تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

موارد استفاده جالب و کاربردی سرکه سفید در خانه داری

شستن یخچال

با استفاده از محلولی متشکل از نصف پیمانه آب و نصف پیمانه سرکه سفید می توانید قفسه ها و دیواره یخچال را تمیز کنید.

براق کردن فنجان های قهوه و چای

با سرکه و نمک (یا جوش شیرین) به آرامی لکه های باقی مانده از قهوه یا چای روی فنجان و لیوان را تمیز کنید.

از بین بردن بوی بد

تکفارس آی آر

محفظه های پلاستیکی را با پارچه ای که با سرکه نمناک شده تمیز کنید. همچنین می توانید کمی سرکه را با نمک و جوش شیرین مخلوط کنید و در هوا اسپری کنید تا بوی بد محیط را بگیرد. همچنین قرار دادن یک کاسه در اتاقی که به تازگی رنگ شده، می تواند بوی رنگ را به خود جذب کند.

از بین بردن باکتری های حمام

سرکه را در اطراف روشویی و وان اسپری کنید. سپس آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

تمیز کردن لباس

برای از بین بردن لکه سوختگی (مانند سوختگی با اتو) روی پارچه، سرکه را به آرامی به آن بمالید. با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید. این تکنیک همچنین می تواند برای از بین بردن لکه عرق از روی لباس استفاده شود.

www.takfars.ir

تمیز کردن سرویس بهداشتی

یک فنجان یا مقداری بیشتر سرکه سفید مقطر رقیق شده به یک کاسه آب بیفزایید. بگذارید برای چند ساعت یا یک شب بماند. با یک برس توالت به خوبی آن را تمیز کنید و در پایان سیفون را بکشید.

از بین بردن لکه فرش

با ترکیب ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید مقطر و یک چهارم فنجان نمک یا جوش شیرین، خمیری درست کنید. این خمیر را روی لکه بکشید و اجازه دهید خشک شود. در روز بعد باقیمانده مواد را جارو برقی بکشید. همیشه این کار را در ابتدا بر روی قسمتی از فرش امتحان کنید که خارج از دید است.

برس های رنگ را نونوار کنید

برای زدودن رنگ های قدیمی از روی برس رنگ، آن را در ظرفی پر از سرکه بگذارید. برس را برای مدت یک ساعت خیس دهید. اجاق را روشن کنید و سرکه را روی آن به جوش آورید. در پایان برس را بشویید و آن را کاملا تمیز کنید.

تمیز کردن شیر آب کثیف

برای خلاص شدن از شر تجمع آهک روی شیر آب، خمیری از ۱ قاشق چای خوری سرکه و ۲ قاشق غذاخوری نمک درست کنید. این خمیر را بر روی وسایل سینک بکشید و با یک پارچه روی آن بسایید.

جوراب های قدیمی را نو کنید

با خیساندن جوراب و لباس های ورزشی عرق کرده در محلول سرکه، لکه های قدیمی آنها را از بین ببرید. یک فنجان سرکه سفید مقطر را به یک قابلمه بزرگ آب اضافه کنید. آن را بجوشانید و لباس های لکه دار و جوراب هال را درون آن بیندازید. بگذارید لباس ها یک شب در این محلول خیس بخورند و صبح خواهید دید لباس ها چقدر تازه و روشن هستند.

تک فارس

کیف های دستی و کفش های تان را مثل روز اول کنید

سرکه سفید مقطر را بر روی کیف های دستی و کفش های چرمی تان که خراشیده شده اند بکشید. این کار موجب بازگشت درخشش آنها و مخفی کردن لکه ها می شود.

علف های هرز را از بین ببرید

سرکه سفید مقطر را روی علف های هرز در حال رشد بریزید که در حیاط تان هستند. گیاه را از سرکه اشباع کنید تا آنجا که سرکه به ریشه های گیاه برسد و آن را خشک کند.

زنده شدن گل های پژمرده

زمانی که گل های از شاخه چیده شده ای که خریدید شروع به پژمرده شدن کردند، آنها را دور نریزید. در عوض به یک لیتر آب دو قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق چای خوری شکر اضافه کنید. این محلول را داخل گلدان بریزید و خواهید دید گل ها چگونه جان می گیرند.

پایان دادن به خارش ها

یک گلوله پنبه ای که در سرکه خیسانده شده را روی محل نیش پشه یا سایر حشرات قرار دهید. این کار باعث توقف خارش آن ناحیه می شود و محل تورم گزیدگی نیز به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده سریع التیام می یابد.

سفید کردن دندان

دندان های تان را هفته ای یک بار با سرکه سفید مقطر مسواک کنید. روی مسواک تان را به سرکه آغشته کنید و با آن تمام دندان های تان را مسواک کنید. این کار همچنین مانع بوی بد دهان تان نیز می شود.

T A K F A R S

باعث ماندگاری بیشتر لاک ناخن می شود

پیش از اینکه لاک مورد علاقه خود را بزنید، ناخن های تان را با پنبه آغشته به سرکه سفید مقطر پاک کنید. سطح تمیز ناخن باعث می شود طراحی ناخن تان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

شیشه پنجره خودرو را ضد یخ نگاه می دارد

بسیار جالب است که برای جلوگیری از یخ زدن شیشه ماشین در توفان و برف می توانید از محلول آب و سرکه استفاده کنید. برای درست کردن این محلول باید یک سوم پیمانه آب را با دو سوم پیمانه سرکه سفید مقطر مخلوط کنید. حالت اسیدی این محلول مانع یخ زدن شیشه می شود و دیگر لازم نیست هر روز صبح نگران از بین بردن یخ شیشه ماشین تان باشید.

باکتری موجود در گوشت را می کشد

خواباندن گوشت در سرکه، باکتری های آن را از بین می برد و همچنین باعث می شود گوشت تردتر و خوشمزه تر شود. به هر یک کیلو گوشت گاو، یک چهارم فنجان سرکه بالزامیک به همراه سبزیجات و ادویه هایی که دوست دارید اضافه کنید. بسته به سلیقه خودتان که میخواهید طعم دلخواه تان تا چه اندازه به خورد گوشت برود، بین ۲۰ تا ۲۴ ساعت گوشت را همراه با سرکه و سایر ادویه جات بخوابانید، سپس بدون شستن گوشت، آن را بپزید.

از ترک خوردن تخم مرغ جلوگیری میکند

با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری سرکه سفید به آب در حال جوش می توانید از ترک خوردن تخم مرغ ها جلوگیری کنید. این کار باعث می شود تخم مرغ های آب پز سالم و دست نخورده باقی بمانند و هنگام مصرف نیز به راحتی پوست شان کنده شود.

کثیفی و آلودگی های مایکروویو را تمیز میکند

در کاسه کوچکی به میزان مساوی آب گرم و سرکه بریزید و حداکثر برای مدت ۵ دقیقه در ماکروویو بگذارید. همانطور که بخار آب فضای مایکروویو را پر میکند، آلودگی های آن را نیز از بین می برد.

تک فارس www.takfars.ir

شستن میوه و سبزیجات

۲ قاشق غذاخوری سرکه مقطر سفید را به یک پیمانه آب اضافه کنید. از این ترکیب برای شستشوی سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید و در نهایت میوه ها و سبزیجات را کاملا بشویید. این محلول بیشتر از آب خالص، آفت کش های باقیمانده روی میوه و سبزیجات را از بین می برد.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی و قهوه ساز

برای کاهش اثر شست و شو روی ظرف ها در ماشین ظرفشویی و از بین بردن ته مانده مواد غذایی در آن و همچنین تمیز کردن قهوه ساز می توانید ماهی یک بار یک فنجان سرکه در محفظه آنها بریزید و اجازه دهید سرکه یک پروسه کامل را در جریان باشد.

از بین بردن شوره سر

اگر پوست سرتان خشک است و پوسته پوسته می شود، سرکه می تواند درمان خانگی ساده ای برای آن باشد. هفته ای یک بار، یک فنجان سرکه سیب بر روی پوست سرتان بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست تان باقی بماند. در انتها سرتان را با آب سرد بشویید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر