تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نمایی جدید از طاق بستان تاریخی کرمانشاه

image نمایی جدید از طاق بستان تاریخی کرمانشاه

جلیل رحیمی‌صدر، مدیرکل میراث فرهنگی

با انجام طرح ساماندهی طاق بستان، گامی بلند به سوی جهانی شدن این اثر بی‌نظیر برخواهیم داشت.

طرح ساماندهی مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی طاق بستان که یک طرح بزرگ و به قولی ۱۵ ساله است که اجرای آن علاوه بر کمک کردن به روند جهانی شدن این مجموعه تاریخی فرهنگی بی‌نظیر، هم به حفاظت از سنگ نگاره‌ها و طاق‌ها می‌پردازد و هم طاق بستان را به اصالت تاریخی‌اش باز می‌گرداند.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون بخش‌های قابل توجهی از طرح ساماندهی طاق بستان زیر نظر برجسته‌ترین باستان‌شناسان کشور انجام شده و این مجموعه روز به روز به اصالت تاریخی‌اش نزدیک‌تر می‌شود.

تکفارس آی آر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: پیش از انجام این پروژه‌ی بزرگ، مجموعه‌ی طاق بستان تنها به یک فضای پارک مانند و تفریحی تبدیل شده و از آن روح اصیل باستانی‌اش بسیار دور مانده بود.

رحیمی صدر اظهار می‌دارد: با تلاشی که توسط باستان شناسان برجسته کشور در اجرای این طرح شد خوشبختانه طاق بستان هم‌اکنون از آن فضای پارک مانند جدا شده و روح تاریخی و باستانی در آن دمیده شده است.

وی می‌افزاید: چون تاکنون بخش‌های قابل توجهی از طرح ساماندهی این مجموعه تاریخی فرهنگی انجام شده است، وضعیت طاق بستان بسیار مطلوب و دیدنی شده و با روزهای نخست اجرای طرح قابل مقایسه نیست و مردم حتی از دور هم می‌توانند سیمای جدید طاق بستان را ملاحظه کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان می‌کند: چون کار در مجموعه‌های تاریخی باستانی حساسیت بسیار زیادی دارد از این‌رو در انجام مراحل بعدی طرح بزرگ ساماندهی طاق بستان هیچ کار شتاب‌زده ای را انجام نمی‌دهیم.

image نمایی جدید از طاق بستان تاریخی کرمانشاه

www.takfars.ir

رحیمی‌صدر با بیان این‌که مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی طاق بستان با سیمای جدیدش در انتظار گردشگران نوروز ۹۲ است، اظهار می‌دارد: در ایام تعطیلات نوروز ۹۲، یقیناً گردشگران و مسافران نوروزی با دیدن سیمای جدید طاق بستان شگفت زده و خرسند می‌شوند.

احسان احمدی‌نصر،سرپرست دفتر باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه و سرپرست کاوش در طاق بستان در خصوص تغییر و تحولاتی که در این مجموعه به وجود آمده است به ایسنا می‌گوید: پیش از اجرای طرح ساماندهی طاق بستان، در فصول بارانی سال، شاهد نم گرفتگی و شوره‌زدگی‌های بسیاری در درون طاق‌ها بودیم بنابراین باید یک کاوش و گمانه‌زنی در زیر طاق‌ها انجام می‌دادیم که علت را بیابیم.

وی ادامه می‌دهد: پس از آن‌که یک گمانه‌ای به عمق بیش از دو متر در زیر طاق کوچک ایجاد کردیم به کانال انتقال آبی مربوط به دوران گذشته برخوردیم که نشان می‌داد زیر نقش اردشیر چشمه‌ای وجود دارد که محصور شده است.

احمدی‌نصر می‌افزاید: با برداشتن کف مقابل نقش اردشیر، چشمه‌ای نمایان شد و آب از این نقطه فوران زد، بنابراین مشخص شد که علت نم گرفتگی و شوره‌زدگی درون طاق‌ها به علت محصور شدن این چشمه بوده است.

این مقام مسوول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار می‌دارد: پس از آزاد شدن چشمه قابل نقش اردشیر، و پس از بارش باران ملاحظه شد که دیگر هیچ نشانی از بروز نم گرفتگی و شوره‌زدگی در داخل طاق‌ها نیست.

image نمایی جدید از طاق بستان تاریخی کرمانشاه

وی خاطرنشان : انجام این اقدامات تنها در راستای حفاظت بیشتر از مجموعه طاق بستان بوده است، مجموعه‌ای که در استان کرمانشاه همچون نگینی می‌درخشد و اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این خطه است.

از سویی دیگر علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه و مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان در به ایسنا می‌گوید: طاق بستان چشم و چراغ کرمانشاه و گوهر بی‌بدیل غرب کشور است که در دل کرمانشاه می‌درخشد.

وی ادامه می‌دهد: اغلب گردشگران استان کرمانشاه را با طاق بستان و بیستونش می‌شناسند از این‌رو این دو مجموعه تاریخی باستانی با ارزش که یکی به ثبت میراث جهانی بشر رسیده (بیستون) و دیگری نیز در شرف ثبت شدن در میراث جهانی است (طاق بستان) برای اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان،اهمیت ویژه‌ای دارد که پروژه‌ی ساماندهی را در هر دو مجموعه پیگیری می‌کند.

image نمایی جدید از طاق بستان تاریخی کرمانشاه

تک فارس

مرادی‌بیستونی اظهار می‌دارد: اجرای طرح ساماندهی طاق بستان تاکنون با موفقیت‌های قابل توجهی مواجه بوده که اصلی‌ترین موفقیت همان جلوگیری از نم گرفتگی و شوره‌زدگی طاق‌ها یا به عبارتی حفاظت از طاق‌ها و سنگ‌نگاره‌هاست.

معاون میراث فرهنگی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، می‌افزاید: از سویی دیگر بازگشت این مجموعه‌ی بی‌نظیر تاریخی فرهنگی به اصالتش، دیگر هدفی است که در اجرای طرح ساماندهی طاق بستان دنبال شده که خوشبختانه محقق هم شده است.

وی یادآور می‌شد: برطرف شدن موانع ثبت جهانی طاق بستان از دیگر اهدافی بوده که در اجرای طرح ساماندهی طاق بستان به آن توجه جدی شده که این مهم نیز تا حدود بسیار زیادی انجام شده است.

این مقام مسوول نیز تاکید می‌کند: مجموعه‌ی تاریخی فرهنگی طاق بستان با سیمای جدیدش در انتظار حضور گردشگران و مسافران نوروز ۹۲ است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر