تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ورم پا نشانه چیست و راه های درمان آن

ثابت ماندن در یک موقعیت ایستاده یا نشسته، از شایع‌ترین دلایل ورم کردن پاهاست، اما محققان می‌گویند این وضعیت آزاردهنده، همیشه به دلیل خستگی ایجاد نمی‌شود.

ادم (Edema)

بیماری ادم یا احتباس آب در پا، یکی از دلایل ورم کردن پاهاست. در چنین شرایطی، بدن شما آب زیادی را در خود نگه می‌دارد و گاهی آنها را در پا، دست و حتی صورت انبار می‌کند. احتباس آب در بدن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. سفرهای هوایی طولانی و زیاد ایستادن از دلایل شایع این اتفاق است. گذشته از این، خانم‌ها در دوره عادت ماهیانه اغلب این حالت را تجربه می‌کنند.

چه باید کرد؟

اگر زیاد نشستن و ایستادن و خستگی دلیل ورم کردن پاهای شما باشد، با استراحت کردن می‌توانید به کاهش تورم کمک کنید. برای بهبود شرایطتان، بعد از تمام شدن کارتان دراز بکشید و پاهایتان را حدود نیم‌متر از بدنتان بالاتر نگه دارید تا مایعات از پاهایتان دور شود. گذشته از این، با تغییر دادن حالت بدنتان در ساعات کاری، می‌توانید جریان خون در پاهایتان را سریع‌تر کنید و این مشکل را کاهش دهید. برای مثال اگر ایستاده‌اید هرچند دقیقه یک‌بار قدم بردارید و اگر نشسته‌اید، هر نیم‌ساعت یک‌بار از روی صندلی‌تان بلند شوید و چند قدم راه بروید.

تکفارس آی آر

آسیب‌دیدگی

گاهی بدون آنکه بدانید، به پاهایتان آسیب می‌زنید و آسیب دیدن استخوان پاهایتان، خود را با دردی خفیف و تورم نشان می‌دهد. این مشکل بیشتر در ناحیه مچ و قوزک پا دیده می‌شود و پیچ‌خوردگی‌های گاه‌وبیگاه پا می‌تواند دلیل آن باشد.

چه باید کرد؟

کمپرس آب یخ باعث تنگ‌تر شدن رگ‌های خونی می‌شود و کند شدن جریان خون در ناحیه متورم، به کاهش تورم و درد کمک می‌کند.

بارداری

www.takfars.ir

خانم‌های باردار به‌طور طبیعی حدی از ورم پا را تجربه می‌کنند و اغلب در پایان دوره ۹ ماهه، مجبورند کفش‌های بزرگ‌تری بپوشند. ورم خفیف پاها اغلب دردسرساز نیست اما وقتی با سردرد، حالت تهوع، مشکلات تنفسی و درد شکم همراه می‌شود، می‌تواند از ابتلای فرد باردار به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری خبر دهد. این مشکل اغلب با وارد شدن به هفته ۲۰ بارداری خود را نشان می‌دهد و با بالا رفتن فشارخون مادر باردار ارتباط دارد.

در صورتی که فرد به‌سرعت برای درمان مسمومیت بارداری اقدام نکند، ممکن است به آسیب‌دیدگی کلیه یا کبد دچار شود و جان خود و فرزندش را به شکلی جدی به خطر بیندازد.

چه باید کرد؟

از ابتدای بارداری تا زمانی که فرزندتان به دنیا می‌آید، با نمکدان خداحافظی کنید. گرچه اغلب خانم‌های باردار به‌طور طبیعی تورم در ناحیه پا را تجربه می‌کنند، اما هرچه نمک کمتری مصرف کنید، احتمال ورم کردن پاهایتان کاهش می‌یابد.

لنفدوم

آسیب دیدن یا از بین رفتن یک یا چند گره لنفاوی– غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند- به‌مرور می‌تواند زمینه را برای ابتلایتان به سرطان فراهم کند. در این دوران مایعات کمتری از بدن شما دفع می‌شود و مایعاتی که از طریق لنف‌ها باید خارج می‌شدند، در بدن جمع می‌شوند. تجمع این مایعات باعث ورم کردن ساق پا می‌شود و اگر خیلی زود با کمک متخصصان غدد مشکل را برطرف نکنید، ماجرا از تجمع آب در بدن فراتر می‌رود و سلامت شما را تهدید می‌کند.

چه باید کرد؟

آزمایش‌های خون و معاینات دوره‌ای زیر نظر متخصصان غدد، می‌تواند در صورت وجود این احتمال، به درمان سریع‌تر بیماری‌تان کمک کند.

نارسایی مزمن وریدی

خون در مسیر بازگشت به قلب شما، از ساق پاها حرکت می‌کند و اگر با بالا رفتن سن، نشستن در زمان‌های طولانی یا مدام ایستادن به این دریچه‌های انتقال خون آسیب برسد، جریان انتقال خون به قلب به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و مازاد خون در پاها جمع و باعث ورم کردن آن می‌شود. این مشکل با گذشت زمان، شما را به بیماری‌های جدی قلبی دچار می‌کند. گذشته از این، گرچه نرسیدن خون کافی به قلب می‌تواند آن را بیمار کند، نارسایی قلبی هم می‌تواند درست برعکس، انتقال خون در بدن را دچار مشکل کند و باعث ورم کردن پاها شود.

تک فارس

چه باید کرد؟

مصرف برخی از داروها که برای کنترل فشارخون یا درمان دیابت تجویز می‌شود، به تجمع آب در بافت‌های مختلف بدن منجر می‌شود. اما برای کاهش تورم در پاهایتان نیازی به قطع این داروها ندارید. می‌توانید پس از مشورت با پزشکتان، از داروهای دیورتیک کمک بگیرید که با افزایش حجم ادرار، به خارج شدن آب اضافه از بدن کمک می‌کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر