تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نشانه های هک شدن کامپیوتر شما و راه های جلوگیری از آن

image نشانه های هک شدن کامپیوتر شما و راه های جلوگیری از آن

۱- کاهش سرعت ناگهانی

اگر کامپیوتر و یا اینترنت شما به صورت ناگهانی با افت سرعت مواجه شد، این احتمال وجود دارد که شخصی دیگر از پهنای باند یا دستگاه شما استفاده میکند. بعضی از هکر ها اپلیکیشنی نصب میکنند که در پیش زمینه کامپیوتر شما اجرا می شود، از منابع شما استفاده میکند و سرعت شما را پایین می آورد.

البته هرچه کامپیوتر قدیمی تر شود سرعت شما پایین تر می آید. به همین دلیل باید مواظب کاهش ناگهانی سرعت باشید. اگر این اتفاق چشمگیر بود و یا یک شبه اتفاق افتاد این احتمال وجود دارد که پای کسی در میان باشد. این موضوع برای اتصال اینترنت شما نیز به همین صورت است. اگر سرعت اینترنتتان ناگهان کاهش یافت ممکن است کسی پهنای باندتان را بدزدد.

۲- ظاهر شدن دو اپلیکیشن

تکفارس آی آر

هکرها میتوانند روی کامپیوتر شما اپلیکیشن هایی نصب کنند که هر کار بدی با آن می توان انجام داد. چیزهایی مانند اجرای بات نت ها، دزدیدن شماره کارت اعتباری و اطلاعات بانک ، خاموش کردن کامپیوتر و یا دزدیدن اطلاعاتی که امکان سو استفاده علیه شما توسط آن ها وجود دارد. نوار وظیفه های جدید، هشدارهای نا آشنای آنتی ویروس ، پاپ-آپ های عجیب و مرورگر های جدید میتوانند علامت خطر باشند.

شاید وسوسه انگیز باشد که به اپلیکیشن هایی که به یاد نمی آورید نصب کرده باشید سر بزنید، به خصوص اگر اخیرا دستگاه خود را به روز رسانی کرده باشید. اما اگر به یاد نمی آورید چیزی را نصب کرده باشید آن را پاک کنید. خوب است که هر چند وقت یک بار اپلیکیشن ها و افزونه های مرورگر خود را که نمیخواهید پاک کنید.

۳- آنتی ویروس غیر فعال

اپلیکیشن آنتی ویروس شما باید همیشه فعال باشد ( معمولا یک آیکون در نوار وظیفه شما وجود دارد که وضعیت آن را نشان می دهد). اگر از کار افتاد و یا باز نشد، ممکن است که یک هکر آن را غیر فعال کرده باشد تا نتوانید او را ردیابی کنید.

خوب است که هر روز و یا هر هفته کامپیوتر خود را اسکن کنید. اگر آن را طوری تنظیم کرده اید که به صورت خودکار این کار را انجام دهد و دیدید که مدت ها این کار را نکرد ممکن است احتمال خطر وجود داشته باشد. هرچیزی که در آنتی ویروس شما خاموش باشد علامت خطر است.

www.takfars.ir

۴- ناتوانی در ورود

صدها هزار با اطلاعات خود وارد کامپیوترتان شده اید و ناگهان گذرواژه شما کار نمیکند. ممکن است این اتفاق بی دلیل بیوفتد اما می تواند یک هشدار جدی باشد.

اگر نمی توانید وارد کامپیوتر خود شوید این احتمال وجود دارد که کسی شما را هک کرده است. با بیرون کردن شما آن ها به راحتی کنترل همه چیز را به دست می گیرند. پس اگر بی دلیل نتوانستید به کامپیوتر خود دسترسی پیدا کنید باید نگران شوید.

۵- فعالیت های عجیب

هر چند وقت یک بار به نظر می رسد که کامپیوترها خودشان مغز دارند. اما اگر این اتفاق چند بار تکرار شد شاید چیزی مشکوک باشد. اگر وقتی کاری نمیکنید موس شما شروع به حرکت کرد، اگر مرورگرتان وبسایت هایی را در خود دارد که به آن ها سر نزده اید، و یا اگر وقتی که برای مثال ایمیلخود را چک میکنید درایو سختتان دیوانه شد، احتمال خطر وجود دارد.

البته دلایل دیگری نیز ممکن است باعث بروز این اتفاق ها شود. شاید باتری موس شما در حال تمام شدن است و کارهای عجیب غریب میکند. شاید فرزندان شما بدون اینکه شما بدانید از کامپیوترتان استفاده میکنند. شاید آنتی ویروس شما در حال اسکن کردن است و یا دراپ باکس در حال به روز رسانی است. اما اگر این اتفاق چندین بار برای شما تکرار شد و نتوانستید دلیل خوبی برای آن بیابید، دقیق تر نگاه کنید. تسک منیجر خود را روی ویندوز یا اکتیویتی مانیتور را روی مک بررسی کنید تا بفهمید که دلیل این رفتارهای مشکوک چیست.

۶- ناتوانی در خروج

اگر کسی کنترل کامپیوتر شما را در دست گرفته باشد، می خواهد این کنترل را برای خود نگاه دارد و گاه این می تواند به معنی روشن نگاه داشتن کامپیوتر باشد. اگر نمی توانید کامپیوتر خود را خاموش کنید ممکن است دلیلش این باشد که فردی مانع این کار می شود.

زمان زیاد برای خاموش کردن نیز می تواند علامت خطر باشد. دوباره، یک متجاوز همه تلاشش را میکند تا کنترل از او گرفته نشود.

۷- دوستانتان از فعالیت های غیر عادی شما خبر می دهند.

تک فارس

آیا دوستانتان از شما پرسیده اند که چرا ایمیل یا پیام کوتاه عجیب برای آن ها می فرستید؟ ممکن است این اتفاق نتیجه هک شدن باشد. فرستادن لینک های بد یکی از راه هایی است که هکرها سعی میکنند ویروس را گسترش دهند و ایمیل شما می تواند وسیله ای برای فرستادن ویروس به صدها هزار نفر باشد.

همچنین ممکن است از خود ایمیلی دریافت کنید که نفرستاده اید و این نشانه کاملا خطرناک است. اگر کسی از شما سوالی پرسید که کمی عجیب بود از او سوال کنید .اگر فهمیدید که بدون اطلاع چیزهایی برای افراد دیگر فرستاده اید باید نگران شوید.

۸- درخواست دسترسی

بسته به تنظیمات امنیتی، اپلیکیشن ها ممکن است از شما درخواست دسترسی کنند. بعضی از آن ها نیاز به دسترسی از فایروال را دارند. گاهی اوقات از شما اجازه اجرا می خواهند. و یا ممکن است اجازه استفاده از اطلاعات از طریق دیگر اپلیکیشن ها را از شما بخواهند. هرچیزی که از شما پرسیدند و به نظرتان آشنا نبود می تواند خطرناک باشد.

خیلی راحت است که همیشه گزینه Allow یا OK را انتخاب کنید اما حداقل چند دقیقه برای نگاه کردن به آنچه در حال تایید کردنش هستید وقت صبر کنید. اگر در مورد اپلیکیشن هایی صحبت شده که تا به حال اسمشان را نشنیده اید، مواظب باشید.

۹- معاملات مالی جعلی

این علامت کاملا نشانگر این است که شما هک شده اید. اگر در وظعیت اقتصادی شما فعالیت های غیر عادی دیده می شود، این احتمال وجود دارد که کسی اطلاعات حساب مالی شما را دزدیده باشد. ممکن است مشکل از کامپیوتر نباشد، بلکه حساب بانکی شما حک شده باشد و یا نشت داده بزرگی رخ داده باشد.

اگر توضیح شفافی برای این موضوع وجود نداشته باشد، ممکن است کسی کامپیوتر شما را هککرده و داده های شما را دزدیده باشد. فایروال خود را آزمایش کنید، کامپیوتر خود را اسکن کنید، هرکاری بکنید که از امنیت خود اطمینان حاصل کنید.

این نشانه ها را می بینید؟

علامت های زیادی وجود دارد که به شما نشان می دهد هک شده اید. این نه علامت نشانگر این هستند که اتفاق بدی برای شما در حال رخ دادن است، اما علامت های بسیار دیگری نیز وجود دارند. اگر کامپیوتر یا اتصال اینترنت شما عجیب رفتار میکند، حتما آن را جدی بگیرید. به تسک و یا پروسس منیجر خود نگاه بیندازید. کامپیوتر خود را اسکن کنید. اتصال های شبکه ای ورودی و خروجی خود را چک کنید. اوضاع در دنیای آنلاین هیچ گاه امن نیست.

T A K F A R S

محصولات معتبر
محصولات معتبر