تخریب می گردد .

غر زدن برای سلامتی نیز ضرر دارد

بی اغراق باید بگوییم غر زدن آسیب هایی جبران ناپذیر به مغز وارد می آورد ، اما این تنها تاثیر منفی این رفتارغلط نیست . وقتی از زندگی خود دائما شکایت می کنید ، بدن کورتیزول و یا همان هورمون استرس بیشتری آزاد می نماید . کورتیزول ، بدن را در حالتی که در علم روانپزشکی به ” جنگ یا گریز ” مشهور است قرار می دهد و در چنین حالتی اکسیژن ، خون و انرژی به سمتی غیر از اندام های حیاتی ، که برای ادامه ی زندگی به آنها نیاز دارند ، هدایت می شوند . برای مثال ، کورتیزول ، فشار و قند خون را به صورتی غیر نرمال افزایش می دهد و بدن شما مجبور به انتخاب میان ایستادگی در برابر بیماری و یا فرار از آن می گردد .

تمام کورتیزول آزاد شده در بدن به مرور زمان سیستم ایمنی را تضعیف می کند و موجب پیدایش بیماری هایی مثل دیابت ، بیماری های قلبی و چاقی می گردد . این میزان از کورتیزول حتی مغز را در خطر سکته قرار می دهد .

از آنجایی که انسان ها اجتماعی آفریده شده اند و رفتار اطرافیان خود را تا حدی تکرار می کنند ، افرادی که بیشترین وقت را در کنار آنها می گذرانیم بیشترین تاثیر را روی ما خواهند داشت . این پروسه که ” معکوس عصبی ” نام دارد ، پایه ای ترین دلیل برای ایجاد حس همدلی و همفکری در انسان ها محسوب می شود . در واقع می توان غر زدن را به سیگار کشیدن تشبیه کرد . به عبارت دیگر برای آنکه از دود سیگار صدمه ببینید ، لازم نیست خودتان سیگار بکشید . باید مراقب اطرافیانتان که دائما در حال غر زدن هستند باشید . شکایت کننده ها معمولا دنبال همراه برای خود می گردند تا با آنان همدردی کنند . اگر فردی تمام روز در کنار شما سیگار بکشد ، آیا استنشاق دود سیگار او را دوست دارید ؟ حتما جواب ” نه ” است . در این حالت یا باید از فرد فاصله بگیرید و یا خودتان نیز مانند او سیگاری شوید .

وقتی احساس می کنید باید غر بزنید ، دو راه پیش رو دارید .

*یکی از آنها شکرگزاری است ، یعنی وقتی مغز شما فرمان شکایت درباره ی موضوعی را می دهد ، فکر خودتان را به سمت حقایق و داشته های خوشایند زندگی منحرف سازید . این کار ترشح هورمون استرس را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد . در تحقیقات ثبت شده افرادی که شکرگزاری و حق شناسی را تمرین می کنند ، اخلاق و سطح انرژی بهتری دارند و اضطراب کمتری را تجربه می نمایند . هر گاه افکار منفی و بدبینانه به سراغ شما می آیند ، مغز خود را به سمت مسائل مثبت هدایت کنید . رفتار های خوب نیز می توانند به عادت تبدیل شوند .

*راه حل دوم را باید زمانی بکار گیرید که موضوعی واقعا ارزش شکایت کردن داشته باشد . در واقع باید “راه حل محور” شکایت کنید و به عبارت دیگر شکایت شما باید هدفمند باشد . شکایت راه حل محور خود را به این شکل تنظیم نمایید :

هدفی روشن داشته باشید :

قبل از شکایت کردن ، درباره ی نتایج احتمالی آن بیاندیشید . اگر برای آن هدفی نیافتید ، شکایت شما در دسته ی اول قرار می گیرد و ارزش واقعی ندارد .

با نکته ای مثبت آغاز کنید :

شاید غر زدن و نکات مثبت در تضاد با یکدیگر باشند ، اما همین نکات مثبت شنونده را از حالت تدافعی خارج می کند . برای مثال اگر قصد شکایت از سیستم مشتری مداری ضعیف یک شرکت را دارید ، بهتر است با این جمله آغاز کنید ” مدت زیادی است که مشتری و همیشه تحت تاثیر سرعت خدمات شما بوده ام ”

روشن و واضح صحبت کنید :

شکایت درباره ی یک موضوع خاص وقت مناسبی برای پیش کشیدن تمام ناراحتی ها و عقده ها طی بیست سال گذشته نیست ! باید مشکلی که اخیرا پیش آمده مطرح کنید و دقیق باشید .

صحبت خود را با نکته ای مثبت تمام کنید :

اگر در آخر صحبت های خود بگویید ” دیگر هرگز از شما خرید نمی کنم ” شخص شنونده ارزش چندانی برای حل مشکل شما قائل نمی شود . بهتر است امیدواری خود از نتایج مثبت شکایتتان را با شنونده مطرح نمایید . برای مثال بگوییم ” امیدوارم این مشکل سریع تر حل شود تا بتوانیم همکاری خود را بهتر از گذشته ادامه دهیم ”


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید