تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نوشیدنی کامبوجا چیست و چه خواصی برای سلامتی دارد

image نوشیدنی کامبوجا چیست و چه خواصی برای سلامتی دارد

نوشیدنی کامبوجا حاصل تخمیر چای سبز یا چای سیاه است و علاوه‌بر خواص چای معمولی، غنی از پروبیوتیک‌ است.

کامبوجا منبع غنی پروبیوتیک‌هاست

تصور می‌شود منشأ کامبوجا، چین یا ژاپن باشد. برای تهیه‌ی این چای انواع خاصی از باکتری، مخمر و شکر را به چای سبز یا سیاه می‌افزایند و یک هفته یا بیشتر فرصت می‌دهند تا تخمیر شود. حین این فرایند، باکتری‌ها و مخمر‌ها یک حباب قارچی‌شکل روی سطح تشکیل می‌دهند. به‌همین‌دلیل به کامبوجا چای قارچ هم گفته می‌شود.

این حباب درواقع یک کلنی زنده‌ی هم‌زیستی باکتری و مخمر یا (SCOBY) است و می‌توان از آن برای تخمیر کامبوجای تازه باز استفاده کرد.

تکفارس آی آر

فرایند تخمیر باعث تولید سرکه و بسیاری مواد اسیدی دیگر می‌شود. همچنین مقدار بسیار کمی الکل و گازهایی که به آن حالت گازدار می‌دهد، تولید می‌شود. بسیاری از باکتری‌های پروبیوتیکی هم حین تخمیر تولید می‌شوند. پروبیوتیک، باکتری‌های مفید را در اختیار دستگاه گوارش قرار می‌دهد. این باکتری‌ها از روش‌های مختلف به سلامتی کمک می‌کنند؛ مثلا در هضم غذا، التهاب و حتی لاغری مؤثرند. بنابراین گنجاندن کامبوجا در رژیم غذایی می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به سلامت شما کمک کند.

کامبوجا خواص چای سبز را هم دارد

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست، چون حاوی ترکیبات زیستی فعال بسیا‌ری از جمله پلی‌فنول‌هاست که به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی در بدن عمل می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن مرتب چای سبز باعث کاهش کالری مصرفی، کاهش چربی شکمی، کاهش میزان کلسترول، کنترل قند خون و بسیاری موارد دیگر می‌شود. مطالعات همچنین نشان داده‌اند افرادی که چای سبز می‌نوشند کمتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان روده‌ی بزرگ هستند.

کامبوجا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد که سلول‌ها را تخریب می‌کنند، مقابله می‌کنند. آنتی اکسیدان موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها بسیار مفیدتر از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان هستند.

www.takfars.ir

کامبوجا، به‌ویژه اگر از چای سبز تهیه شده باشد، تأثیرات آنتی‌اکسیدانی قوی بر کبد دارد. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن مرتب چای سبز، سمیت کبد را که حاصل از تجزیه‌ی مواد شیمیایی سمی است تا ۷۰ درصد در بعضی موارد کاهش می‌دهد. متأسفانه در این مورد، تحقیقات کافی بر روی انسان انجام نشده است، اما به‌نظر می‌رسد، این موضوع برای درمان بیماری‌های کبدی ارزش بررسی را داشته باشد.

کامبوجا خاصیت میکروب‌کشی دارد

یکی از مواد اصلی که حین تخمیر کامبوجا تولید می‌شود، استیک اسید است که در سرکه هم وجود دارد. استیک اسید هم مثل پلی فنول در چای می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر بسیاری را از بین ببرد.

کامبوجا چه از چای سبز و چه از چای سیاه تهیه شده باشد، خاصیت آنتی‌باکتریال قوی دارد و به‌ویژه با باکتری‌ها و مخمرهای بیماری‌زا مقابله می‌کند. تحقیقی بر روی مرغ‌ها نشان داد که کامبوجا مشابه آنتی‌بیوتیک‌ها، خاصیت ضدمیکروبی و تحریک‌کنندگی رشد دارد. محققان حتی پیشنهاد کردند، به‌جای آنتی‌بیوتیک و محرک رشد در غذای مرغ‌ها از کامبوجا استفاده شود.

کامبوجا می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش بدهد

بیماری قلبی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان است. مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که چای کامبوجا در زمانی به کوتاهی ۳۰ روز می‌تواند، تأثیر شگرفی بر میزان دو شاخص بیماری قلبی یعنی کلسترول HDL و LDL بگذارد.

مهم‌تر از همه، کامبوجا (به‌ویژه با منشأ چای سبز) از اکسیده‌شدن ذرات LDL جلوگیری می‌کند که به‌نظر می‌رسد در ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر باشد. افرادی که چای سبز می‌نوشند ۳۱ درصد کمتر در خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند که همین نتیجه برای کامبوجا هم انتظار می‌رود.

کامبوجا ممکن است به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند

۳۰۰ میلیون از مردم سراسر جهان درگیر دیابت نوع ۲ هستند. این بیماری حاصل قند خون بالا و مقاوت به انسولین است.

مطالعه بر روی موش‌های دیابتی نشان داد که کامبوجا با کاهش سرعت هضم کربوهیدرات‌ها به کاهش قند خون کمک می‌کند. علاوه‌براین، نوشیدن کامبوجا به عملکرد کبد و کلیه‌ها هم کمک کرد.

تک فارس

کامبوجای چای سبز احتمالا مفیدتر است، چون خود چای سبز هم خاصیت کاهش قند خون دارد. مطالعه‌ای بر روی ۳۰۰۰۰۰ نفر نشان داد که افرادی که چای سبز می‌نوشند ۱۸ درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت هستند.

کامبوجا می‌تواند در مقاومت در برابر سرطان مؤثر باشد

سرطان بر اثر جهش سلول‌ها و رشد بی‌رویه‌ی آنها به‌وجود می‌آید و یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ در جهان است‌. در مطالعات انجام‌شده در شرایط آزمایشگاهی، کامبوجا به‌علت غلظت بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌‌ها، از پخش شدن سلول‌های سرطانی جلوگیری کرد. نحوه‌ی عملکرد ضد سرطان پلی‌فنول‌های چای، هنوز کاملا مشخص نیست، اما تصور می‌شود آنها جلوی جهش‌های ژنتیکی و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرند و هم‌زمان در نابودی سلول‌هایی که سرطانی شده‌اند هم نقش مثبت دارند.

بنابراین جای تعجب نیست، افرادی که بیشتر چای می‌نوشند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مختلف هستند.

چای کامبوجا اگر درست تولید شود به سلامتی کمک می‌کند

کامبوجا چایی غنی از پروبیوتیک و دارای ارزش غذایی بالاست. شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌ها بخرید یا خودتان آن را تهیه کنید، اما مواظب باشید آن را به روش صحیح درست کنید.

کامبوجای آلوده یا بیش‌ازحد تخمیرشده می‌تواند باعث خطرات جدی برای سلامتی و حتی مرگ شود. کامبوجایی که در خانه ساخته شده باشد، می‌تواند تا ۳ درصد الکل داشته باشد. بهتر است کامبوجا را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. این محصولات کیفیت خوبی دارند و چون ملزم هستند کمتر از ۰/۵٪ الکل داشته باشند، معمولا بدون الکل قلمداد می‌شوند. با وجود این، تمام ترکیبات درج‌شده را مطالعه کنید و برندهایی با شکر افزوده‌ی بالا نخرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر