تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نحوه صحیح نگهداری از روغن زیتون و دیرتر خراب شدن آن

image نحوه صحیح نگهداری از روغن زیتون و دیرتر خراب شدن آن

روغن زیتون خالص معمولی (با بو) دارای چربی غیراشباع مونو و نیزمواد مغذی و فیتوکمیکال‌های سودمند است.

نوعی دیگر از روغن زیتون، روغن زیتون سبک یا بی‌بو نامیده می‌شود. این نوع روغن زیتون پس از فیلترکردن روغن زیتون خالص معمولی و گرفتن رنگ، عطر و مزه آن به دست می‌آید.

در این فرآیند از هیچ‌گونه ماده شیمیایی یا حرارت استفاده نمی‌شود. به این ترتیب، نوعی روغن زیتون حاصل می‌شود که دیگر بوی زیتون خام نمی‌دهد البته محتوای این دسته از روغن زیتون‌ها تغییر نمی‌کند و مانند روغن زیتون معمولی دارای ۱۳ گرم چربی و ۱۲۰ کالری به ازای هر قاشق چایخوری است.

بهتر است روغن زیتون را در جای خنک و تاریک مانند یخچال نگهداری کنیم.

تکفارس آی آر

بهترین ظروف برای نگهداری آن، ظروف شیشه‌ای رنگی (برای دور نگهداشتن از نور) یا ظروف فلزی که با روغن واکنش نمی‌دهند مانند ظروف استیل است.

مقدار کمی روغن زیتون را در دمای اتاق در ظرفی که در آن محکم است (مانند پارچ کوچک چینی درپوش‌دار) نگهداری کنید. به این ترتیب، روغن زیتون برای موارد استفاده فوری و روزانه در دسترس خواهد بود.

یخچال ممکن است سبب تیره‌شدن و ایجاد لایه‌ای جامد در این روغن شود و به این شکل گاهی استفاده از آن کمی دشوار خواهد شد. بازگرداندن روغن به دمای اتاق، سیال‌بودن و رنگ آن را بازمی‌گرداند.

بهترین گزینه برای استفاده از روغن زیتون خالص، غذاهای غیرپختنی یا با حرارت کم یا متوسط است. برخی انواع روغن زیتون که تصفیه و فرآوری شده‌اند برای کاربرد در حرارت بالا مانند سرخ‌کردن مناسب است.

اگر روغن هنگام حرارت‌دادن دود کرد، آن را دور بریزید زیرا آن روغن مضر بوده و برای سلامت‌تان مناسب نیست.

www.takfars.ir

همچنین می‌توانید روغن زیتون را روی سالاد، ماکارونی و سبزیجات پخته بریزید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر