تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکاتی مفید در استفاده از نخ دندان

همه افراد با این نظر موافقند که ۲ بار مسواک زدن در روز ضروری است. اما این روزها نکته بحث برانگیز دیگری نیز مطرح است، مبنی بر اینکه استفاده از نخ دندان بهتر است قبل از مسواک زدن انجام شود یا پس از آن؟
۱- دندانپزشک به بیمارانش توصیه میکند که برای از بین بردن پلاک بین دندان ها، قبل از مسواک حتما از نخ دندان استفاده کنند. این امر موجب می شود که مسواک، باکتری ها و باقی مانده های خارج شده توسط نخ را از محیط دهان خارج نماید.
۲- متخصص معتقد است که به ویژه برای کودکان، استفاده از نخ بعد از مسواک زدن بهتر است. این کار کمک میکند ذراتی که پس از مسواک در دهان باقی می مانند، توسط نخ خارج شوند. اگر اول از نخ استفاده کنید ممکن است مسواک موجب شود باقی مانده ها به میان لثه فرو روند. همچنین این دندانپزشک توصیه میکند که روش صحیح استفاده از نخ نیز بسیار مهم است، برای این کار نخ را به صورت C درآورده و به طور دورانی در اطراف دندان حرکت دهید. حرکات بالا و پایین نخ به تنهایی کافی نیست زیرا سطح دندان ها را به خوبی تمیز نمیکند.
۳- دندانپزشک سوم معتقد است که ترتیب استفاده از مسواک و نخ تفاوتی نمیکند، زیرا مسواک سطح دندان ها و نخ فاصله میان دندان ها را تمیز میکند.
۴- متخصص بعدی می گوید که مهم ترین نکته این است که ۲ بار در روز مسواک بزنید و ۱ بار از نخ استفاده کنید. این دندانپزشک معتقد است برای خارج کردن پلاک و باقی مانده ها از میان دندان ها چند دقیقه را صرف استفاده از نخ کنید. ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است تا باکتری ها درون پلاک ها جای گیرند، بنابراین خارج کردن پلاک توسط نخ، حداقل ۱ بار در روز، سلامت دهان و دندان ها را تامین میکند.
۵- نظر دندانپزشک پنجم این است که شب ها قبل از خواب از نخ استفاده کنید. در زمان خواب، ترشح بزاق برای تمیز کردن دندان ها و لثه کاهش می یابد و باکتری ها فرصت بهتری برای آسیب رساندن به دندان ها دارند. بنابراین استفاده از مسواک و نخ و همچنین تمیز کردن زبان هر شب قبل از خواب ضروریست.
بر اساس گزارش انجمن دندان امریکا، نخ و مسواک هر دو ضروریند اما استفاده از نخ دندان قبل از مسواک، کمک میکند که فلوراید موجود در خمیر دندان در زمان مسواک زدن، بهتر به میان دندان ها نفوذ کرده و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان کاهش یابد.
بر اساس نظر دندانپزشکان، استفاده روزانه از نخ دندان برای پیشگیری از تجمع باکتری ها بین دندان ها و تشکیل پلاک و رسوب و در نتیجه تورم و التهاب لثه که اولین مرحله در بیماری های لثه می باشد، ضروریست.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر