تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی کپسول فلوکستین

موارد مصرف

فلوکستین برای درمان افسردگی Bulimia nervosa و اختلالات obsessive – compulsive تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر

این دارو با مهار اختصاصی برداشت مجددد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش‌سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می‌گردد، اثر خود را اعمال می‌کند.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

از راه خوراکی بخوبی جذب می‌شود. در کبد متابولیزه و به متابولیت فعال تبدیل می‌گردد که به آهستگی دفع می‌شود. البته دفع کامل آن چند هفته طول می‌کشد. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است نیمه عمر دارو ۳-۱ روز پس از مصرف مقدار واحد می‌باشد.

موارد منع مصرف

هشدارها

در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:

بیماری قلبی ، صرع( در صورت وقوع حملات صرعی، مصرف دارو قطع ‌شود)، درمان همزمان با الکتروشوک سابقه‌مانیا، نارسایی کبدی وکلیوی.

www.takfars.ir

عوارض جانبی

عوارض گوارشی شامل تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، درد شکم، اسهال ، یبوست شایع هستند. بی اشتهایی همراه با کاهش وزن و تغییر احتمالی در قند خون واکنش‌های افزایش حساسیت، خشکی ‌دهان، اضطراب، سردرد، بی‌خوابی، تپش‌قلب،‌لرزش دست‌و پا،‌توهم،‌گیجی، کمی‌فشار‌خون، هیپومانیا یا مانیا، خواب‌آلودگی، تشنج، تب، اختلالات خونی، اختلال عملکرد جنسی، تعریق، اختلالات حرکتی و کاهش سدیم خون از سایر عوارض جانبی دارو هستند.

تداخل دارویی

این دارو اثر وارفارین را افزایش می‌دهد. در مصرف همزمان با مهار‌کننده‌های مونوآمین، اکسیداز، اثرات مرکزی این داروها افزایش می‌یابد و خطر سمیت وجود خواهد داشت. غلظت پلاسمایی بعضی از داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای توسط این دارو افزایش‌می‌یابد. این دارو با افزایش آستانه تشنج و نیز با افزایش غلظت پلاسمایی کاربامازپین و فنی‌توئین اثر داروهای ضد صرع‌ را تغییر می‌دهد. این دارو غلظت پلاسمایی هالوپریدول را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای دوپامینرژیک موجب تحریک CNS و زیادی فشارخون می‌گردد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم خطر سمیت CNS را افزایش می‌دهد. نیمه عمر آلپرازولام در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.

نکات قابل توصیه

. درصورت برزو بثورات جلدی مصرف دارو باید متوقف شود.

۲. اگر تشنجات صرعی با مصرف این دارو بدتر شدند، مصرف دارو باید قطع شود.

۳. از قطع ناگهانی این مصرف این دارو باید اجتناب شود.

۴. مصرف این دارو حداقل دو هفته پس از مصرف داروهای مهار‌کننده آنزیم مونوآمین‌اکسیداز باید صورت پذیرد.

۵. مصرف دارو‌های مهار کننده آنزیم مونوآمین‌اکسیداز باید حداقل ۵ هفته پس از قطع مصرف این دارو ، شروع شود.

تک فارس

۶. این دارو دارای نیمه‌عمر طولانی‌می‌باشد و در تنظیم مقدار مصرف یا در حالات مصرف بیش از حد این مسئله را باید مد‌نظر داشت.

۷. مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود.

۸. دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف شود.

۹. برای درمان افسردگی ممکن است حداقل ۴ هفته و برای درمان اختلالاتOBSESSIVE ممکن است حداقل ۵ هفته زمان لازم باشد.

۱۰. درصورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری‌شود. درمان باید مطابق برنامه ادامه یابد.

۱۱. به دلیل بروز سرگیجه،‌نارسایی در تصمیم‌گیری ، تفکر و مهارت‌های حرکتی، هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند باید احتیاط نمود.

مقدار مصرف

در درمان افسردگی و اختلالات obsessive مقدار mg/day20 مصرف می‌شود که در صورت نیاز و تحمل بیمار هر ۸-۴ هفته مقدار مصرف افزایش می‌یابد. در Bulimia nervosa مقدار mg/day 60 بصورت مقدار واحد هنگام صبح تجویز می‌شود.

اشکال دارویی

Capsule:10mg. 20mg

T A K F A R S

Syrup:20mg /5ml

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر