تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هشدارهای سلامتی که از ضربان قلب بالا یا پایین می توان فهمید

image هشدارهای سلامتی که از ضربان قلب بالا یا پایین می توان فهمید

ضربان قلب ایده آل در حالت استراحت برای اکثر افراد بین ۶۰ و ۸۵ ضربه در دقیقه (bpm) است، هرچند برخی پزشکان می گویند که تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه هم ایرادی ندارد. اگر ضربان قلب شما بیش از حد پایین یا بیش از حد بالا است، می تواند روش بدن شما برای ارسال درخواست کمک باشد تا به شما بگوید مشکلی وجود دارد.

در اینجا چند دلیل می آوریم که ممکن است توضیح دهند چرا ضربان قلب شما غیرطبیعی است.

۱- شما استرس دارید

استرس می تواند باعث شود قلب تان به شدت بتپد و فشارخونتان بالا رود، که بدن شما را در وضعیت جنگ یا گریز قرار می دهد (ضربان قلب و فشارخون، یک چیز نیستند و همیشه پشت سر هم افزایش یا کاهش نمی یابند. ) تائوب می گوید استرس مزمن، شما و قلبتان را در وضعیت هوشیاری بالا نگه می دارد که احتمال داشتن یک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

تکفارس آی آر

۲- شما دیابت دارید یا در شرف ابتلا به آن هستید

دانشمندان مطمئن نیستند که آیا یک ضربان قلب بالا باعث دیابت می شود یا دیابت باعث ضربان قلب بالا می شود اما مطالعات اخیر نشان می دهند که این دو قطعا با هم مرتبط اند. تائوب می گوید: اغلب اوقات افرادی که به دیابت دچار می شوند، فعالیت کمتری دارند و به احتمال بیشتری دچار بیماری عروق کرونر و فشارخون بالا می شوند، که همه آنها بر قلب فشار وارد میکند. هنگامی که قلب تان راحت و خوشحال نباشد، می تواند در آینده به مشکلات دیگری منجر شود. تائوب می گوید: مطالعات بسیاری وجود دارند که ضربان قلب بالاتر (به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت) را با عوارض ناخوشایند بیشتر، مرتبط می دانند.

۳- نقصی در سیستم الکتریکی قلب شما وجود دارد

تائوب می گوید قلب شما، سیستم الکتریکی خودش را دارد ( یک شبکه از سیگنال ها که به آن کمک میکنند به درستی بتپد ) و یک ضربان قلب آرام ممکن است نشان دهنده یک نقص باشد. افرادی که یک مشکل الکتریکی دارند، ممکن است احساس سرگیجه یا سبکی سر کنند. پزشک شما باید قادر باشد با یک نوار قلب ساده، این مشکل را پیدا کند و دقیقا تشخیص دهد.

۴- شما به قدر کافی ورزش نمیکنید

www.takfars.ir

این اصطلاح را شنیده اید؟ از آن استفاده کن یا از دستش بده این در مورد قلب شما صدق میکند. قلب، یک عضله است و برای اینکه در اوج آمادگی اش کار کند، به ورزش نیاز دارد. تائوب می گوید: بی تحرکی و چاقی، اغلب در بروز یک ضربان قلب بالا درحالت استراحت، نقش دارند. چرا؟ چون وقتی در وضعیت جسمانی خوبی قرار ندارید، قلب شما برای رساندن خون به جاهایی که لازم است، باید سخت تر کار کند.

به علاوه هر چه شما چاق تر باشید، به خون بیشتری نیاز دارید. خون بیشتر برای پمپاژ، مساوی است با ضربان قلب بیشتر در هر دقیقه. در سمت مقابل انجام ، ورزش زیاد می تواند ضربان قلب شما در حالت استراحت را کاهش دهد. ضربان قلب ورزشکاران حرفه ای در حالت استراحت معمولا کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه است.

۵- داروها در قلب شما اختلال ایجاد میکنند

برخی داروها میتوانند اعداد ضربان قلب شما را بازنشانی کرده و به شما یک مقدار نرمال جدید بدهند. تائوب می گوید: مسدودکننده های بتا و مسدودکننده های کانال کلسیم، داروهای عمده ای هستند که میتوانند ضربان قلب را پایین بیاورند. هر دو قلبتان را آرام میکنند که می تواند آن را کند سازد. این لزوما خطرناک نیست اما اگر در این مورد نگرانید با پزشکتان صحبت کنید.

در سمت مقابل، کافئین می تواند ضربان قلب را به سرعت افزایش دهد. کافئین، اغلب در داروهای سر درد یافت می شود و در برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها مانند: چای و شکلات نیز وجود دارد. تائوب می گوید: برخی از افراد به شدت به کافئین، حساس هستند و اگر یک قهوه یا نوشیدنی انرژی زا بخورند، ضربان قلبشان بلافاصله افزایش می یابد. کاهش مصرف کافئین می تواند مفید باشد.

۶- شما دچار کم آبی بوده یا بیش از حد هیدراته هستید

مواد معدنی در بدن شما با یک بار الکتریکی، الکترولیت نامیده می شوند. اگر آب بیش از حد یا ناکافی بنوشید، می تواند نسبت الکترولیت ها به آب در سیستم شما را بهم بزند که در شیمی بدن شما اختلال ایجاد میکند. تائوب می گوید: اگر سطوح پتاسیم، کلسیم یا منیزیم شما خیلی پایین باشند، ممکن است باعث آریتمی (ریتم های غیر طبیعی) شود که می تواند به شکل یک ضربان قلب بالاتر آشکار شود.

۷- تیروئید شما پرکار یا کم کار است

تائوب می گوید: تیروئید شما هورمون هایی تولید میکند که به بدن شما کمک میکنند به درستی کار کند. اگر هورمون کافی تولید نکند، بدین معناست که شما کم کاری تیروئید دارید که می تواند باعث شود ضربان قلبتان پایین باشد. از سویی دیگر، اگر بیش از حد کار کند و هورمون های اضافی تولید نماید، یعنی شما پرکاری تیروئید دارید که می تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد. پزشک شما می تواند با یک آزمایش خون، عملکرد تیروئید شما را تست کند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر