تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی در مدفوع خون پیدا می شود مشکل سلامتی چیست

هموروئید: بواسیر و یا ملتهب شدن و متورم شدن رگ های در مقعد و رکتوم می تواند ناشی از چاقی، یبوست، بارداری، نشستن طولانی مدت، و یک رژیم غذایی کم فیبر باشد. هموروئیدها داخلی و خارجی هستند. هموروئید داخلی در راست روده اتفاق می افتد و معمول بدون درد است. هموروئیدهای خارجی اما در زیر پوست اطراف مقعد رخ داده و می تواند حالتی بسیار دردناک باشد. وجود خون در مدفوع، تورم و درد در اطراف ناحیه مقعد از نشانه های ابتلا به هموروئید است. کلینیک مایو تخمین می زند که ۵۰ درصد از بزرگسالان با سن ۵۰ سال و یا بالاتر هموروئید را تجربه کرده اند.

شقاق مقعد: شکاف یا پارگی کوچک در دیواره مقعد را شقاق می گویند که حالتی دردناک ایجاد میکند و همراه با درد هنگام حرکات روده و درد ثانویه به اسپاسم اسفنگتر مقعد است.

بیماری کرون: بیماری کرون یکی از دو شکل به رسمیت شناخته شده بیماری التهابی روده یاIBDاست. این بیماری می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را از دهان گرفته تا مقعد تحت تاثیر قرار دهد ولی بیشترین تاثیر آن روی روده بزرگ است. علت دقیق بیماری کرون هنوز مشخص نیست اما اکثر دانشمندان معتقدند که این، یک بیماری خود ایمنی است. علائم و نشانه های دیگر کرون عبارتند از: اسهال، درد شکمی، گرفتگی عضلات، خون در مدفوع، خستگی، کم خونی، تهوع، کاهش وزن.

کولیت اولسراتیو: این بیماری نیز از بیماری های به رسمیت شناخته شده بیماری التهابی روده است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم و نشانه های کولیت اولسراتیو نیز شامل اسهال مداوم، درد شکم، خون درمدفوع، خستگی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن و … است. کولیت اولسراتیو را می توان از طریق کولونوسکوپی یا معاینه چشمی روده تشخیص داد. درمان های پزشکی بر روی جلوگیری از التهاب در روده بزرگ متمرکز است.

آنژیودیسپالزی: شایع ترین اختلال عروقی دستگاه گوارش و نشان دهنده اختلالات عروقی کوچک به نام ناهنجاری های شریانی وریدی روی دیواره روده بزرگ است. آنژیودیسپالزی در مسن تر ها و به ویژه افراد بالای ۶۰ سال مسن تر است و به طور انحصاری در قسمت راست روده بزرگ رخ می دهد. علت دقیق این اختلال ناشناخته است. علائم و نشانه های آنژیودیسپالزی با مدفوع در خون، خستگی، تنگی نفس، کم خونی خود را نشان می دهد.

تکفارس آی آر

زخم معده: زخم های گوارشی از جمله زخم معده و اثنی عشر بر اثر عفونت هلیکوباکترپیلوری یا استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و … خود را نشان می دهد. علائم و نشانه های زخم های گوارشی از این قبیلند: درد در ناحیه بالای شکم، تهوع، استفراغ، وجود خون در مدفوع، نفخ، خستگی، تنگی نفس، احساس سبکی سر.

پولیپ روده بزرگ: پولیپ های توده های خوش خیمی (نئوپلاسم ها یا تومورهای غیر سرطانی) هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است. این توده ها در محل های مختلف در سیستم گوارش بوجود می آیند، اما اغلب پولیپ روده بزرگ بوجود می آید. این توده ها اندازه های مختلفی دارند و قطر آنها بین نیم سانتیمتر تا چند سانتیمتر متغیر است. پولیپ ها شبیه برآمدگی های کوچکی هستند که منشا آنها پوشش داخلی روده است و در حفره روده دارای برآمدگی است. علائم و نشانه های پولیپ روده بزرگ عبارتند از: وجود خون در مدفوع، اسهال، و یبوست. بیشتر پولیپ های روده بزرگ هم هیچ علامت و نشانه ای ندارند به همین دلیل انجام غربالگری های سرطان روده بزرگ بخصوص بعد از سنین ۵۰ سالگی ضروری است.

بیماری دیورتیکولی: دیورتیکول، کیسه های کوچکی هستند که از دیواره روده بزرگ بیرون میزنند. معمولا دیورتیکول باعث ایجاد مشکلی نمی شود، اما گاهی اوقات خونریزی و یا عفونت میکند. علائم دیورتیکولیت شامل درد شدید شکم، تب، و حالت تهوع است.

سرطان کولون: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع تشخیص داده شده در ایالات متحده است. عوامل خطر این سرطان شامل سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ، پولیپ روده بزرگ، و کولیت اولسراتیو است. بیشتر سرطان های روده بزرگ ناشی از پولیپ ها هستند. علائم و نشانه های این سرطان شامل یبوست، خون در مدفوع، درد شکم، ضعف و کاهش وزن است.

کولیت ایسکمیک: این عارضه به کاهش یا انسداد کل جریان خون به یک بخش خاص از روده اشاره دارد و منجر به کاهش اکسیژن در سلول های روده بزرگ می شود. این عارضه می تواند به سرعت منجر به نکروز یا مرگ شود. سن، اختلالات انعقادی و جراحی آئورت از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند که خود را با درد شکمی، گرفتگی عضلات، خون در مدفوع، اسهال، و تهوع نشان می دهد.

www.takfars.ir

تشخیص

برای تشخیص وجود خون در مدفوع باید به پزشک مراجعه کنید. هر گونه جزئیاتی را که در مورد خونریزی به پزشک عرضه کنید به او کمک می ‌کند تا محل خونریزی را تشخیص دهد. برای مثال، مدفوع سیاه قیری شکل بیشتر ناشی از زخم معدی یا مشکل دیگری در بخش بالایی دستگاه گوارش است. مدفوع خونی، خون قرمز و روشن معمولا نشان دهنده وجود بیماریی مثل بواسیر یا دیورتیکولی در بخش پایینی دستگاه گوارش است.

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی و معاینه شما، آزمایشاتی را برای تشخیص علت وجود خون در مدفوع سازماندهی می‌کند. این آزمایشات از قرار زیر هستند:

آندوسکوپی

کولونوسکوپی

انتروسکوپی

تنقیه با محلول سولفات باریم

تصویربرداری رادیونوکلئید

آنژیوگرافی

لاپاراتومی

تک فارس

درمان وجود خون در مدفوع به روش های زیر انجام پذیر است:

درمان کم خونی

تشخیص علت و محل خونریزی به منظور درمان علت دیدن خون در مدفوع

توقف خونریزی فعال و جلوگیری از خونریزی مجدد

خونریزی خفیف تا متوسط در مقعد باعث از دست رفتن خون نسبتا زیادی می ‌شود که منجر به ضعف، فشارخون پایین، گیجی یا غش و حتی شوک می ‌شود. بیمارانی که این علائم را دارند معمولا در بیمارستان بستری می ‌شوند. این بیماران باید سریعا با مایعات درون وریدی و تزریق خون به منظور جایگزینی خونی که از دست رفته است، درمان شوند.

بیمارانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن شدید رنج می ‌برند باید در بیمارستان بستری شوند، به آن ‌ها خون تزریق شود و پس از آن با استفاده از قرص ‌های مکمل آهن خوراکی در طولانی مدت درمان شوند.

تنها در صورت کم خونی شدید بیماران باید در بیمارستان بستری شوند و بیماران مبتلا به خونریزی مقعد خفیف ناشی از پولیپ روده، سرطان روده، شقاق مقعد و بواسیر معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر