مربیان ورزشی کفش با وزن ۲۳۰ گرم را مناسب ترین و بهترین نوع کفش برای ورزش میدانند .

بررسی‌های جدید در دانشگاه کلورادو نشان داده که نوع کفش‌ دوندگان ماراتن و حتی سنگینی آن به اندازه چند اونس، بر روی سرعت دونده تاثیرگذار است.

افراد دونده برای انتخاب کفش مناسب برای خود باید بسیار حساس باشند و با دقت آن را انتخاب کنند این کفش ها می توانند در کارایی این افراد تاثیرات مستقیمی بگذارند و سرعت آن ها را بگیرند یا افزایش دهند این امر برای افراد دونده بسیار حساس و سرنوشت ساز است

به نقل از My fitness pal، بررسی‌ها نشان داده اگر کفش در هنگام دویدن ۳.۵ اونس سنگین‌تر باشد، سرعت یک دونده ۳ هزار متر یک درصد کاهش می‌یابد.

در این مطالعات ۱۸ دونده مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعات کفش‌های مختلف با اختلاف ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم وزن به دوندگان داده شد تا اختلاف سرعت بین آن‌ها اندازه‌گیری شود.

در این تحقیق میزان مصرف اکسیژن و تولید اکسیدکربن اندازه‌گیری شد. این افراد از وزن کفش‌های خود آگاهی نداشتند و به ازای هر ۱۰۰ گرم یک درصد از سرعت آن‌ها در ۳ هزار متر کاسته شد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: برای من جالب‌ترین نکته این تحقیقات این بود که تغییر در کفش دوندگان باعث تغییر در کارایی دوندگان می‌شود.

نتایج این تحقیقات در مجله پزشکی و علم ورزش منتشر شده است. بررسی‌ها در این مطالعات نشان می‌دهد که یک دونده ماراتن حرفه‌ای که کفش ۱۰۰ گرم سبک‌تر بپوشد ۵۷ ثانیه سریع‌تر می‌دود.

دنیس کیمتو از کنیا که در سال ۲۰۱۴ رکورد ۲ ساعت و ۲ دقیقه و ۵۷ ثانیه را زد کفشی با وزن ۲۳۰ گرم به پا داشته است.

با این حال وزن کفش نباید باعث شود که لژ کفش کمتر شود زیرا لژ کفش به بهینه مصرف کردن انرژی کمک می‌کند.


همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید