تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

حضور بیش از ۱۰ بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون جلوی دوربین محمود معظمی و هم بازی شدن فرامرز قریبیان در کنار مهدی فخیم زاده خبرهای مربوط به این سریال را جذابتر از باقی سریالهای در دست تولید میکرد.

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

با توجه به اینکه بحث قوه قضاییه در این سریال نقش پررنگی دارد از همان ابتدا سریال با اما و اگرهای زیادی مواجه شد. خیلی ها میگفتند اصلاحیه های زیادی به فیلم خورده است و اصلا به خاطر همین اصلاحیه ها سریال نزدیک به یک سال است در آرشیو تلویزیون مانده که البته کارگردان و نویسنده فیلمنامه سریال این مسئله را قویا تکذیب میکنند.

در حالی که با نزدیک شدن به آغاز ماه رمضان همه منتظر شروع پخش این سریال بودند ناگهان شبکه پنج اعلام کرد این سریال در ایام ماه رمضان پخش نخواهد شد.

به هر حال با تمام حرف و حدیثها این سریال از امشب روزهای فرد ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج خواهد رفت و روزهای زوج هم تکرار آن پخش خواهد شد. به همین بهانه به سراغ عوامل سریال رفتیم و در خصوص سریال با آنها گپ کوتاهی زدیم.

تکفارس آی آر

فیلمنامه قبل از شروع تصویربرداری آماده بود

عباس نعمتی که همین چند وقت پیش به عنوان ناظر کیفی سریال «راه طولانی» را روی آنتن داشت نویسنده فیلمنامه سریال است. او در مورد ایده اولیه «تکیه بر باد» میگوید: «این ایده کاملا ذهنی بود ولی الگوی این فیلمنامه از وجود یک قهرمان مظلوم نشات میگیرد.

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

قهرمانی که ناخواسته از هر طرف تیر تهمت به سویش پرتاب میشود. بر مبنای همین الگو که غالبا کارهای موفق و مخاطب پسندی هم از رویش ساخته میشود طرح اولیه داستان این سریال شکل میگیرد.» نعمتی فیلمنامه سریال را با کمک دو نویسنده طلا معتضدی و محمدمحمود سلطانی نوشته است که به قول خودش پا به پای او برای رسیدن به فیلمنامه نهایی تلاش کرده اند.

به گفته نعمتی این فیلمنامه تا کنون چندین و چند بار بازنویسی شده: «چندین بار قصه به طور کامل نوشته شد و حتی چند بار هم تا مرز تولید پیش رفت اما به دلایل گوناگون کار متوقف شد. تا اینکه امسال به همراه آقای سلطانی به ایده های جدیدی برای این قصه رسیدیم و مجددا نوشتن آن را آغاز کردیم ولی متاسفانه بعد از اینکه چند قسمت پیش رفتیم آقای سلطانی دچار بیماری شدند و نتوانستند ادامه دهند به همین علت خانم معتضدی را به کار اضافه کردیم و بالاخره بعد از یک بازنویسی دوباره تا انتها با خانم معتضدی کار را ادامه دادیم.»

www.takfars.ir

ارتباط متقابل انتخاب بازیگران و نوع نقشها

گویا ترکیب بازیگران فیلم قبل از نوشتن نهایی فیلمنامه مشخص شده بود و همین مسئله باعث شد که نعمتی با توجه به توانایی هر کدام از بازیگرهای سریال نقشهایشان را بنویسد: «ترکیب بازیگران قبل از آغاز فیلمبرداری کاملا مشخص شده بود. حتی آقای فخیم زاده قبل نوشتن فیلمنامه و زمانی که کار در حد یک طرح بود انتخاب و به عنوان بازیگر و مشاور فیلمنامه وارد پروژه شده بودند.

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

آقای قریبیان و تقریبا بقیه بازیگران اصلی هم تا زمان نهایی شدن فیلمنامه به جمع ما اضافه شدند. فقط خانم پاکرو کمی دیرتر از بقیه و با آغاز تصویربرداری وارد کار شد که آن هم به علت حساسیت نقش او در سریال و وسواس کارگردان برای انتخاب بهترین گزینه ممکن در میان پیشنهادها بود. در کل میتوانم بگویم که براساس طرح اولیه بازیگران انتخاب شدند و براساس ویژگیها و تواناییهای هر کدام از بازیگران شخصیتها به نگارش درآمدند.»

شایعات بی مورد است

البته نعمتی به عنوان نویسنده هر گونه اشکالات فیلمنامه ای که باعث به تعویق افتادن پخش این سریال باشد را به شدت رد و کاملا از کار دفاع میکند: «به نظرم این سریال یکی از بهترین محصولات تولیدی شبکه پنج در چند سال اخیر از لحاظ انسجام داستان، شیوه کارگردانی، فیلمبرداری، تنوع لوکیشن، مراحل تولید و قدرت بازیگری است.

به نظرم سوژه های نو خیلی اوقات مشکل ندارند ولی چون تجربه نشده اند کمی حساسیت برانگیز هستند. اگر قرار باشد یک فیلمنامه براساس کلیشه مثلث عشقی ساخته شود از همان ابتدا هم سازنده و هم مدیران میدانند خط قرمزهای آن تا کجاست.» اما نعمتی منکر این مسئله نیست که موضوع داستان حساسیتهای زیادی را برانگیخته است و دلیل آن را هم بسیار طبیعی عنوان میکند: «متاسفانه یکی از بزرگترین نقاط ضعف ما در سینما و تلویزیون این است که هیچ گاه به ساخت فیلم یا سریال در مورد زندگی گروههای مرجع کشورمان مثل معلمان، قضات و حتی پزشکان به معنای واقعی نپرداخته ایم.

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

حتی روحانیون هم با اینکه خیلی جاها در فیلمهای ما دیده میشوند ولی به زندگی شخصی آنها هم جز در موارد بسیار محدود نپرداخته ایم. دلیل این مسئله هم حساسیتهای ذهنی ماست که فکر میکنیم اگر به زندگی فلان قشر بپردازیم ممکن است با ناراحتی و دلخوری آنها مواجه شویم. این باعث میشود وقتی قرار باشد سریالی در این زمینه تولید شود ناخودآگاه با یک سری حساسیتها و سختگیریهایی مواجه شود.

البته این مسئله ذاتا اگر معقولانه و منطقی باشد بد نیست چون باعث میشود شما از دادن هرگونه گاف به شدت پرهیز کنید و دقت زیادی برای نوشتن و ساختن کار خرج کنید.

تک فارس

در سریال تکیه بر باد هم برای اولین بار در تلویزیون به طور مستقیم داستان زندگی یک قاضی در لایه هایی کاملا شخصی و درونی روایت میشود. داستان ما در مورد چگونگی برخورد یک قاضی با همسر و فرزندانش و نمایش گوشهای از مشکلاتی که با آنها دارد، است. در کنار آن هم به مسائل و پروندههای کاری اش میپردازیم. وقتی شما وارد زندگی چنین شخصیتهایی میشوید که حساسیت زیادی در جامعه روی آنها وجود دارد یک نقطه اوج یا گره افکنی مناسب برای تایید شدن کار کافی نیست اینکه داستان چگونه قرار است جلوی دوربین اجرا شود و در نهایت به کجا ختم خواهد شد هم برای شبکه و ارگانهای مختلف مربوط به آن مهم است.»

ما از همه جلوتر بودیم

اما محمود معظمی، کارگردان این سریال امسال برای ماه رمضان تقریبا نیمی از مجموعه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» را برای شبکه پنج کارگردانی کرد. او پارسال به پیشنهاد عباس نعمتی که قبلا ناظر کیفی کارهایش در «شاید برای شما…» هم بوده، با تایید معصوم زادگان مدیر شبکه پنج برای کارگردانی این سریال انتخاب شد. معظمی ویژگیهای بسیاری را در ترغیب شدنش برای ساخت این سریال برمیشمارد: «اول اینکه در چند سال اخیر کمتر قصه ای را دیدم که به خوبی و قدرت فیلمنامه تکیه بر باد نوشته شده باشد. قصه ای که خیلی از مردم و جامعه دور نیست و شاید اتفاقاتی که در آن رخ میدهد و مسائلی که در آن مطرح میشود به نوعی دغدغه بسیاری از مردم جامعه باشد. به نظرم ترکیب و ادغام بازیگران پیشکسوت و با تجربهای مثل آقای فخیم زاده و قریبیان در کنار بازیگران جوان مجموعه هم میتواند نتیجه خوب و جذابی به همراه داشته باشد. با توجه به همه اینها فکر میکنم با پخش سریال ما شاهد استقبال بسیار خوبی از جانب مخاطبان برای این سریال خواهیم بود.»

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

فخیم زاده استاد من است

اما یکی از نکات جالب این سریال حضور مهدی فخیم زاده به عنوان بازیگر در سریال معظمی است. معظمی در مقطعی هم به عنوان دستیار در کنار فخیم زاده کار میکرده است و به همین دلیل او را استاد خود میداند.

او در مورد همکاری با فخیم زاده میگوید: «آقای فخیم زاده مثل همیشه بسیار با انرژی و مثل همیشه باانگیزه در این کار هم حضور داشتند که همین مسئله کار کردن با ایشان را بسیار لذت بخش میکرد. راهنماییهایی آقای فخیم زاده چه به عنوان مشاور فیلمنامه و چه به عنوان مشاور کارگردان کمکهای بسیار زیادی در ساخت این پروژه به ما کرد.»

البته او هر گونه دخالت فخیم زاده در امر کارگردانی و حتی و بازیگری را رد میکند: «خوشبختانه آقای فخیم زاده دقیقا مثل یک بازیگر حرفه ای در این کار حضور داشتند و هیچ گونه دخالتی در امر کارگردانی من نمیکردند ولی بعضی جاها از جمله متن، سکانسها و حتی انتخاب بازیگران من از ایشان کمک خواستم که با رویی باز به بنده و تیم تولید کمک کردند و با ما همراه بودند. تصمیم نهایی انتخاب بازیگران با توجه به تمام کمکهای آقای فخیم زاده و آقای نعمتی بر عهده خودم بود.»

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

با قوه قضاییه هماهنگیم

T A K F A R S

سابقه شکایت از سریالهایی که به شغل خاصی میپردازد چند وقتی است که به شدت مد شده و تکیه بر باد سراغ به تصویر کشیدن زندگی یک شخصیت بسیار حساسیت برانگیز از جامعه یعنی قضات رفته و ممکن است دچار حاشیه های فراوانی شود اما به گفته معظمی برای به وجود نیامدن چنین مسئله ای همه چیز با هماهنگی مراجع قضایی صورت گرفته است: «برای اینکه به مشکلی در این زمینه برنخوریم تمام سکانسهای مربوط به قوه قضاییه با مشاوره و کارشناسی افرادی که مسئولین این قوه معرفی کرده بودند تصویر برداری شد و به همین دلیل در این زمینه به هیچ مورد ممیزی یا اعتراضی برخورد نخواهیم کرد.»

قصه واقعا جذاب است

افسانه پاکرو بازیگر اصلی این سریال در کنار فخیم زاده و قریبیان محسوب میشود. او این سریال را تجربه بسیار خوبی میداند و مهمترین ویژگی آن را نقش پررنگ زنها در این سریال میداند.

پاکرو گفت: «به نظرم این سریال یکی از بهترین کارهایی است که در چند سال اخیر ساخته شد. داستان سریال و ساختار خیلی خوبی که دارد در کنار بازیگران بسیار حرفه ای اش باعث میشود امیدوار بود که سریال مورد استقبال زیادی از سوی مخاطبان تلویزیونی قرار گیرد.» یکی دیگر از بازیگران اصلی این سریال گلاره عباسی است که در نقش همسر اشکان خطیبی در این سریال به ایفای نقش میپردازد.

image همه چیز درباره سریال تکیه بر باد

گلاره عباسی «فاطمه» که سال گذشته با سریال «شیدایی» طعم موفقیت را چشیده است شخصیتی که در این سریال دارد را اینگونه تعریف میکند: «فاطمه دختری امروزی است که در یک خانواده مذهبی بزرگ شده، در شیراز زندگی میکند و شغلش پرستاری است. همسر فاطمه در سریال درگیر یک سری اتهاماتی میشود و فاطمه مجبور است برای کمک به او و اثبات بیگناهی اش درگیر مسائلی غیر منتظره شود.» عباسی قرار بوده در سریال با لهجه شیرازی صحبت کند و مدتی هم با این لهجه تمرین کرده اما در نهایت برای یکدست شدن کار، لهجه شیرازی از این شخصیت گرفته شده است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر